Vi er begyndt på en renovering hjemme og er i gang med at fjerne en væg mellem køkken og spisestue.

Væggen markeret med rødt er det, der er på vej væk.
Spær går i modsat retning som væggen.

Har haft nogle bekendte her, som siger, at den umuligt kan være bærende.
Den er alt for tynd, og der er ingen regler ved spær, der går ned i gulvet.

Huset er bygget 1955.
1 plan.
Mål mellem indvendige vægge er ca. 6100mm, så jeg antager spær er så lange.

Bifoger nogle billeder af tegninger og hvordan væggen ser ud.

Plantegning af et hus fra 1955 med markering i rødt på en væg mellem køkken og spisestue. Viser placeringen af væggen, der skal fjernes. Tværsnit af et hus med skråt tag, viser væg-, gulv- og loftskonstruktionerne. Markering af mål 2450 mm til gulv. Tegning af en bolig fra 1955. Loft med træspær og kabler, set fra husets loft. På billedet ses opbygningen af tagkonstruktionen i et hus fra 1955. Billede af en delvis revet væg med synligt isoleringsmateriale, der skinner i sølv, og træstruktur i et renoveringsprojekt. Renovering af væg mellem køkken og spisestue. Delvist fjernet vægbeklædning afslører isolering og trækonstruktion. Lysekrone i venstre hjørne. En delvist nedrevet væg mellem køkken og spisestue med synligt isoleringsmateriale, støvsuger og dukkevogn i forgrunden.
Gulvplan for et hus fra 1955. Væg mellem køkken og spisestue er markeret med rødt, indikerer den er under fjernelse i en renovering.

Senest redigeret:
Væggen ligner en skillevæg, men på dette spænd ville jeg bruge en bjælke for at forhindre loftet i at revne på grund af dets forflytninger. En anden ting du bør kigge på, er manglen på loftisolering!

Så du mener, at den væg ikke ser ud til at være bærende, men at det kan være godt at have noget, der understøtter spær alligevel pga. den lange spændvidde på ca. 6100 mm, så eventuelt loftgips ikke revner? Tolker jeg dig rigtigt der? Engelsk er ikke min stærke side.

At der ikke er nogen isolering, ved vi, og det skal ordnes efterhånden :)

En meget god fortolkning

Plantegning med forstærkning markeret i gul over loftsbjælkerne, der viser placering i stue og køkkenområdet. Rød stiplede linjer angiver vægge.

Du kan også bruge forstærkning på loftet. Det skal nå de spær, der hviler på væggene udenfor stuen/køkkenet, bjælken lagt på loftbjælkerne og de andre spær ophængt til den

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.