Forsøger at finde ud af, om jeg har en bærende væg midt i huset eller ej. Overvejer nemlig at fjerne ca. 1,5 m af den for at få en mere åben planløsning.

Det, der kan betyde, at den ikke er bærende, er indtil nu:

* Væggen er ikke tykkere end andre vægge, hverken på tegningen eller i virkeligheden.
* Tagspærene er af typen fagværk (selvbærende?). http://www.timmele.com/pics/takstolar/fackverk_takstol.jpg

Spørgsmålet er, om der findes flere måder at finde ud af dette på, eller om man skal tilkalde nogen, der kan beregne det? Huset er bygget i 1965.
 
Allersikrest er selvfølgelig at få en sådan ingen-gør derud. Men der kan jo være nogen her, der ved det. Kan du beskrive lidt mere, hvor væggen står. Billeder er gode!
 
Vedhæfter tegning, hvor jeg har markeret de vægge, jeg gerne vil fjerne. Spørgsmålet gælder selvfølgelig den væg, der står midt i huset.
 
  • Ritning af et hus med røde pile, der peger på vægge i stuen og korridoren, som overvejes fjernet.
Er det to etager eller bare loft, ser ud som en trappe er tegnet ind.
 
Der er kælder under og loft over etagen på tegningen.
 
Synes den har alle tegn på at være bærende. Men en lille bjælke løser alle dine problemer :)
 
Jeg er ingen ekspert, men jeg er enig med den foregående taler. Ser absolut ud som en del af hjertevæggen. Men det burde ikke være svært at bytte den ud med en bjælke.
 
Ser ud som det ja, men det synes faktisk ikke at være usædvanligt med selvbærende tagstoler. Dog måske ikke i 60'erne?
En bjælke med en søjle på hver side da antager jeg? Eller kan man fæstne bjælken i skorstenen på den ene side måske?
 
Bærende eller ej, ej let at sige, men hvis du river væggen ser du jo, om der er en bjælke i øverste ende af væggen, eller at regelafstanden er tættere end øvrige vægge. Hvis det er tilfældet, ville jeg lægge bjælken på loftet og hægte op tagspærerne i den, så slipper du for at have bjælken synlig på indersiden = pænere synes jeg.
 
enSAM sagde:
Bærende eller ej, ej let at sige, men hvis du river væggen, kan du jo se, om der er en bjælke i øverste ende af væggen, eller om regelafstanden er tættere end øvrige vægge. Hvis det er tilfældet, ville jeg lægge bjælken på loftet og hænge spær op i den, så slipper du for at have bjælken synlig indvendigt = pænere synes jeg.
Det virker jo rigtig smart, hvis man kan sætte bjælken oppe på loftet. Har læst om det tidligere, men opfattede det som en fusk-løsning. Er det en anerkendt måde at veksle af?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.