Har planer på at lave en udbygning af huset.
Et badeværelse med klinker, fliser, hjørnebadekar, et soveværelse og en hall.
Mine overvejelser er et gulvbjælkelag, på 45*190 som er 540cm langt og ligger på cc 30.
Kan man lægge et sådant og være sikker på at slippe for "gung" i gulvet?
Et badeværelse med klinker, fliser, hjørnebadekar, et soveværelse og en hall.
Mine overvejelser er et gulvbjælkelag, på 45*190 som er 540cm langt og ligger på cc 30.
Kan man lægge et sådant og være sikker på at slippe for "gung" i gulvet?
Det må være meget stivere end "ingen gynge", der er utrolig små tolerancer, før der opstår skader, og pladerne slipper. 45x195 (antager at du mener det og ikke 45x190) på den spændvidde bliver for svag, selv på c/c 300. Det vil ikke fungere, især ikke med den store last.
Tak for hurtigt svar!
(ja, 45x195)
Jeg anede nok, at det var tvivlsomt at bygge sådan.
Min nye tilbygning kommer til at blive bygget udenfor den gamle, så da må jeg vel beholde den eksisterende kælderdel med vægge og have disse som "støtte" under det nye bjælkelag.
(ja, 45x195)
Jeg anede nok, at det var tvivlsomt at bygge sådan.
Min nye tilbygning kommer til at blive bygget udenfor den gamle, så da må jeg vel beholde den eksisterende kælderdel med vægge og have disse som "støtte" under det nye bjælkelag.
Skal det virkelig være 540 cm uden en bærende bjælke, altså fri spændvidde?
Så bliver det solide dimensioner på limtræet, typisk 56*270 mm på c/c 300!
http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9
Så bliver det solide dimensioner på limtræet, typisk 56*270 mm på c/c 300!
http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9
5.20 m i spv. med 45x195 cc 300 er bestemt for langt for et gulv, der skal belægges med keramisk belægning. Det holder endda dårligt til normeret normalbelastning uden at bøje sig ordentligt ned. (Nedbøjning som følge af langtidsdeformation må højst være 1/400 del af spv. dvs. 13 mm. Det ender lige under 10 mm, regnet på en frit oplagt 2-støttebjælke og træskvalitet K24, hvilket dog ikke er det samme som at sige, at det også vil bøje sig en centimeter i virkeligheden
.)
Men hvor bredt er det? Kan du støtte under med en tværgående bjælke på halve længden, så spv. bliver 2 gange 2.6 meter? I så fald klarer du det.
Byggaren
Beholder jeg den eksisterende kælderdel, kan jeg få en spændvidde på ca. 3 m, måske kan det gå?
Under resten af bjælkelaget kan jeg sætte en tværgående bjælke, så spv. bliver 2.70m.
Regner man i øvrigt spv. i hele bjælkelagets længde, eller regner man fra den længde, der ligger på blokkene?
Under resten af bjælkelaget kan jeg sætte en tværgående bjælke, så spv. bliver 2.70m.
Regner man i øvrigt spv. i hele bjælkelagets længde, eller regner man fra den længde, der ligger på blokkene?
3 m lyder mere fornuftigt uden at have regnet på det.super_sam sagde:Behøver jeg den eksisterende kælderdel, så kan jeg få et spændvidde på ca. 3 m, måske kan det gå?
Under resten af bjælkelaget kan jeg sætte en tværgående bjælke, så spændvidden bliver 2.70m.
Tæller man forresten spændvidden i hele bjælkelagets længde, eller trækker man den længde fra, der ligger på blokkene?
Spændvidden tælles 5 cm fra indersiden af væg p.b.s. ind på oplægget. Dette for at kanttrykket ved en evt. nedbøjning (som altid findes i større eller mindre grad) ellers påvirker dimensioneringen.
· 461 indlæg
Jeg skal iøvrigt ikke have fliser på gulvet, men trægulv på det gulv på anden etage i en mindre magasinsbygning, som jeg er ved at renovere. På et spænd på 528 cm bruger jeg I-bjælke 140x70 cc60 med godt resultat. Prøvede først med 120 mm højde, men det blev for gyngende. 140-bjælkerne blev perfekte. På den øvre flange borer jeg fast en 45x70, som jeg kan skrue gulvet i senere. Det er dog vigtigt at lægge kortlinge mellem bjælkerne, så de får god sidestøtte, især for at reducere den første del af nedbøjningen på bjælken, som har en stor sidekomponent (da de er svagest i den retning).
//Per
//Per
Klik her for at svare