Jeg er for nylig flyttet ind i et parcelhus i Tallkrogen, bygget i 1936. Ifølge sikre kilder var ydervæggene samt hjertemuren (markeret i rødt på tegningen nedenfor) bærende. En konstruktør min nabo har hyret har dog sagt, at hjertemuren er ”lidt bærende” og at flere naboer har fjernet den uden at forstærke. Vil man være helt på den sikre side, bør man dog betragte den som bærende, sådan som jeg har forstået det.
I 1950'erne blev huset udvidet, hvilket fremgår af de vedhæftede byggetilladelsestegninger (både den oprindelige og den senere byggetilladelse). Mit spørgsmål drejer sig nu om den væg, der er markeret i gult. Jeg vil gerne rive en del af den ned for at kunne bygge en garderobe, men jeg er usikker på, hvordan jeg skal afgøre, om væggen er bærende eller ej.
Har I nogle tips til, hvordan man kan tænke over dette, eller hvad jeg kan undersøge videre?
Tusind tak på forhånd!
Billede af huset, et plan plus kælder:
Dagens planløsning:
Byggetilladelse fra 1936:
Byggetilladelse for tilbygning 1950'erne:
Billede som viser hjertemure i rødt samt hvad jeg ønsker at rive i gult:
Man kan have behov for at kontrollere, i hvilken retning bjælkerne i bjælkelaget mellem indgangsniveauet og loftet ligger for at være sikker. Hvis bjælkerne støtter sig på en væg, er væggen normalt bærende.
Man kan have behov for at kontrollere i hvilken retning bjælkerne i bjælkelaget mellem entréetagen og loftet ligger for at være sikker. Hvis bjælkerne støtter sig på en væg, er væggen normalt bærende.
Intet bjælkelag der. Du ser tagspærets retninger i første indlæg.
Inget bjælkedæk der. Du ser spærretningerne i første indlæg.
Jeg kan huske, at Justus en gang skrev, at retningen på bjælkedækket kunne variere mellem forskellige rum, når det drejede sig om huse før standardiseringens tid. For eksempel hvis man ikke havde bjælker, der nåede hele vejen langs med stuen, så lagde man dem på tværs af stuen, uanset retningen på spærene.
Nu er det vel usandsynligt, når det drejer sig om den lille tilbygning, men at garantere noget er jo en anden sag.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.