P
Hej!

Sidder og tegner på en sokkelfundament lavet af tømmer til at stille et hus på. Skal have en til at beregne det senere til byggetilladelsen, men sidder og ser, om min plan overhovedet er mulig.

Gulvbjælkelaget:
Tænker først at lægge 3 rækker 12 X 12 tommer vandret (hvis man kigger på en tegning dvs) hvor jeg tænkte at have en plintafstand på ca. 3,9m cc.

Sådan her:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellem her
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellem her
X-----X-----X-----X

Hver række X-----X-----X-----X er 15,6m og består af 3 stk. 12x12 tommer på række. Så i alt 4 plinter per række. 12 plinter for alle 3 rækker.

Gulvåsene:
Og derefter 16 stykker 6 X 8 tommer lodret over disse hvor plinterne så lander på ca. 4,3m cc.

Vil det overhovedet være muligt, tror du? Hvor holdbart er tømmer i sammenligning med limtræ? Limtræ er jo virkelig hårdt, så man skal vel op i vanvittige dimensioner for at være sammenlignelig.

Så skal der være almindeligt konstruktionsvirke mellem disse gulvåse, så det bliver 60cc. Også nogle kortlægninger vandret.

Ved at 45*220 skal klare 3,6m, så da burde rimeligvis gulvbjælkerne på 12*12 tommer klare 3,9m? og Gulvåsene på 6*8 tommer klare 4,3m?

MrZero sagde:
Hej!

Sitter og tegner på en plintgrund lavet af tømmer for at stille et hus på. Skal have en der regner på det senere for byggetilladelsen men sidder og ser om min plan overhovedet er mulig.

Gulvbjælkelaget:
Tænker først lægge 3 rækker 12 X 12 tommer vandret (hvis man kigger på en tegning dvs) hvor jeg tænkte have plintafstand på ca 3,9m cc.

Sådan her:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellem her
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellem her
X-----X-----X-----X

Hver række X-----X-----X-----X er 15,6m og består af 3 stk. 12x12 tommer på række. Så i alt 4 plinter per række. 12 plinter for alle 3 rækker.

Gulvåsene:
Og så derefter 16 styk 6 X 8 tommer lodret over disse hvor plinterne så kommer til at være ca 4,3m cc.

Vil det overhovedet være muligt tror du? Hvor holdbart er tømmer i forhold til limtræ? Limtræ er jo virkelig stenhårdt så man skal vel op i vanvittige dimensioner for at være sammenlignelig.

Så skal der være almindeligt konstruktionsvirke mellem disse gulvåse så det bliver 60cc. Også nogle kortlægninger vandret.

Ved at 45*220 skal klare 3,6m så burde rimeligvis gulvbjælkerne på 12*12 tommer klare 3,9m? og Gulvåsene på 6*8 tommer klare 4,3m?
Er det for dimensionering i praksis eller for en byggetilladelse?
I praksis burde 300x300 mm holde rigtig godt selvom næsten 4m mellem plinterne lyder lidt vel langt for ikke at få noget svaj. Når det gælder gulvåsene bliver cc vel meget mindre? 16 styk på 15,6m giver vel ca den anbefalede cc 120?

For byggetilladelsen skal du nok regne på nedbøjning osv - og derudover skal man nok have en eller anden kvalitetsmål på virket også.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000
https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000

• Synes
1
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Er det for dimensionering i praksis eller for en byggetilladelse?
I praksis burde jo 300x300 mm holde meget godt, selvom næsten 4 m mellem pillerne lyder lidt for langt til at undgå noget svaj. Når det gælder gulvbjælkerne, bliver cc vel meget mindre? 16 stk. på 15,6 m giver vel ca. den anbefalede cc 120?

For byggetilladelsen skal du nok beregne nedbøjning osv. – og så kommer der jo også ind, at man nok bør have en slags kvalitetsmål for træet.

[link]
[link]
Hej og tak for svar!

Forstår ikke helt spørgsmålet – begge antager jeg? :) Vil få godkendt byggetilladelsen + undgå svaj. Vil ikke have en masse piller for æstetikken, derfor forsøger jeg at holde antallet så lavt som muligt.

Her står der maks. 4,5 m https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/ og så er det bare dobbelte 45x220 rundt om og så enkle 45x220 imellem? Det burde vel 12*12 tommer holde bedre, tænkte jeg?

Angående gulvbjælkerne så passer 120 cc imellem disse og også 60 cc, hvor jeg skal isolere. Men jeg mente mellem pillerne helt enkelt. :) Samme mål, hvor der står 4,5 m her https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/

EDIT: nu så jeg linket, du sendte https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000 at det er anderledes på A-mål og B-mål i sammenligning med den, der viser 4,5 m. Ser ud som, jeg må sætte ind flere piller da. :/

MrZero sagde:
Hej!

Sitter og tegner på en pillefundament lavet af tømmer til at stille et hus på. Skal have en til at regne på det senere for byggetilladelsen, men sidder og kigger om min plan overhovedet er mulig.

Gulvbjælkelaget:
Tænker først at lægge 3 rækker 12 X 12 tommer vandret (hvis man ser på en tegning dvs) hvor jeg tænkte have en pilleafstand på ca. 3,9m cc.

Sådan her:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellem her
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellem her
X-----X-----X-----X

Hver række X-----X-----X-----X er 15,6m og består af 3 stk. 12x12 tommer på række. Så i alt 4 piller per række. 12 piller for alle 3 rækker.

Gulvåserne:
Og derefter 16 stykker 6 X 8 tommer lodret over disse hvor pillerne så havner på ca. 4,3m cc.

Vil det overhovedet være muligt, tror du? Hvor holdbart er tømmer i sammenligning med limtræ? Limtræ er virkelig hårdt, så man skal vel op i vanvittige dimensioner for at være sammenlignelig.

Så skal der være almindeligt konstruktionsvirke mellem disse gulvåser, så det bliver 60cc. Også nogle kortlinger vandret.

Ved at 45*220 skal klare 3,6m så da burde rimeligvis gulvbjælkerne på 12*12 tommer klare 3,9m? og Gulvåserne på 6*8 tommer klare 4,3m?
Fire piller på 15,6 meter bliver 5,2 m mellem pillerne, ikke 3,9 m.

• Synes
1
  • Laddar…
P
F Finndjävel sagde:
Fire plinter på 15,6 meter bliver 5,2 m mellem plinterne, ikke 3,9 m.
Rigtigt, tak, mente 5 med 3,9. Har flere skitser foran mig, og kl. 2:03 var skarpheden ikke 100. :) Det er 4 bjælker på række og 5 plinter - så skal det være så klart. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.