Hej. Jeg bor i et hus fra 1940'erne, som vi renoverer lidt ad gangen. Huset er bygget med stående spontede planker og er et 1,5 plans med kælder.

Jeg er i gang med at lave om i soveværelset og river et gammelt skab/depot ned, men blev lidt i tvivl da jeg så en meget grov planke i skabs væggen. (se billeder) Kunne det være en form for støtteben til spær? Planken hviler i gulvet på en regel under gulvet, hvor man har lavet hul igennem det gamle plankegulv (se billede). Den grove planke er dog ca. 5-10 cm for kort, så i bunden og toppen af den var der kilet og shimset med træstykker, hvilket taler imod, at den skulle have en bærende funktion (så havde man vel savet den i den rigtige længde fra starten!?)

Bemærk, der findes ikke en "tilsvarende" på den anden side af rummet.

For mig som glad amatør ser det ud til, at spærene er blevet forstærket med kraftigt træ (se billede), måske i forbindelse med at man flyttede væggene på overetagen.

Det er lidt sparsomt med tegninger, men jeg lægger billeder op af dem, der findes i hvert fald. Det ser ud til, at der har været vægge på overetagen før med store skunkrum (i dag har vi små skunkrum).

Er der nogen, der tør udtale sig om dette?

Mvh Træguden

• Grov trælægte fastgjort til gulvet gennem et hul i plankegulvet, med træplader og spåner rundt om, observeret under renovering af gammelt hus.
  • Grov planke inde i en væg med skræller af gips og træ, der kan ses gennem udrevet struktur, muligvis benyttet som støtte, beskrevet som for kort.
  • Gammelt hus fra 1940'erne under renovering, viser åbnet væg med synlige rør og kabler, værktøj på gulvet og en grov planke fjernet fra væggen.
  • Loft med synlige tagspær i træ og isolering under. Spærene virker forstærkede med metalbeslag, en mulig foranstaltning ved ændring af vægstruktur.
  • Grov planke med værktøj ovenpå, fjernet fra et gammelt klædeskab i et hus fra 1940'erne. Planken er kort og ligger på trægulvet.
  • Gammelt arkitekttegning af husplan med trappeopgang, omgivet af konvolutter og tastatur på et træbord.
  • Gammel husplan på gennemskinnelig papir, viser et 1,5-plans hus med kendetegn som trapper og håndskrevne mål. Se ud som tegning fra en renovering.
Senest redigeret:
Glemte at nævne, at dette "stödben" (eller om det er en vægregel) sidder placeret midt imellem to st høyben.

Den grove planke findes for at spær og gulvbjælker ligger på forskellige indbyrdes afstande. Du kan ikke fjerne nogen støtteben. Teoretisk set kunne du flytte planken op, så den støtter spærerne, og flytte støttebenene i sidled, så de i stedet lander på gulvbjælkerne. Der er andre løsninger også, men det meste, du kan gøre, bliver ret omfattende. Det nemmeste er at acceptere situationen.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Den grova plankan finns för att takstolar och golvbjälkar ligger på olika inbördes avstånd. Du kan inte ta bort något stödben. Teoretiskt skulle du kunna flytta upp plankan så att den stöder takstolarna och flytta stödbenen i sidled så att de istället landar på golvbjälkarna. Det finns andra lösningar också, men det mesta du kan göra blir ganska omfattande. Enklast är att gilla läget.
T Träguden sagde:
Glömde nämna att detta "stödben" (eller om det är en väggregel) sitter placerat mitt emellan två st högben.
Det ser ut som man skarvat balken ovan. Det gör det ytterst olämpligt att plocka bort stödbenet. Det är dock svårt att se på bilderna.

Nej den er ikke skarvet, men der er savet et spor nogle centimeter nedefra.

Jeg sætter en pelar ved væggen til højre (flytter altså "stödbenet" ca. en meter til højre), det burde gå godt.

Moderator må gerne fjerne tråden.

T Träguden sagde:
Nej den er ikke sammensat, men der er savet et spor nogle centimeter nedefra.

Jeg sætter en søjle ved væggen til højre (flytter altså "støttebenet" ca. en meter til højre), det burde gå godt.

Moderator må gerne fjerne tråden.
Held og lykke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.