Jeg har indtil videre holdt mig i baggrunden og snuppet jeres tricks og tips, men nu ønsker jeg konkret hjælp, så her kommer mit første indlæg, det burde fejres!
Jeg har netop fået adgang til min nye lejlighed (ejerlejlighed). Jeg har til hensigt at rive væggen mellem køkken og stue ned og tænkte, at en af jer husherrer kunne afgøre, om væggen er bærende eller ej. Jeg ved, at jeg bør få en bygningskonstruktør herud, men det tager vi som næste skridt.

Huset er bygget i 1939 (!) og lejligheden ligger nederst i huset med en kælderlokale med vinduer under mig. Jeg har banket, og væggen virker som om den er lavet af noget lettere materiale...

http://www.flickr.com/photos/74214940@N04/6686708255
Den tykkere vægdel mellem køkken og stue er af mursten...

http://www.flickr.com/photos/74214940@N04/6686715809
Min lejl. er øverst på dette billede

Ha det! /Byggeeksperten

Det kan tilføjes, at i lejligheden ovenpå: ser det ikke ud som om, det er planlagt for en dør i netop den væg? En dør som måske ikke blev til noget? Damen ovenpå siger nemlig, at der ikke er ngn der...

Hvilken retning vender tagstolene? Hvor langt er der mellem ydervæggene køkken-stue?

Væggen som jeg tænkt at rive går langs med tagryggen, så i vinkel mod spær måske? Jeg har ikke kigget...
Stuens længde + køkkenet er ifølge tegningen 9 meter, men jeg har ikke kontrolmålt.

Eftersom huset er så gammelt og med blot 9 meters spændvidde, kan det meget vel være, at ydervæggene, væggen mod trappeopgangen og den lejlighedsadskillende væg til naboen er det, der er bærende. Den tykkere vægstump mellem køkken og stue indeholder formodentlig kanaler fra køkkenerne. For at være på den sikre side dog, bør du som du påpeger, rådføre dig med en bygningskonstruktør. Tal også med nogen i bestyrelsen. Det kan jo ske, at nogen allerede har gjort det, du tænker. Glem ikke at meddele bestyrelsen, hvad du har for hensigt.

JanneL sagde:
Glem ikke at meddele bestyrelsen, hvad du har for hensigt.
Tror ikke rigtig det er nok!
Man skal nok have bestyrelsens tilladelse!

Så der er en chance for, at væggen ikke er bærende? Det er ikke muligt kun ved hjælp af tegningerne at se det? Bestyrelsens tilladelse er kun nødvendig for væsentlige ændringer; det inkluderer ikke nedrivning af ikke-bærende vægge, i normaltilfælde....

Nu har jeg haft en bygningsingeniør hjemme hos mig, og væggen er heldigvis ikke bærende! Nu afventes blot bestyrelsens beslutning, derefter bliver det tid til at invitere nogle venner hjem (jeg har faktisk nogle, der ikke bærer løsnegle) og sætte dem i arbejde. Væggen er i en form for letbeton, så det bliver sikkert ikke nemt. Der har man fordelen ved at være lille; stædigheden er desto større :)

Letbeton er meget let at rive ned.
En stor hammer eller en lille slædehammer rækker langt.
Men det støver ganske forfærdeligt!

Tak for tipset! :)
Gætter på, at ikke engang plastik er nok til at holde det inde, så det bliver til at dække møblerne i stedet...

JanneL sagde:
Eftersom huset är så gammalt och med bare 9 meters spænvidde kan det meget vel være at ydervæggene, væggen mod trappehuset og den lejlighedsadskillende væg til naboen er det som er bærende. Den tykkere væggestump mellem køkken og stue indeholder formentlig kanaler fra køkkenerne. For at være på den sikre side dog, bør du som du påpeger, rådføre dig med en bygningskonstruktør. Lyt også til nogen i bestyrelsen. Det kan jo være at nogen allerede har gjort det du tænker. Glem ikke at meddele bestyrelsen hvad du har for hensigt.
Du har helt ret i alt du skriver angående hvilke vægge der er bærende. Jeg var hos formanden i dag. Han havde en døråbning i den tilsvarende væg i sin lejlighed (!)

At have en døråbning er ingen indikation på, at en væg ikke er bærende, man kan have en aflastende bjælke over åbningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.