Jeg overvejer at bygge et badeværelse i kælderen, har i dag kun en løs brusekabine, hvilket ikke er specielt sjovt. Tænkt placering er i et hjørne mellem en ydervæg og en indervæg, på den anden side af denne brændeskur. Vægge i beton. Det jeg overvejer er, hvordan man skal gøre med fugtspærre, primært mod ydervæg. Huset er bygget i 1937, fugten vandrer gennem betonen, fordamper på indersiden og luftes ud. Dette har fungeret i 70 år, selv om jeg bruger en affugter om sommeren, siden jeg stoppede med at fyre for varmt vand. Kælderen er tør og fin. Skal der overhovedet være nogen fugtspærre? Hvad sker der, hvis man bare pudser væggen og sætter fliser? Kan fugten begynde at vandre opad og op i trævæggen?

Dette er blevet diskuteret en masse på forumet. Men sammenfattende, lad være med fugtspærre, bortset fra lige i brusehjørnet og omkring gulvafløbet. Det plejer at være det mest fornuftige kompromis. Skulle man have en meget stor fugttilførsel gennem væggen, så kunne man overveje at droppe fugtspærre helt og holdent.

Alternativet er, at du opretter et hulrum med stålregler og ventilerer dette hulrum. Indenfor hulrummet gipsplader og bygger du som en almindelig indervæg

mats_o sagde:
Alternativet är at du regelar op en luftspalte ved hjælp af stålregler og ventilerer denne spalte. Indenfor spalten gipser og bygger du som en almindelig indervæg
Men jeg kan ikke se nogen fordele overhovedet ved at gøre sådan.. Det bliver meget mere besværligt, dyrere og desuden lidt af en risikokonstruktion. At bare flise direkte på kældervæggen, med lidt fugtspærre i bruseren, er i princippet helt risikofrit og fungerer aldeles udmærket.

mats_o sagde:
Alternativet er, at du monterer en luftspalte med stålreglar og ventilerer denne spalte. Indenfor spalten gipsar og bygger du som en almindelig indervæg
Jeg ved - men risikoen er, at man løser et problem og skaber et andet.
Klinker på væggen tager ikke skade af fugt, det jeg er bange for er, at fugten som i dag fordamper ud i luften, vandrer op i trævæggen, hertil kommer brusefugten, bruseren havner selvfølgelig ved ydervæggen... Ellers føles løsningen med puds+fliser direkte på betonen rimelig fornuftig, man tilfører inget som kan mugne eller rådne.
Overvejer også at mure de nye vægge op med tegl, netop for ikke at bruge noget organisk materiale som kan forårsage problemer.

Så har vi jo gulv og loft...
Loftet er træ, skal man fastgøre plast + gips, bare gips eller noget andet?

Gulvet er bare en tynd skorpe direkte på jorden, det skal alligevel opbrydes for afløb og andet, så det hælder mod at støbe en rigtig sokkel når man alligevel er i gang.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.