Mener du kælderloftet nedenunder? Det er betonbjælkelag.

Huvudbrytaren Huvudbrytaren sagde:
Selv om tagkonstruktionen var fritbærende fra begyndelsen, kan man være sikker på, at den gennemgående væg lige under taget, som igen står på en muret kældervæg, nu fungerer som støtte for nogle belastninger, som uden problemer ledes ned til kældervæggen undtagen lige der, TS vil rive.
Den del af væggen, opstivet af vægplader fastgjort til reglar hammarband og syll, fungerer i praksis som en bjælke for den del af konstruktionen i tag og gulv, der hænger over kælderens garage.

Stempel garagetaget, så det holder sig lige. Riv væggen bort og vær klar til at stempel op, hvis der er et synligt nedhæng i tagkonstruktionen. Hvis det hænger mærkbart, ville jeg montere en bjælke/stive op tagkonstruktionen for at undgå større bevægelser, når maksimal snelast trykker på.
Mål gerne gulvet i rummet ved siden af den nedrevne væg, når garagestemplet fjernes, så det ikke begynder at hænge: Allerede en halv centimeters fald på den gulvoverflade vil kunne mærkes.

(jeg har en snart halvtreds år gammel uddannelse i bygningskonstruktion, men har aldrig arbejdet med det i praksis)
Jeg ville ikke gøre på den måde.
Først vurdere tilstanden på stolene og eventuelt rette op på loftet.
Derefter lave nødvendige forstærkninger baseret på information fra nogen, der kan se den aktuelle situation med egne øjne.
SÅ, ikke FØR fjerne væggen.
Mand saver grenen af, som han selv sidder på, symboliserer en uforsigtig eller uhensigtsmæssig handling uden situationsovervågning.
Ikke sådan her altså.......
Held og lykke.
/Workingclasshero

• Synes
13th Marine
  • Laddar…
Markus_snickare
Jeg ville bære de spær, der hviler på væggen, du vil fjerne, ved at lægge en tværgående bjælke ovenpå spærene på loftet og fastgøre med jern. Så du bærer lasten til de nærmeste spær, der stadig hviler på væggen, der bliver tilbage. Da du alligevel skal suge savsmuldet ud, vil det være relativt let ordnet.
Selvom det står, at de er selvbærende, er kravene steget gennem årene. Når jeg har revet/renoveret gamle huse, kan der være rigtigt spinkle spær nogle steder, som ikke svarer til de nuværende krav. Dine ser dog ret solide ud, men den lave taghældning gør, at snebelastningen bliver stor, og vejret er blevet mere uforudsigeligt, så better safe than sorry.
Du har jo desuden en udtalelse fra en konstruktør, så du gør jo ikke noget forkert, så at sige, over for forsikringsselskab osv.

• Synes
MrDizzy og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.