Jeg skal flytte køkkenet til et nyt rum og undrer mig over bæreevnen i mellemlaget, altså det som bliver køkkengulvet.
Gulvbjælkerne: cc 600 mm
Dimension bjælker: 3 tommer x 8 tommer ø-træ. Bjælkerne fritliggende længde: ca. 4m - 4,12m
Jeg overvejer, om det holder til at lægge gulvvarmeslanger, flydespartle og lægge klinker, samt have et køkken der. I øjeblikket ligger der 22 mm gulvspånplader, som er sømmet i bjælkerne.
Rummet måler 4,12x3,16
(men jeg behøver ikke at lægge klinker, flydespartel rundt om hele området da køkkenskabene dækker en langside 4,13x0,63 meter, køleskab mm 1,8 x0,63 meter, køkkenø 1,60x0,65 meter)
(kan tage et bedre billede af tegningen, hvis det er nødvendigt)
Mange tak, hvis der er nogen, der besvarer indlægget.
Det lyder som en rigtig god bæreevne - der burde vel finde sig en eller anden lommeregner på nettet, hvis du vil beregne nedbøjning osv dog. Problemet er nok ikke, om det holder, men netop om det kan revne op pga. nedbøjning.
I fritidshuset har jeg 45x195 /cc1200 4,8m spær med 22mm gulvspån - ingen problemer med at lægge klinker på det, hvis jeg havde ønsket det (en lille del er klinkerbelagt). Dog skal man jo helst lægge på en død overflade inden fixet, så gulvgips på spånpladen er at foretrække, så fugerne ikke revner...