Hej,
Jeg byggede en pergola for to år siden, men er ikke helt tilfreds med, hvordan den blev, og skal nu bygge den om til foråret. Jeg er begyndt at skitsere lidt på, hvordan den kan tænkes at se ud, men som sædvanligt er det holdbarheden, jeg overvejer.
Jeg har forsøgt at få hjælp fra Träguidens holdbarhedsberegninger og beregningsprogrammer, men der er ingen mulighed for at vælge en 150x150 mm limtræpæl som bærende bjælke. Hvad tror I om pergolaen på billedet? Holder konstruktionen?
Tanken er, at der også skal et plexitag på halvdelen af taget.
Så skal man kunne lidt styrkelære. Beregn 115x115's inertimoment i henhold til formlen b*h^3/12 til en kendt dimension først. Gør man det, får man for eksempel 42x160 mm, hvilket er noget mindre end den mindste standardstørrelse 42x180.
Jeg ser, at jeg regnede på 115x115 i stedet for 150x150, som TS havde tænkt sig. Det kan skyldes, at 150x150 ikke er en standarddimension, men for ordens skyld vil jeg korrigere mig. 150x150 svarer til 42x229 eller 78x187. 140x140 og 160x160 findes som standarddimensioner. På hvilken måde ville halvdelen af arealet være dækket med plexiglas?
Jeg ser, at jeg regnede på 115x115 i stedet for 150x150 som TS havde tænkt sig. Det kan skyldes, at 150x150 ikke er en standarddimension, men for ordenens skyld skal jeg korrigere mig. 150x150 svarer til 42x229 eller 78x187. 140x140 og 160x160 findes som standarddimensioner. På hvilken måde ville halvdelen af overfladen være dækket med plexiglas?
Mange tak for svaret. En del af pergolaen skal være "lounge" og over den ønskede vi plexiglas (eller tilsvarende) for at kunne sidde under dage, hvor det måske småregner eller kommer en byge. Vi har ikke rigtig besluttet os, det måske bliver over hele, for at trykke ned varmen fra eventuelle infravarmer.
Designmæssigt synes jeg, det ville være pænt med træ med kvadratisk tværsnit. Problemet er, at man ikke udnytter materialet særligt effektivt på den måde. På en tildækket del fungerer det godt med 150x150 træ som tagbjælker, derimod er det for spinkelt som bærende linie i forkanten. Enten må du sætte en stolpe mere i midten eller gå op i dimension, f.eks. til 165x315.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.