Jeg googlede og kunne se håndværkere tage tunge døre op ad trapper med hjælp fra en mere avanceret sækkevogn, hvor man også havde modificeret sækkevognen for at kunne fastgøre døren. Det føles overkill i mit tilfælde at anskaffe sådan en til 1 dør - engangsarbejde hjemme hos mig. Lokale håndværkere så jeg sætte store sugekopper på en dør, sådan nogle man løfter glasplader med (når de skulle løfte den ind i varevognen, men sikkert også op ad trapperne, hvor den skulle transporteres).

At spænde en tung dør fast på en almindelig sækkevogn ser jeg som en tvivlsom metode, men måske, måske i kombination med sugekopper. Ulempen ved en almindelig sækkevogn er, at de er ret korte i forhold til døren, dermed kommer også sækkevognens håndtag lavt, og meget af dørens vægt højt.

At løfte en 85 kg dør med bare sugekopper, op ad trapper, føles skræmmende synes jeg, selvom man har stålhætte på skoene. Tænk hvis den falder ned ad trapperne - et ordentligt brag, vil jeg love, og skader i væggene. Tør man bruge sådan nogle sugekopper? Desværre kan døren ikke bæres op i liggende stilling, da man skal dreje rundt i trappen.

Jeg talte med en installatør af yderdøre, som jeg så i nabohuset - han tog den på ryggen op ad trapperne, hvordan dette er muligt og sikkert ved jeg ikke. Tips til metode?

To håndværksmænd, der er vant til at bære diverse jox i trapper, så ryger den med.;)

• Synes
kest
  • Laddar…
Hvis du tøver eller føler dig usikker, ring til en flyttefirma?

Får det ikke bare til at bære den liggende men på højkant?

Den vejer jo ikke mere end et pengeskab eller et klaver. Ring til en flyttefirma.

Det bliver sandsynligvis vakuumløftere, sådan nogle mindre håndtag. 4 stk. i alt og to gutter. Ringe flyttefirma så sprækker jo hele pointen med at gøre arbejdet selv/billigere. Desuden bliver det svært at synkronisere tidsmæssigt, når en dør kommer med lastbil-bud.

C
Dracula Dracula sagde:
Talte med en installatør af yderdøre som jeg så i nabohuset - han tog den på ryggen op ad trapperne, hvordan dette er muligt og sikkert ved jeg ikke. Tips til metode?
Da vi skiftede døre i vores BRF bar håndværkerne dørbladene på ryggen. Så meget let ud, men de havde garanteret gjort det nogle gange før. Ja, ikke tidspunkt at tabe sådan en dør, især ikke i en trappe. :oops:

P
Da jeg læste din tekst, tænkte jeg først, jävlar hvad har han købt for en 2 tons pansardør. Så læste jeg 85 kg :rolleyes: Hvad er problemet? Det er næppe nogen big deal?

• Synes
kest og 1 anden
  • Laddar…
Antager døren er fikset. Ellers så foreslår jeg at bruge en bærestrop, eller lave en selv af spændebånd eller lignende.

• Synes
kest
  • Laddar…
Fairlane
Ven?

Min grill vejer godt og vel 80 kg. Den tog jeg og datteren (13 år) på en pirra op ad trappen på siden af huset. Hun sagde, at hun ikke løftede, og det var nemt for mig.

Jeg og en ven tog et køl/frys på 90+kg med hjælp af en almindelig pirra i trappen. Tungt, men det gik.

Ser heller ikke rigtig problemet. En helt almindelig pirra fra biltema klarer ifølge papiret 250 kg.
Hvis det er ustabilt, skru en bræt fast både i bunden og ryggen på pirran, så døren har noget at hvile på. Træk et spændebånd rundt om døren.
Det er sværere, hvis døren er emballeret, men 80 kg kunne du næsten løfte for hånd. Sørg for at gøre klar steder at hvile på i forvejen, så tager du et skridt ad gangen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.