Har nylig købt hus og skal fjerne en del af en hjertvæg. Ca. 4 meter åbningen bliver ca. 6m. Det er en etplans villa fra Boro bygget -91. Tror at det er w spær Loft med træbjælker og loftsisolering i et hus fra 1991, der viser konstruktionen for bærende vægplaner og overvejelser om bjælkedimensionering. Loftsetage med træplanker og isolering, samt tagspær i et hus fra 1991.

Væggen jeg vil fjerne er markeret med rødt på billedet. Plantegning af en villa med markeret rød linje over en væg mellem stuen og køkkenet, viser bærende væg til ombygning.

Ifølge k-tegningen er den bærende >Bygningstegning af Boro-villa fra 1991 med teknisk information om vægge og tagstole, delvist dækket af værktøj og mappe i venstre hjørne. Bygningstegning af et hus fra Boro, markeret med detaljer og dimensioner for strukturelle elementer, inklusive bærende væg.

Har jeg brug for en bjælkedimension? og hvordan er den nemmeste måde at sætte den ind på? Har set at en løsning er at lægge den oppe på loftet mellem ydervæggen og til den spær, hvor stående regels findes i væggen under spær?

Taknemmelig for svar. Med venlig hilsen Hampus

Den typen af fagværksbjælker, som du har, er selvbærende mellem ydervæggene. Derfor er ingen indervægge bærende. Tværvægge kan derudover have en stabiliserende funktion. For en sikkerheds skyld kan du kontrollere, at bjælkernes overrammer og underrammer har de rette dimensioner med hensyn til snerisikozone og spændvidde.

Som flere har skrevet på forumet, så håber man på at netop du vil svare, Tak!

Skal op på loftet og måle under- og overarmen..
Spændvidden er 8m og snezon 3,0.
45x170 Ø, 45X145 U. Har jeg tjekket rigtigt?

Hvad tror du om at sætte en limtræsbjælke ovenpå underarmen på spærret?
For sikkerhedens skyld tænker jeg.

Du behøver ingen bjælke. Disse dimensioner er helt i overensstemmelse med, hvad der anbefales med hensyn til snezone og spændvidde. Det forudsætter dog, at du ikke laster for meget skrammel på loftet.

Okay.

Tak for dine svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.