Jeg har en uopvarmet vaskekælder med en bruseniche (brrr) og tænker nu at opdele den og lave et rigtigt badeværelse. Den nye væg har jeg tænkt mig at mure med lecablokke, 15 cm. Et par spørgsmål som jeg ikke har fundet svar på nogen steder:
1. Skal der være en fugtspærre mellem væggen og betongulvet, eller skal den mures direkte på?
2. Skal væggen armeres? Den er jo ret tyk, og ikke bærende, men det er måske nødvendigt alligevel?
1. Skal der være en fugtspærre mellem væggen og betongulvet, eller skal den mures direkte på?
2. Skal væggen armeres? Den er jo ret tyk, og ikke bærende, men det er måske nødvendigt alligevel?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Første indlæg, velkommen til byggahus.
Har du en moderne veldrænet kælder, hvor pladen kan formodes at være mere eller mindre fugtfri? Eller taler vi om en ældre kælder, hvor pladen kan være lagt på "hvad som helst", der fandtes, da huset blev bygget?
Hvis du har omfattende fugtvandring (læs ældre hus) i og under en plade, ville jeg ikke i første omgang lukke den fugt inde, men have en så diffusionsåben konstruktion som muligt. Med andre ord, kun fugttætte selve brusehjørnet i det nye badeværelse.
Selve væggen skal du prime, inden du begynder at mure, for at få det til at hæfte godt. Jeg ville også armere væggen, både mellem skiftene og ved fastgørelse mod en anden kældervæg.
Har du en moderne veldrænet kælder, hvor pladen kan formodes at være mere eller mindre fugtfri? Eller taler vi om en ældre kælder, hvor pladen kan være lagt på "hvad som helst", der fandtes, da huset blev bygget?
Hvis du har omfattende fugtvandring (læs ældre hus) i og under en plade, ville jeg ikke i første omgang lukke den fugt inde, men have en så diffusionsåben konstruktion som muligt. Med andre ord, kun fugttætte selve brusehjørnet i det nye badeværelse.
Selve væggen skal du prime, inden du begynder at mure, for at få det til at hæfte godt. Jeg ville også armere væggen, både mellem skiftene og ved fastgørelse mod en anden kældervæg.
Tak for velkommelsen, sjovt at skrive noget selv, jeg har læst meget...
Kælderen er gammel (1930) men for nylig isoleret og omdrænet, så nu er den i hvert fald tør. Jeg har læst mig til, at jeg skal være forsigtig med fugtspærre på gulv og ydervæg, kun i selve brusehjørnet, som du skriver. Så vidt jeg forstår, skal jeg også fugtspærre indervæggen på badeværelsets side. Mit spørgsmål var, om jeg skulle forsøge at forhindre, at fugt fra pladen går op i væggen, men det skal jeg altså ikke.
Kælderen er gammel (1930) men for nylig isoleret og omdrænet, så nu er den i hvert fald tør. Jeg har læst mig til, at jeg skal være forsigtig med fugtspærre på gulv og ydervæg, kun i selve brusehjørnet, som du skriver. Så vidt jeg forstår, skal jeg også fugtspærre indervæggen på badeværelsets side. Mit spørgsmål var, om jeg skulle forsøge at forhindre, at fugt fra pladen går op i væggen, men det skal jeg altså ikke.
Klik her for at svare