Er der nogen kyndig snedker, der ved om denne væg er bærende eller ej? Jeg tror, at selve skorstenen holder denne halvdel af huset oppe. Reglerne er 30x60mm. Tak på forhånd!

Vægovergang under renovering med synlige træreglar og restmaterialer i midten af et rum, døråbning fører til køkkenområde.

Vægkonstruktion med synlige træreglar og murværk, muligvis bærende. Reglarne er 30x60mm, og murværket understøtter halvdelen af huset.

Væg med synlige træregler og murstensvæg bagved, potentielt bærende. Diskuteres i forumtråd om byggeri.

Væg med blottede trælægter, mærket med støv og murbrokker på gulvet, muligvis ved en murstøtte.

Pejs med brændende ild i stuen ved en væg, der ønskes vurderet for bærende egenskaber. Træ og metalspand er synlige ved siden af pejsen.
 
Ingen der ved?
 
Det er umuligt at svare på ud fra billederne. Hvordan er væggen placeret i huset.
Hvordan er bjælkelaget konstrueret.
 
K
Det er oftest nemmest at se, hvis du vedhæfter en planløsning. 30x60 lyder spinkelt i en bærende væg.. går tagspærene med eller vinkelret mod væggen?
 
Det går med væggen. Skal vedhæfte et par billeder fra vinden og plantegning:)
Attic with wooden beams and insulation, showing wall structure and possibly reinforced area over living room.

Loft med træbjælker og støttestolper, muligvis forstærking over stuen. Mørkt rum med isoleringsmateriale på gulvet.

Billede af loftsrum med træspær og isolering. Tydelige forstærkninger over stuen ses, diskuteret i konteksten af bygningens strukturelle integritet.

Plantegning af et hus set fra vest med detaljer om rum og mål, inklusiv stue, køkken og soveværelser. Vist på papir med en facade tegning.

Planløsning og skitse over sydvendt facade af et hus, inklusive garage, hobbyrum og kælder med diverse rum markeret.

Hvis man kigger på billederne fra vinden, ser det ud til at være forstærket over stuen i betragtning af, at det er så stort et område? Eller tænker jeg forkert?
 
Det er væggen, der går mellem køkken og stue iaf:)
 
Hvem har lagt de stolper på loftet, og hvad er deres formål?
 
Tror de var med i tegningen, forstærkning?
 
Du har fagværksspær, dvs væggene nedenunder er ikke bærende. Stolperne på loftet under mønningen har ingen bærende funktion for tagkonstruktionen. Enten er det nogen, der har sat dem der mod bedre vidende, eller også er formålet med dem at forstærke loftsbjælkelaget, så det kan bruges som gulv.
 
Okay, så du mener, at ingen af væggene er bærende?:S hvis man kigger på loftet, så ligger en af tagspærene lige over den væg, jeg tænker at rive, ved ikke om det er tilfældigt?
 
Eller nu når jeg kiggede lidt nærmere, så gør den ikke det, men er ca. 15-20cm fra:)
 
Køkkenvæggen er med meget høj sandsynlighed slet ikke bærende.

Hvis nogen væg er bærende, så er det den, der løber langs med huset på tværs af tagspærene (som støtte på midten).

Er der nogen "kant" (også kaldet "gubbe") i loftet i stuen, på samme sted som væggen i kælderen? I så fald tyder det på, at hjertvæggen er bærende, men den afbærende bjælke kan også ligge inde i loftet, så fraværet af den er ingen garanti.
 
Okay tak! Det ved jeg ikke før jeg har fjernet loftet også, der er sænket loft i v-rummet med bjælker og gipsplader:) må vel rive væggen ned og håbe på det bedste;) alle jeg har spurgt siger, at den ikke skal være bærende, hvilket jeg også troede.
 
Anna_H sagde:
Hvis en væg er bærende, så er det den, der går langs med huset på tværs af spær (som støtte på midten).
Eftersom det er fackverkstakstolar kan hjärtväggen inte være bærende. Det finns ingen punkt mitt under en fackverkstakstol som kan ta upp last.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.