Renoverer originalbadeværelset fra 1963.
I forbindelse med renovering blev det opdaget, at et elementrør var sprunget læk (findes i en anden tråd), og forsikringsselskabet fjernede en del beton for at frilægge syllen til tørring.
 Nu, når alt snart skal begynde at blive bygget op igen, overvejer vi, om konstruktionen skal ændres? Byggefirmaet talte om, at man skal lægge flamingo mellem betonplade 1 og 2 (se skitse). Især fordi vi har planer om gulvvarme.
Vi overvejer:
-Ovenpå originalgulvklinkerne var der ingen fugt (Intakt fugtspærre altså!?)
-Skal vi have fugtspærre nu, i så fald hvor?
-Skal vi bygge efter den originale konstruktion eller med flamingo? (Forudsætter at syllen skal beskyttes i så fald?)

Altså ifølge skitse i næste post.
Taknemmelig for alle ideer og forslag.

• Billeddiagram af et badeværelsesgulv fra 1963, der viser konstruktion med betongplader, fugtspærre, tjærepap, sylen og afretningsmasse over lerjord.
Kan man bygge sådan her?
(Hvor skal man lægge evt. tætningslag?)

• Diagram over badrumsgolvkonstruktion med lag af betongplatta, makadam, frigolit og mark. Beskriver vægge med regel, OSB og gips.
Det ser ud til, at det altid er godt med frigolit. Hvis jeg forstår det rigtigt, har I ellers et helt uisoleret gulv, og det er en rigtig energityv. Især sammen med gulvvarme.

Har lusket videre i hvordan badeværelsesgulvet skal bygges, og som det også er sagt her, er de fleste eksperter (diplomerede eller selvudnævnte) enige om, at isolering mere eller mindre er et must, hvis vi skal lægge gulvvarme ind.

MEN

Efter et besøg på byggcentrums udstilling (www.byggcentrum.se) i Mölndal og en snak med personalet der, fremgik det, at isoleringen skal være 20 cm for at være nyttig. Med mindre isolering mente han, at der er en risiko for, at gulvvarmen også varmer pladen nedenunder og dermed kan trække fugt ind i tilstødende rum. Han syntes, jeg skulle tænke mig om flere gange, inden man lægger gulvvarme ind. Ikke engang noget tætningslag uden for selve bruseren var aktuelt ifølge ham (på trods af, at det var tilfældet i originalkonstruktionen).

Man bliver ret forvirret, Anticimex og det byggefirma forsikringsselskabets byggefirma sagde jo, at jeg skulle bryde betonen op for at lægge isolering ind, og de så jo, at der ikke findes nogle 20 cm til isolering (MAX halvdelen).

Nogen som har lagt gulvvarme ind i et ældre hus, erfaringer?
Tør jeg fortsætte ifølge skitsen med 8-10 cm isolering?

::)Forvirret ::)

Hej!

Personalet på Byggcentrum er ude på en ordentlig cykeltur! Man kan ikke sige så generelt som de har gjort.
Fratagen af fugtsikring gælder kun ved tilskydende jordfugt, og det skal jo undersøges, om forholdene er sådanne. Men selv det er jo ikke en generel regel. Der findes flere producenter, der har fugtsikring, som klarer jordfugt.

Hvor høj er den totale bygningshøjde, fra betonpladen på jorden til færdigt gulv?

Ardexsmitten: Tak, den totale højde bliver ca. 150mm (hvoraf Betonglager 2 står for ca. 75mm, men det fjernes fn.).

Eftersom fugtsikring/tætningslag fandtes før og var opmålt intakt, burde det jo ikke blive så meget dårligere som Byggcentrum mente, hvis jeg lægger et nyt tætningslag (Kapillærbrydende) i form af frigolit og gulvvarme?

Hej!

Hvis man kun har 150mm fra pladen til færdigt gulv, så er det jo umuligt at bygge efter de nuværende byggeregler. Derfor må man, efter min mening, forsøge at gøre det bedste ud af situationen og ikke afvise det og sige "det går ikke".

Jeg ville kontakte EPS Cement og høre, hvad deres mening er.

http://www.epscement.com/

Deres produkt gør, at man kan anvende en betydeligt tyndere slidlag eller endda tyndpuds (ved el gulvvarme).

Kommer du til at have vandbaseret gulvvarme eller el?

Det bliver (som det ser ud nu) elektrisk gulvvarme, badeværelset er kun 5m2.
Fabrikant er ikke besluttet, men byggehøjde kommer jo til at spille ind, så jeg kan have så tyk isoleringsplade som muligt. Har ikke tjekket installationsteknikker for varmen endnu, om den skal støbes ind i beton eller i afretningslaget.

Har diskuteret netop betonproblematikken med far, som arbejder på et betonlaboratorium, så han lover at lave en beton, der kun har 40mm byggehøjde og alligevel er ret holdbar. Han er dog ingen ekspert på isoleringsdelen, vidste kun at de tidligere fremstillede isolerende beton, men har stoppet med det, da den tilsyneladende var for dyr, men muligvis kan være noget i tilfælde som disse dog. Måske noget lignende som EPS genoptaget/videreudviklet ?!

Hej

At isolere med celleplast på en betonplade, der mangler jordisolering under, vil fugten, der ventileres ud gennem pladen, automatisk gå op i remmen rundt om i stedet. Så man skal tænke sig om to gange, før man gør det, man prøvede dette nemlig for ca. 20 år siden, og i de grundkonstruktioner er der højrisikokonstruktioner i dag, hvad angår skimmel og forhøjede fugtværdier i remområderne.

EPS er ellers et godt alternativ, men kræver dobbelt tykkelse i forhold til almindelige epsplader (frigolit).

Ppalm: Tak for svaret. Tænkte, at det ikke burde blive så meget højere fugtbelastning i de tilstødende rum efter renoveringen, da tætningslaget var intakt før.

EPSCement er det cement med flamingokugler i altså, i så fald sommerjobede jeg med at blande sådan på fabrik for 20 år siden. Snak om at jeg ved en fejl forårsagede en snestorm i juli, da jeg fejlbedømte mængden af flamingokugler med nogle sække, der fløj op i luften.

Må tænke mig om, men det lyder jo som et brugbart alternativ, hvis jeg ikke tør satse på markskiveprylen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.