Vi har et stort soveværelse, der har sideredskaber (skunkrum) på begge sider, nu er det sådan, at vi vil dele rummet til 2 mindre soveværelser, spørgsmålet er, om sideredskabsvæggen har nogen bærende funktion for tagstolene, eller om det bare er at fjerne dem?
Tagbjælkerne må jo have en bærende konstruktion, så man burde kunne tage sideredskabet ned uden problemer, eller?
Nogen, der har gjort det eller har mere viden om dette, ville jeg være glad for ;D
Tagbjælkerne må jo have en bærende konstruktion, så man burde kunne tage sideredskabet ned uden problemer, eller?
Nogen, der har gjort det eller har mere viden om dette, ville jeg være glad for ;D
Nu er jeg ingen fagmand, men her kommer lidt synspunkter og erfaring: En tagstolskonstruktion er nok aldrig blevet bygget med et skab som en bærende del. Enten har du en konstruktion, der bygger på, at tagstolen støttes af en hanebjælke, der går lodret fra den ene bjælke i tagstolen til den anden, så tagstolen ser ud som et 'A' fra siden (sådan ser det f.eks. ud i min gamle skånelænge), eller du har en konstruktion, hvor du har skråstivere, der fæster i tagstolen og derefter ned i gulvet (i tagbjælken i bjælkelaget), så der sidder en skråstiver per bjælke i tagstolen, eller det er en kombination af begge. Under alle omstændigheder kan jeg aldrig forestille mig, at skabet udgør en bærende del, men hvis noget er bærende, så er det de der skråstivere. Men det opdager du jo, når du begynder at rive i skabet, altså om der findes nogen skråstivere, der fæster i tagstolen.
Jeg fik en idé ;D om det nu skulle være sådan, at de skulle være bærende, så skal jeg jo dele rummet i 2 nye rum, og så sætter jeg jo en væg i midten af rummet, så bliver den jo bærende der i stedet, eller har jeg forkert? for så kommer det ikke i bevægelse alligevel, det må jo bare være sådan
flere idéer ..........
NJa, altså, OM du har skråstivere fra tagspæret ned i gulvet (mod tagbjælken gulvet ligger mod) så er det for at tage vægten af teglene (eller hvilken tagbelægning man nu har) så tagspæret ikke kollapser. Jeg tror ikke, at en væg i midten ville erstatte denne aflastning af tagspæret. Derimod kan det blive flot at frigøre skråstiverne og have dem synlige i rummene, synes jeg
Men ulempen kan jo være, at de tager så meget plads i rummene, at de bliver for små. Har du mulighed for at komme ud på skunkgangen, kan du jo se, om du har nogle skråstivere, eller om det kun er hanebjælkerne, der understøtter tagspærets konstruktion.
Ingen skævstræber her ikke.
Vi havde planer om netop det der, fjerne den væg og åbne op ind til soveværelset. Nogle "forståsigpåere" i min omgangskreds sagde, at væggen slet ikke var bærende, bare at fjerne den. Som tidligere bygningsarbejder kender jeg mine og min omgangskreds' begrænsninger, så da jeg havde hyret en bygningskonstruktør for nogle andre ting, benyttede jeg lejligheden til at spørge om netop den væg. Den var bestemt bærende. De beregninger, han lavede, viste, at den skulle afveksles, og at søjlerne skulle fortsætte ned i væggene til første sal og også ned til krybekælderen. Pludselig indså vi, hvor dejligt garderoben faktisk var og besluttede os for at lade den være. Så uden at sige om din er bærende eller ej. Anskaf nogen, der virkelig ved og kan, det er mit allerbedste tip.
Klik her for at svare