1,192 læst ·
17 svar
1k læst
17 svar
Bærende kælder-indervæg i dårlig stand
Stort tak for svar! Lige bag kommoden, hvor den tydelige "svacka" er, er der et lille gæstetoilet, og det ligger væg i væg med et badeværelse, både bad og toilet er ældre og i ret dårlig stand. Det er dog den eneste bruser, vi har for øjeblikket... Planen er at bygge et lille badeværelse i kælderen og derefter fremover slå gæstetoilet + badeværelse ovenpå sammen til et større badeværelse (sådan var det bygget fra starten, før opdelingen til bad + gæstetoilet).MathiasS sagde:
Bjælkelaget ovenover kælderen, hvordan er det bygget? Svært at se på dit billede. Er det et træbjælkelag er det jo bare at løfte, men har man badeværelse ovenover med tætningslag, fliser osv., så må man selvfølgelig tænke sig godt om - det kan jo gå helt galt.
I dette indlæg er der i hvert fald nogle billeder af, hvordan jeg har gjort det. Har gjort det to steder i huset med denne metode og yderligere et par steder med træstolper og træbjælke. Der hvor det har været nødvendigt at løfte (der har allerede været et hul, som ikke er blevet aflastet ordentligt), har jeg brugt en kraftig garagejekkens alternativt stolper og lange vipper. Bemærk dog, at jeg ikke har haft noget følsomt ovenover, kun mere træ - så jeg har kunnet løfte uden at risikere problemer.
[link]
Det er træbjælkelag, men det skal vel løftes uanset, spørgsmålet er bare på hvilket tidspunkt. Formentlig når badeværelset i kælderen er klar, så det kan bruges som backup, hvis det øvre badeværelse går i stykker i forbindelse med løftet. Men det føles lidt irriterende at vente med denne strukturelle fejl, det føles som om man vil rette den asap.
Er det et rigtig gammelt badeværelse fra tiden før tætte lag osv. antager jeg, at der ligger vinylgulv i bruseren - så ville jeg ikke være så bekymret for at løfte.M MARTINOV sagde:Stort tak for svar! Lige bagved kommoden hvor den tydelige "svackan" er, er der et lille gæstetoilet, og det ligger væg til væg med et badeværelse, både bad + toilet er ældre og i ret dårlig stand. Dog er det den eneste bruser vi har for øjeblikket... Planen er at bygge et lille badeværelse i kælderen og derefter fremover slå gæstetoilet + badeværelse deroppe sammen til et større badeværelse (sådan var det bygget fra starten inden opdeling til bad + gæstetoilet).
Det er trægulvbjælker, men hæves må det vel uanset, spørgsmålet er bare i hvilket stadie. Formentlig når badeværelset i kælderen er klart, så det kan bruges som backup, hvis det øvre badeværelse går i skoven i forbindelse med hævningen. Men det føles lidt besværligt at vente med denne strukturelle fejl, føles som om man vil løse det asap.
Klik her for at svare