Jeg har en gammel søbod, som jeg er fristet til at fikse ordentligt. Problemet er, at den sådan set ligger på tømmer, som igen ligger i vandet. Den er ganske vist nogenlunde lige og sådan, og den har jo stået der i over hundrede år. MEN gulvet er løst inde i søboden, fordi isen trykker gulvplankerne op om vinteren, og det er jo fornuftigt ikke at have dem sømmet fast. Men det fungerer jo ikke særlig godt, hvis man vil reparere derinde.

Når man har talt med folk, der har søboder og andet "kyndigt" folk, har mange hævet deres boder med donkraft og lagt mere tømmer ind. På grund af konstruktionen bliver det besværligt med denne bod.

Nogle har pælet i vandet og lagt bjælker ind for virkelig store summer (nogen nævnte 300-400 tusinde).

Jeg har tænkt lidt og overvejet, hvorfor ikke en rigtig plade? Få en kranbil derud, løft hele søboden væk. Forme og støbe (når der er lavvande). Løft boden tilbage, og man har en søbod, der står solidt og med et rigtigt gulv.

Okay, jeg ved, at det ikke er "bare" at gøre det, jeg beskrev i de fire korte sætninger ovenfor, men hvis jeg regner højt og groft, kan det vel næppe koste mere end 100-150 tusinde, og så har jeg en rigtig god grund.

Nu hører det med til sagen, at jeg aldrig har prøvet dette før og ved ikke, om det overhovedet er muligt, eller om jeg er helt ude i skoven.

Når jeg har nævnt det for folk, har de først løftet øjenbrynene, men derefter nikket og sagt "hvorfor ikke". NÅR er der nogen, der ved noget om dette?

MvH

Jagger :)
 
J
Kan man bare løfte væk søboderne da?

Hvis det er muligt, burde det vel rimeligvis være lettere og utroligt meget billigere at løfte den med donkraft og bore i påler eller lægge tømmer.
 
Flydebro i beton, kæder til P ringe eller lignende
 
Jeg må tjekke i morgen når jeg tager derud. Jeg har en fornemmelse af, at DET føltes besværligt, når jeg tænkte i de baner tidligere. Men det lyder jo simpelt, det du siger......:)

MvH
 
  • Synes
Nordjohan
  • Laddar…


Lettere at forstå mit problem, hvis jeg lægger et billede ind måske.

Vandet går altså ind, når det bliver højvande, under søboden, og om vinteren løfter det det løse gulv op.

Havde der været beton der, kommer jo ikke vandet ind, hvilket det gør, hvis der er en betonkiste der. Eller / og hvis man pæler.


MvH

J
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.