Hejsa.

Er helt ny på dette forum og også mit første indlæg.

Min sambo og jeg købte et hus i sommer, og nu skal vi planlægge at bygge køkkenet om.

Da køkkenet er ret lille, havde vi tænkt at rive en væg ned til et lille tilstødende soveværelse for at få et større køkken, der passer os bedre.

Nu er spørgsmålet, om den væg, vi vil tage ned, er bærende, og hvordan jeg bedst veksler den af.

Starter med en skitse af huset.

Plantegning af hus med et ønsket køkken-ombygningsprojekt. Den røde del er det originale hus, den grønne linje markerer en væg, der ønskes fjernet for køkkenudvidelse.

Alt det røde er det oprindelige tømmerhus, der er i ét plan med kælder og loft. Det sorte er en tilbygning og er i ét plan med kælder og krybeloft.

Den sorte rektangel er murstocken.

Det grønne på billedet er den væg, jeg vil tage ned; den lille del mod murstocken består af stående planker, og resten er tømmer. Væggen er cirka 3,4m lang.

Loftet over, hvor køkkenet kommer til at være, bliver ikke andet end lidt opbevaring til julepynt mm.

Mine spørgsmål er:

1: Er væggen bærende?

2: Hvad er den bedste måde at veksle den af? Vil ikke have nogen limtræsbjælke, der deler køkkenet, så afvekslingen skal ske på loftet.

Min tanke var at sætte 2 stk. 45x220 sammen, så man får en 90x220 bjælke, og lægge sådan en på hver side af murstocken og ud til gavlen af huset, den kommer til at ligge på oversiden af bjælkelaget og forankres med jern og gennemgående bolt.

Andre forslag modtages gerne.

//Jan Ullström

Kan ej afgøre om den er bærende. Når jeg har været i tvivl herhjemme, har jeg taget en limträ og lagt ovenpå loftsbjælkelaget og forankret dette i hver bjælke med vinkeljern + passende oplysningspunkter.

Jeg ville droppe 45x220 og i stedet bruge limträ. Lidt dyrere men meget mere stabilt.

Tak for svaret. Det bliver lidt dyrere med limtræ, men som du siger, så bliver det jo mere stabilt.

Min tanke er at lægge en 90x225 eller 90x270 limtræsbjælke på hver side af skorstenen oven over bjælkelaget. Den del af huset, som køkkenet ligger i, har et spændvidde på 6m, og loftsbjælkelaget består af 6x6" tømmer, der ligger med ca. 100cm cc-mål.

Jeg vedhæfter et billede af, hvordan jeg har tænkt mig det:

Planløsning af hus med mærkede limtræsbjælker i blå over murstocken mellem køkken og soveværelse. Brugerens byggeidé illustration.

de blå repræsenterer limtræsbjælkerne, som forankres i ydervæggen ved at save et hul i væggen og stikke bjælken ind i.

I den anden ende vil den ene bjælke hvile på væggen mod soveværelset, som er en væg af stående plank, der står på en muret væg i kælderen.

Den anden bjælke vil få en søjle, som vil bestå af 2 stk. 45x145, der er limet og skruet og derefter skruet i skorstenen og som står mod gulvet.

//Jan

Hvordan tænker du med den blå, som er i det eksisterende køkken? Det virker jo rimeligt, at det er nok at skifte der, hvor den gamle væg stod?

tanken var jo at først bruge 45x220 som blev sat sammen til 90x220 og lægge en på hver side af murstocken for at fordele lasten på flere punkter. men man klarer sig jo med en bjælke der hvor det andet blåe streget er, spørgsmålet er hvilken dimension på bjælk jeg skal vælge? tog fejl om væggen mod soveværelset, den er ikke lige ovenover væggen i kælderen så spørgsmålet er om jeg kan bruge den som oplag alligevel..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.