Endnu en tråd om bæreevne i segmentsbygget Norrlandshus, dette noget anderledes end dem, jeg har set i øvrige tråde her.
Flyttede i foråret ind i et 2-planshus fra 1971 i Stockholmsområdet. Ifølge oplysninger er nederste etage snedkereret/muret på stedet, og derefter har man placeret et Norrlandshus ("Bräckevillan") ovenpå som overetage. Huset måler cirka 13.5m*9.4m. Tagspærene løber fra langside til langside. I 1997 blev taget ændret til et valmet tag, hvor de nye tagspær blev stillet direkte ovenpå de gamle. Plantegning og et par billeder her nedenfor.
Vi står over for lidt renoveringer med tilhørende nedtagning af væg(ge) på overetagen og leder med lys og lygte efter information om konstruktion og bæreevne. Dokumentationen, som kommunen har, er desværre mangelfuld, egentlig kun følgende side fra "teknisk beskrivelse" af Bräckevillan (altså overetagen), der giver noget:
Vi skal tage den nedenfor rødmarkerede væg ned (den blåmarkerede klods eksisterer ikke, der er det blot hulrum bag køleskabet hele vejen gennem garderoben). Den længere del af væggen løber i tagspærenes retning og bør være en "segmentskildevæg" ifølge den tekniske beskrivelse, jeg har også åbnet et mindre hul fra den ene side og ser de 47x47-regler, der er nævnt. Formentlig ser jeg en ligesådan oprettet væg, hvis jeg åbner fra den anden side. Indervægge, der går i den anden retning (den lille stump, der skal fjernes samt den lange, der adskiller køkkenet fra rummet med trappen), stemmer efter lidt måling godt overens med "Indervæg" ifølge den tekniske beskrivelse.
Vi har faktisk haft en konstruktør på stedet, der har givet en udtalelse, og det er frit frem at gå i gang med nedtagning uden afveksling (den lange indvendige væg, der løber i husets længderetning, skal være kernevæg).
Med det sagt, konstruktøren virkede ikke til at være bekendt med disse modul/volumehuse fra tidligere, så jeg tænkte at benytte lejligheden til at stille lidt spørgsmål her også. Til at begynde med:
Hvad tror det samlede Byggahus-kollektiv om eventuel bæreevne i de segmentskildevægge?
Kan tagspærene være selvbærende? Jeg tænker især på, at hele spændet fra langside til langside er åbent i stuen.
Er der nogen, der muligt sidder med konstruktionsplaner eller andet grundlag for lignende huse, eller ved hvor andre eksemplarer af "Bräckevillan" findes, og hvor den aktuelle kommune så kan have dokumentation?
Andet, der er værd at vide om disse modulbyggede huse?