Hej
Har en gammel sommerhus jeg er i gang med at renovere.
Skal flytte en væg i huset og har været oppe på loftet og kigget.
På venstre side oversiden af bæringen for spærret ligger der en kraftig bjælke, der næsten går hele vejen tværs gennem huset fra gavl til gavl.
Hvad er dens formål i konstruktionen?
Findes der ikke en lignende på højre side.
Ifølge tømreren, der har kigget på arbejdet, bærer ydervæggene taget.
Hvis denne bjælke skulle være bærende, burde den jo være under spærret og ikke gå igennem dem..
Nogen der har set noget lignende og som ved, om det er hjemmelavet eller om man byggede sådan for ca. 50 år siden?
Har en gammel sommerhus jeg er i gang med at renovere.
Skal flytte en væg i huset og har været oppe på loftet og kigget.
På venstre side oversiden af bæringen for spærret ligger der en kraftig bjælke, der næsten går hele vejen tværs gennem huset fra gavl til gavl.
Hvad er dens formål i konstruktionen?
Findes der ikke en lignende på højre side.
Ifølge tømreren, der har kigget på arbejdet, bærer ydervæggene taget.
Hvis denne bjælke skulle være bærende, burde den jo være under spærret og ikke gå igennem dem..
Nogen der har set noget lignende og som ved, om det er hjemmelavet eller om man byggede sådan for ca. 50 år siden?
OkS Stefan_E sagde:
Den slutter mellem 2 spær, dog er der en gammel ydervæg ca. 30 cm til venstre for bjælken, som går under det sidste spær, som bjælken ligger mod.
Det er denne væg, der nu skal flyttes 80 cm til venstre. Ydervæggen er tilbage efter en tilbygning i den retning.
Kan tømreren have misforstået konstruktionen?
At denne bjælke alligevel er bærende?
Han kiggede også på væggen indendørs og troede, det var en enklere gipsvæg og derfor ikke bærende.
Vi valgte så at gøre arbejdet selv..
Nu da vi skulle tage væggen ned, opdagede jeg, at det er den gamle ydervæg. Dog er taget gået forbi denne ydervæg og antageligvis fungeret som et tag for en lille terrasse, inden huset blev bygget ud i vinkel.
Den nye væg, der kommer 80cm længere ud i rummet, vil bære spær, da disse fortsætter forbi den tidligere ydervæg.Matti_75 sagde:
Jeg forlænger også bjælken på loftet, så den går fra ydervæg til ydervæg og skruer spær fast i bjælken, samt placerer en stolpe i væggen under bjælken i soveværelsesvæggen!
”Burde” bære af fint! 🤷♂️🙈
Klik her for at svare