Hej!

Skal mure en egen pejsindsats med letbetonblokke rundt om. Vi skal dog have pejsen op, som vejer ca. 130KG ca. 40cm yderligere. Den har ben, som er ca. 40 cm, så i alt skal den op ca. 80cm.
Det jeg har tænkt mig at bruge som "fundament" for pejsbenene er LECA-blokke, eftersom hele konstruktionen skal stå på trægulv vil jeg gerne holde vægten nede mest muligt. Jeg har overvejet at bruge 19x19x59cm leca-blokke stående som fire ben og så korte dem til den højde, jeg har brug for (ca. 40cm). For at styrke yderligere har jeg tænkt mig at mure benene sammen med dele af Leca i dimensionen 9x19xlængde mellem de stående blokke. Hvad mener I om dette? Det andet alternativ jeg overvejer er at lægge blokkene på hinanden, dvs. to ved siden af hinanden og så to ovenover i den anden retning. Hvad mener I?

Vægten er absolut intet problem for lekablockene, men det kan måske være sværere at få det hele helt stabilt med stående blokke. F.eks. hvis man skulle falde og tage imod sig mod komfuret.

Tak for svaret. Ja, jeg har også været lidt bekymret for, at det kan blive ustabilt at stille blokken op, selvom jeg murer dem sammen og armerer med lidt jern. Nu hælder det til, at jeg lægger to i den ene retning i bunden og derefter to i den anden retning ovenpå, ligesom en knuttømret hytte eller et "#" tegn. Jeg vil også her armerer med et par armeringsjern igennem konstruktionen med mørtel, for en 130 kg ovn er ikke noget, man ønsker skal falde 80 cm ned i gulvet.... :)

K
En Type 3-blok har en trykstyrke på 30 kg/cm² ved jævnt tryk over hele overfladen. Ikke punktlast.

Tak. Med andre ord burde det fungere, hvis jeg bruger en ca. 1,25x100x100mm plade som fordeler trykket for hver fod, ikke sandt?
~100cm2 burde klare 100*30kg... men det dækker jo ikke hele blokken desværre.

K
Det må du nok spørge en konstruktør om.

Men 35 kg behøver jo kun en god cm2 at fordeles over. 100x100mm ville kunne holde til 3 ton.

Ja, det er sandt, det fulgte med flade jordbeslag som var ca. 20x40mm så jeg, de burde duge godt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.