Hej
Forsøger at finde ud af, om væggen mellem tambur og stue (se rødt kryds, vedhæftet tegning) kan have været bærende (har allerede fjernet den...).
Bjælkelaget ligger vinkelret på den væg, og bjælkelaget mod kælderen er aflæst over den tilsvarende væg i kælderen.
Er der nogen mulighed for, at denne væg ikke er bærende, og at jeg i så fald slipper for at bygge aflastning med limtræsbjælker?
Måske er udelukkelsesmetoden med 8 meters bjælkespan helt urimeligt i sig selv i et hus bygget 1929?
Det er trapperum der, og så er der sikkert en afveksling mellem bjælke og ydervæg, som gulvet 1 tr ligger på, hvordan så væggen ud, en robust/tyk del som stod i spænd eller var tynd og let at tage ned
Det er trappehus der, og da er det sikkert en afveksling mellem bjælke og ydervæg som gulvet 1 tr ligger på, hvordan så væggen ud, et solidt/tykt stykke som stod i spænd eller var tynd og let at tage ned
Tak for svar, væggen var ret vanskelig at tage ned ifølge bygningsarbejderne, og gennemgående af træ som alle vægge synes at være i huset. Dog var den ikke så tyk, ca. 10 cm.
Er der nogen måde at sikre, at der foreligger en sådan afveksling mellem bjælke og ydervæg?
Huse fra 1929 skal man ikke stole på... Jeg har selv boet 30 år i et sådant, så det ved jeg the hard way. Man kan aldrig gå ud fra, at plan 2 er en gentagelse af plan 1. Jeg synes, at meget (undtagen at taget ikke er styrtet ind) taler for, at væggen var bærende, hvis man skal gå ud fra tegningen. Men, havde den været bærende, havde fotoet set anderledes ud. Sandsynligvis ligger gulvbjælkerne i næste plan på den anden led. Dette stemmer desuden bedre med spærretningens retning. Du må gå op og tjekke det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.