Er der nogen kyndig snedker, der ved om denne væg er bærende eller ej? Jeg tror, at selve skorstenen holder denne halvdel af huset oppe. Reglerne er 30x60mm. Tak på forhånd!
Det går med væggen. Skal vedhæfte et par billeder fra vinden og plantegning
Hvis man kigger på billederne fra vinden, ser det ud til at være forstærket over stuen i betragtning af, at det er så stort et område? Eller tænker jeg forkert?
Du har fagværksspær, dvs væggene nedenunder er ikke bærende. Stolperne på loftet under mønningen har ingen bærende funktion for tagkonstruktionen. Enten er det nogen, der har sat dem der mod bedre vidende, eller også er formålet med dem at forstærke loftsbjælkelaget, så det kan bruges som gulv.
Okay, så du mener, at ingen af væggene er bærende?:S hvis man kigger på loftet, så ligger en af tagspærene lige over den væg, jeg tænker at rive, ved ikke om det er tilfældigt?
Køkkenvæggen er med meget høj sandsynlighed slet ikke bærende.
Hvis nogen væg er bærende, så er det den, der løber langs med huset på tværs af tagspærene (som støtte på midten).
Er der nogen "kant" (også kaldet "gubbe") i loftet i stuen, på samme sted som væggen i kælderen? I så fald tyder det på, at hjertvæggen er bærende, men den afbærende bjælke kan også ligge inde i loftet, så fraværet af den er ingen garanti.
Okay tak! Det ved jeg ikke før jeg har fjernet loftet også, der er sænket loft i v-rummet med bjælker og gipsplader må vel rive væggen ned og håbe på det bedste alle jeg har spurgt siger, at den ikke skal være bærende, hvilket jeg også troede.