Hej!

Jeg overvejer at udvide mit nuværende hus med en tilbygning i 2 plan. Tilbygningen er ca. 6x9 meter. Altså 54 kvadratmeter gange 2 plan.

På stueetagen har vi ingen indervæg, der kan give støtte til etageadskillelsen. Vi ønsker, at gulvbjælkerne på mellemplanet skal være ca. 200 mm, da vi skal bygge det sammen med vores gamle tømmerhus, som har lav loftshøjde samt gulvhøjde.

Ifølge mine beregninger kan jeg bruge 200 bjælker, hvis jeg har 3 understøtninger. (Endda lavere, hvis det er tilfældet, det har jeg ikke helt besluttet endnu), dels de bærende vægge samt en søjle i midten, her kommer min overvejelse!

Kan man supplere med en længdegående HEA bjælke ELLER en anden bjælke som understøtning i midten? Den skal kunne klare et spænd på 9 meter og hvile på de bærende kortvægge.

MVH Anton

Læg gerne et enkelt forklarende skitse op af dine overvejelser, så letter det lidt(y)

Her kommer 2 billeder ud fra en grov tegning, jeg har lavet. Længden på den længste bjælkelag er 6350 mm, og bjælken skal være ca. 9400 mm. Udover bjælken i midten vil bjælkelaget hvile på de 3 vægge, som ses på billedet, samt på stommen til det gamle hus!

• 3D-model af en bygning med bjælkelag og markeret bjælke, målene vises som 9350 mm. Tre mure omkring, del af gammelt hus synligt.
  • En 3D-ritning viser en bygningsstruktur med bjælkelag og en central bjælke markeret i gul. Bjælkerne er fastgjort til tre vægge og en eksisterende struktur.
Jeg skal have en badeværelsesvæg, der er tværgående, som måske kan hjælpe.

så bliver den frie spændvidde mellem 6 og 7 meter ish.

• CAD-tegning af en bygning med bærende bjælker og en tværgående badrumsvæg, spredt over ca. 6-7 meter.
Hvordan ville det være at vende bjælkelaget og bruge indervæggen som bærende og en kortere tværgående stålbjælke over det større rum?

Jo det er meget muligt! Men længden er tilsvarende. Så har vi en længde på 5,5 til 6 meter. Hvilken bjælke skal man bruge da?

Et problem, der opstår i det første tilfælde, er at hvis man lægger en 9m lang bjælke med en støtte ~2-3m fra den ene ende, er at bjælken vil løfte sig ved ydervæggen, og for at holde dette tilbage bliver der store løftekræfter. Man bør derfor dele bjælken ved væggen for at modvirke dette. Hvis man vender bjælken, bliver spændvidden ~5,5m i stedet for ~7m. Dette gør, at nedbøjningen i princippet halveres.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Balkdimension vender jeg tilbage med, hvis ingen når at gøre det før mig.

• Synes
skarschpen
  • Laddar…
Du har åbenbart ikke læst min artikel om forskellige måder at bygge til på følgende link: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse På denne måde tvinges du til at give tilbygningen for dårlige højdemål og kan heller ikke vælge optimale dimensioner på mellemunderlaget. Det er at spilde penge. En limtræsbjælke med dimensionen 215x225 klarer 6 m spændvidde uden midterstøtte.

• Synes
skarschpen og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.