1,520 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Bærende eller ikke? Nogen der kan udtale sig?
Hej. Jeg bor i et hus fra 1940'erne, som vi renoverer lidt ad gangen. Huset er bygget med stående spontede planker og er et 1,5 plans med kælder.
Jeg er i gang med at lave om i soveværelset og river et gammelt skab/depot ned, men blev lidt i tvivl da jeg så en meget grov planke i skabs væggen. (se billeder) Kunne det være en form for støtteben til spær? Planken hviler i gulvet på en regel under gulvet, hvor man har lavet hul igennem det gamle plankegulv (se billede). Den grove planke er dog ca. 5-10 cm for kort, så i bunden og toppen af den var der kilet og shimset med træstykker, hvilket taler imod, at den skulle have en bærende funktion (så havde man vel savet den i den rigtige længde fra starten!?)
Bemærk, der findes ikke en "tilsvarende" på den anden side af rummet.
For mig som glad amatør ser det ud til, at spærene er blevet forstærket med kraftigt træ (se billede), måske i forbindelse med at man flyttede væggene på overetagen.
Det er lidt sparsomt med tegninger, men jeg lægger billeder op af dem, der findes i hvert fald. Det ser ud til, at der har været vægge på overetagen før med store skunkrum (i dag har vi små skunkrum).
Er der nogen, der tør udtale sig om dette?
Mvh Træguden
Jeg er i gang med at lave om i soveværelset og river et gammelt skab/depot ned, men blev lidt i tvivl da jeg så en meget grov planke i skabs væggen. (se billeder) Kunne det være en form for støtteben til spær? Planken hviler i gulvet på en regel under gulvet, hvor man har lavet hul igennem det gamle plankegulv (se billede). Den grove planke er dog ca. 5-10 cm for kort, så i bunden og toppen af den var der kilet og shimset med træstykker, hvilket taler imod, at den skulle have en bærende funktion (så havde man vel savet den i den rigtige længde fra starten!?)
Bemærk, der findes ikke en "tilsvarende" på den anden side af rummet.
For mig som glad amatør ser det ud til, at spærene er blevet forstærket med kraftigt træ (se billede), måske i forbindelse med at man flyttede væggene på overetagen.
Det er lidt sparsomt med tegninger, men jeg lægger billeder op af dem, der findes i hvert fald. Det ser ud til, at der har været vægge på overetagen før med store skunkrum (i dag har vi små skunkrum).
Er der nogen, der tør udtale sig om dette?
Mvh Træguden
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den grove planke findes for at spær og gulvbjælker ligger på forskellige indbyrdes afstande. Du kan ikke fjerne nogen støtteben. Teoretisk set kunne du flytte planken op, så den støtter spærerne, og flytte støttebenene i sidled, så de i stedet lander på gulvbjælkerne. Der er andre løsninger også, men det meste, du kan gøre, bliver ret omfattende. Det nemmeste er at acceptere situationen.
J justusandersson sagde:Den grova plankan finns för att takstolar och golvbjälkar ligger på olika inbördes avstånd. Du kan inte ta bort något stödben. Teoretiskt skulle du kunna flytta upp plankan så att den stöder takstolarna och flytta stödbenen i sidled så att de istället landar på golvbjälkarna. Det finns andra lösningar också, men det mesta du kan göra blir ganska omfattande. Enklast är att gilla läget.
Det ser ut som man skarvat balken ovan. Det gör det ytterst olämpligt att plocka bort stödbenet. Det är dock svårt att se på bilderna.T Träguden sagde:
Klik her for at svare