86,310 læst ·
29 svar
86k læst
29 svar
Bæreevne i træ
Hej jeg skal lave en døråbning i mit 50'er stenhus. Yderkarmmål =100 cm. Hullet skal laves i fundamentet, ydervæggen og bærende. Fundamentet består af letbetonblokke. Bredde 200 mm. Jeg har en støbt armeret terrasse ovenover, som bør fordele trykket, synes jeg. Huset er 1-plans med kælder, og det her er altså på kælderniveau. Tror I, det er nok med 2 stk. 90x90 bjælker ved siden af hinanden som afveksling med en understøtning på 20 cm på hver side.
Taknemmelig for hurtigt svar/ p
Taknemmelig for hurtigt svar/ p
Medlem
· västra götaland
· 372 indlæg
hej, jeg har problemer med spær og håbede på, at der er nogen her, der kunne hjælpe mig?
jeg bygger en garage, hvor tanken er at kunne lave en lejlighed på førstesalen, jeg har fået to priser på spær, som adskiller sig en del.
den ene og dyreste tilbud er med en 45x300 kertobjælke i spær og mellem etageadskillelse.
det andet tilbud er en 45x220 C24 eller C30 regel både i spær og mellem etageadskillelse.
så spørgsmålet er, om man kan klare sig med en 45x220 regel? ydre mål på pladen er 5,4 m spændvidden mellem væggene burde blive 4,95 m (plus væggene, som er 17 cm tykke)
nogen her der kan hjælpe mig, tror du?
jeg bygger en garage, hvor tanken er at kunne lave en lejlighed på førstesalen, jeg har fået to priser på spær, som adskiller sig en del.
den ene og dyreste tilbud er med en 45x300 kertobjælke i spær og mellem etageadskillelse.
det andet tilbud er en 45x220 C24 eller C30 regel både i spær og mellem etageadskillelse.
så spørgsmålet er, om man kan klare sig med en 45x220 regel? ydre mål på pladen er 5,4 m spændvidden mellem væggene burde blive 4,95 m (plus væggene, som er 17 cm tykke)
nogen her der kan hjælpe mig, tror du?
Medlem
· västra götaland
· 372 indlæg
hvis man lægger dobbelte 45x220 ved hver tagstol fungerer det så?
hvor stor bjælke behøver man så? stål bjælke eller træbjælke?
bjælkens længde behøver at være ca. 10 meter.
hvor stor bjælke behøver man så? stål bjælke eller træbjælke?
bjælkens længde behøver at være ca. 10 meter.
Låner denne tråd
Jeg bygger en terrasse, indtil videre gravet ned 19 sokler på 1,5 m afstand. I soklerne sidder 95x95 stolpe, i disse 45x170 C14, ovenpå disse skal 45x145 regel cc60 (antar C14 også?) inden terrassebordene.
Hvor langt ud kan jeg lade 45x145 reglerne gå udenfor sidste 45x170 reglen uden at risikere, at det svajer? 1m? 0,5m?
Jeg bygger en terrasse, indtil videre gravet ned 19 sokler på 1,5 m afstand. I soklerne sidder 95x95 stolpe, i disse 45x170 C14, ovenpå disse skal 45x145 regel cc60 (antar C14 også?) inden terrassebordene.
Hvor langt ud kan jeg lade 45x145 reglerne gå udenfor sidste 45x170 reglen uden at risikere, at det svajer? 1m? 0,5m?
Medlem
· västra götaland
· 372 indlæg
Jeg gjorde som du for et par år siden, men jeg kørte 45x170 lige igennem, og jeg lod det gå ud ca. 150 cm fra sidste fundament, blev stabil som bare pokker og intet svaj.biggles34 sagde:Låner denne tråd
Jeg bygger en terrasse, hidtil har jeg gravet 19 fundamenter ned med 1,5m afstand. I fundamenterne sidder 95x95 stolper, i disse 45x170 C14, ovenpå disse skal 45x145 regler cc60 (antager også C14?) før terrassebrædderne.
Hvor langt ud kan jeg lade 45x145-reglerne gå udenfor sidste 45x170 regel uden risiko for, at det svajer? 1m? 0,5m?
Ingen dum idé overhovedet faktisk, nu når jeg har tænkt på det et stykke tid
. Den ene del kan jeg nok ikke ændre højden på, men den anden der hvor jeg ville have brug for den del udenfor kan jeg nok ændre. Med ca 45 kvm terrasse kan det nok også bare blive lidt mere interessant med lidt opdeling i form af mindre højdeforskel, og hvis jeg laver den vinklet, bliver risikoen for at folk snubler vel mindre?
jeg antager, at det er fordi tagstolen er, netop en tagstol.
fri plads er 4,2 eller 4,4 meter i midten på tagstolen. (kan ikke huske hvilket)
fri plads er 4,2 eller 4,4 meter i midten på tagstolen. (kan ikke huske hvilket)
Det er dejligt, når man kan fortsætte på rigtig gamle tråde, så her kommer et genoplivningsforsøg 
Jeg har tænkt mig at bygge et enklere loft i vores carport, formålet er at smide lidt træ, tagboks og anden skrammel op, intet tungt. Bilen står under, så jeg vil ikke have, at noget falder ned
Carporten er 3,3m bred, og jeg tænkte, at loftet skulle være 3 meter dybt. Overvejer nu dimensioner. Er det nok at skrue 45x145 C24 cc 60? Spændvidden er altså 3,3m. Som gulv bliver det råspont.
//Tobbe
Jeg har tænkt mig at bygge et enklere loft i vores carport, formålet er at smide lidt træ, tagboks og anden skrammel op, intet tungt. Bilen står under, så jeg vil ikke have, at noget falder ned
Carporten er 3,3m bred, og jeg tænkte, at loftet skulle være 3 meter dybt. Overvejer nu dimensioner. Er det nok at skrue 45x145 C24 cc 60? Spændvidden er altså 3,3m. Som gulv bliver det råspont.
//Tobbe
Klik her for at svare