Hej jeg skal lave en døråbning i mit 50'er stenhus. Yderkarmmål =100 cm. Hullet skal laves i fundamentet, ydervæggen og bærende. Fundamentet består af letbetonblokke. Bredde 200 mm. Jeg har en støbt armeret terrasse ovenover, som bør fordele trykket, synes jeg. Huset er 1-plans med kælder, og det her er altså på kælderniveau. Tror I, det er nok med 2 stk. 90x90 bjælker ved siden af hinanden som afveksling med en understøtning på 20 cm på hver side.
Taknemmelig for hurtigt svar/ p
 
hej, jeg har problemer med spær og håbede på, at der er nogen her, der kunne hjælpe mig?

jeg bygger en garage, hvor tanken er at kunne lave en lejlighed på førstesalen, jeg har fået to priser på spær, som adskiller sig en del.

den ene og dyreste tilbud er med en 45x300 kertobjælke i spær og mellem etageadskillelse.

det andet tilbud er en 45x220 C24 eller C30 regel både i spær og mellem etageadskillelse.

så spørgsmålet er, om man kan klare sig med en 45x220 regel? ydre mål på pladen er 5,4 m spændvidden mellem væggene burde blive 4,95 m (plus væggene, som er 17 cm tykke)

nogen her der kan hjælpe mig, tror du?
 
Nej, hvis spær også skal fungere som bjælkelag, så har du brug for en bærende væg eller bjælke i midten, hvis du bruger "almindeligt" træ.
 
hvis man lægger dobbelte 45x220 ved hver tagstol fungerer det så?

hvor stor bjælke behøver man så? stål bjælke eller træbjælke?
bjælkens længde behøver at være ca. 10 meter.
 
Låner denne tråd
Jeg bygger en terrasse, indtil videre gravet ned 19 sokler på 1,5 m afstand. I soklerne sidder 95x95 stolpe, i disse 45x170 C14, ovenpå disse skal 45x145 regel cc60 (antar C14 også?) inden terrassebordene.

Hvor langt ud kan jeg lade 45x145 reglerne gå udenfor sidste 45x170 reglen uden at risikere, at det svajer? 1m? 0,5m?
 
biggles34 sagde:
Låner denne tråd
Jeg bygger en terrasse, hidtil har jeg gravet 19 fundamenter ned med 1,5m afstand. I fundamenterne sidder 95x95 stolper, i disse 45x170 C14, ovenpå disse skal 45x145 regler cc60 (antager også C14?) før terrassebrædderne.

Hvor langt ud kan jeg lade 45x145-reglerne gå udenfor sidste 45x170 regel uden risiko for, at det svajer? 1m? 0,5m?
Jeg gjorde som du for et par år siden, men jeg kørte 45x170 lige igennem, og jeg lod det gå ud ca. 150 cm fra sidste fundament, blev stabil som bare pokker og intet svaj.
 
Ingen dum idé overhovedet faktisk, nu når jeg har tænkt på det et stykke tid :) . Den ene del kan jeg nok ikke ændre højden på, men den anden der hvor jeg ville have brug for den del udenfor kan jeg nok ændre. Med ca 45 kvm terrasse kan det nok også bare blive lidt mere interessant med lidt opdeling i form af mindre højdeforskel, og hvis jeg laver den vinklet, bliver risikoen for at folk snubler vel mindre?
 
injonil sagde:
Nej, hvis spær også skal fungere som bjælkelag, så har du brug for en bærende væg eller bjælke i midten, hvis du bruger "almindeligt" træ.
fejl.

Jeg har købt spær på 9,2 meter, der kan tåle boliglast på 250 kg/m2 på "overetagen"

dog kræves det, at man monterer disse på cc600
 
camaro1969 sagde:
fejl.

jeg har købt takstolar på 9,2 meter som tåler bostadslast på 250 kg/m2 på "overetagen"

dog kræves det at man monterer disse på cc600
"gulvbjælken" i 45x245 C24
 
Det lyder helt umuligt at have 9,2 m gulvbjælker med 45x245 uden at det bliver rigtig svajigt. Tommelfingerreglen er max 4 meter med 45x220 C24, cc 600.
 
jeg antager, at det er fordi tagstolen er, netop en tagstol.

fri plads er 4,2 eller 4,4 meter i midten på tagstolen. (kan ikke huske hvilket)
 
Tobbe.A
Det er dejligt, når man kan fortsætte på rigtig gamle tråde, så her kommer et genoplivningsforsøg :D

Jeg har tænkt mig at bygge et enklere loft i vores carport, formålet er at smide lidt træ, tagboks og anden skrammel op, intet tungt. Bilen står under, så jeg vil ikke have, at noget falder ned :)

Carporten er 3,3m bred, og jeg tænkte, at loftet skulle være 3 meter dybt. Overvejer nu dimensioner. Er det nok at skrue 45x145 C24 cc 60? Spændvidden er altså 3,3m. Som gulv bliver det råspont.

//Tobbe
 
Ja
 
Tobbe.A
F fribygg sagde:
Ja
Tak! Dejligt at du hjælper mig med mine forskellige byggerier (y):D
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.