Denne bjælke er cirka 6 meter lang og sidder i loftet på plan et i et toetagers hus. Første billede viser inden man monterede limtræstolpen. Billede to viser efter stolpen er monteret, man var nødt til at fjerne lidt materiale for at få ind stolpen, som ses nede til højre, hvor stolpen er monteret. På bjælken ser man, at de har bygget bjælken op, så yderbrædderne samles på samme sted. Hvis man ser nøje, kan man se, at samlingen af yderbrædderne kommer ca. 2 centimeter til højre for søjlen. For mig føles det som om, at det var uheldigt, at søjlen ikke understøttede samlingen af yderbrædderne, samt at man ikke burde have samlet yderbrædderne på præcis samme sted. Jeg antager, at søjlen hjælper lidt alligevel, da den sidder meget tæt. Tør man stole på denne bjælke?
Jeg er ikke konstruktør men når jeg ser på det der så undrer jeg mig over to ting
1. Hvorfor udskar man bjælken i stedet for at kappe limtræssøjlen?
2. Hvorfor byggede man bjælken som man gjorde med to samlinger samme sted i stedet for at de er forskudt? Er bjælken virkelig korrekt bygget? Hvorfor er den ikke limtræ?
Det er sandsynligvis en meget god idé at bede en konstruktør se på det der snarest inden det bygges ind.
Min spontane følelse er, at bjælkens effektive dimension er reduceret til en sjettedel i samlingen på grund af udsparingen, og at samlingen er lige ved søjlen. Jeg ville ikke stole på den.
Jeg er ikke konstruktør men når jeg kigger på det der så undrer jeg mig over to ting
1. Hvorfor har man skåret i bjælken i stedet for at kappe limtræssøjlen?
2. Hvorfor har man bygget bjælken som man gjorde med to samlinger samme sted i stedet for at de er forskudt? Er bjælken virkelig korrekt bygget? Hvorfor er den ikke limtræ?
Det er sandsynligvis en meget god idé at bede en konstruktør kigge på det der snarest, inden det bygges ind.
Min spontane følelse er, at bjælkens effektive dimension er blevet reduceret til en sjettedel i samlingen på grund af udskæringen og at samlingen er præcis ved søjlen. Jeg ville ikke have stolet på den.
tommib sagde:
Jeg er ikke konstruktør men når jeg kigger på det der så undrer jeg mig over to ting
1. Hvorfor har man skåret i bjælken i stedet for at kappe limtræssøjlen?
2. Hvorfor har man bygget bjælken som man gjorde med to samlinger samme sted i stedet for at de er forskudt? Er bjælken virkelig korrekt bygget? Hvorfor er den ikke limtræ?
Det er sandsynligvis en meget god idé at bede en konstruktør kigge på det der snarest, inden det bygges ind.
Min spontane følelse er, at bjælkens effektive dimension er blevet reduceret til en sjettedel i samlingen på grund af udskæringen og at samlingen er præcis ved søjlen. Jeg ville ikke have stolet på den.
Det ses dårligt på billedet men midterbrættet i bjælken går ned i søjlen, man har fjernet materiale på yderbrædderne. Det ser omtrent ud som på nedenstående billede. Beklager billedkvaliteten.
Til højre om søjlen er det vel kun midterreglen i bjælken egentligt som har påligg på søjlen? den er desuden udskåret til næsten halvvejs, kan ikke være godt
I enden af bjælken har man lidt bøjningsmoment så bjælken behøver ikke have fuld højde.
Med udskæringen i stolpen kan bjælken ikke vride sig og lægge sig på siden.
Det ser lidt sjusket ud. Det logiske havde været med en søjle, der enten var lige så bred som "bjælken" eller betydeligt bredere. Ellers svært at kommentere uden mere info. Er bjælken limskruet? Hvad er højde dimensionen? Hvor lang er den? Har den kun en midterstøtte? Er det en fabrikslavet limtræsøjle?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.