376,601 læst ·
138 svar
377k læst
138 svar
At støbe en bordplade i beton - billeder, spørgsmål..
Nogen der ved hvor man køber sæbeflager til betonbehandling!?
Har ringet rundt til 10-15 steder i dag uden resultat. Finja beton som skriver om det i manualen for "bænkskive i beton" ved ikke engang selv.
Prøvede at ringe farvehandel, garn/uld, nogle dagligvarebutikker, panduro, prols, køkkendetaljister, beijerbygg, apoteket, osv osv.
De fleste har ikke engang hørt om det.
Googler man sæbeflager får man jo masser af opskrifter (sæbebobler, fingerfarve, osv) hvor dette indgår, men ingen købsinfo...
tips!?
Har ringet rundt til 10-15 steder i dag uden resultat. Finja beton som skriver om det i manualen for "bænkskive i beton" ved ikke engang selv.
Prøvede at ringe farvehandel, garn/uld, nogle dagligvarebutikker, panduro, prols, køkkendetaljister, beijerbygg, apoteket, osv osv.
De fleste har ikke engang hørt om det.
Googler man sæbeflager får man jo masser af opskrifter (sæbebobler, fingerfarve, osv) hvor dette indgår, men ingen købsinfo...
tips!?
støbekrydsfiner 400-600kr afhængig af skæring etc.
25kg finbeton 45kr/st gætter på 4stk? tjek hvilken volumen der er nødvendig
silikone 70kr
div armering 200kr
skruer xkr
sandpapir
etc etc
men bortset fra at det er ret meget arbejde og plaskeri, så er det jo billigere end alt andet, især med tanke på resultatet, hvis man lykkes!
Der findes finere og stærkere beton, som man egentlig bør bruge, dog er denne dyrere.
25kg finbeton 45kr/st gætter på 4stk? tjek hvilken volumen der er nødvendig
silikone 70kr
div armering 200kr
skruer xkr
sandpapir
etc etc
men bortset fra at det er ret meget arbejde og plaskeri, så er det jo billigere end alt andet, især med tanke på resultatet, hvis man lykkes!
Der findes finere og stærkere beton, som man egentlig bør bruge, dog er denne dyrere.
Tak! Lyder som om man kan spare en skilling i stedet for at købe en i massivt træ 
Vi skal have sort granit som bordplade/vaskeområde. Gulvet er valnøddeparket, og køkkensnedkerierne er hvide, og alle hvidevarer i rustfrit stål. Tror I, at det "skærer sig" med en arbejdsskive i beton på køkkenøen?
TyraMyra
Vi skal have sort granit som bordplade/vaskeområde. Gulvet er valnøddeparket, og køkkensnedkerierne er hvide, og alle hvidevarer i rustfrit stål. Tror I, at det "skærer sig" med en arbejdsskive i beton på køkkenøen?
TyraMyra
Angående vibrering af betonen ved fremstilling af bordplader, kan man ikke vibrere betonen først og derefter sænke armeringen ned bagefter? Tænkte støbe en plade selv efter Finjas anvisninger. Er der nogen, der ser problemer med at sænke armeringen ned efter at have vibreret?
Tror ikke at du kan lægge den ned efter for betonen er ret tyk og armeringen måske ikke synker ned?
men hvis du vibrerer samtidigt som du lægger den ned, fungerer det garanteret. Hvorfor lægge den ned bagefter?
men hvis du vibrerer samtidigt som du lægger den ned, fungerer det garanteret. Hvorfor lægge den ned bagefter?
Vibrere ordentligt uden armering. Læg på armeringen og vibrer lidt så den synker. Burde vel fungere?
Noget som derimod ikke fungerer er at vokse bordpladen med grönlandsvalla som jeg har gjort. Det forsvinder når man stiller varme ting på pladen. Skal fjerne voksen og erstatte med olie/flydende hårdvoks.
Noget som derimod ikke fungerer er at vokse bordpladen med grönlandsvalla som jeg har gjort. Det forsvinder når man stiller varme ting på pladen. Skal fjerne voksen og erstatte med olie/flydende hårdvoks.
Sejt at folk er begyndt at bygge køkkenvaske i beton. Jeg har været interesseret et stykke tid og købte Fu-tung Chengs bøger sidste år. Man blev jo fantastisk inspireret. Spørgsmålet er bare, om man kan få fat i gode/rette produkter her, at fragte fra USA bliver jo urimeligt dyrt. Under alle omstændigheder synes der at være et væld af produkter til at håndtere nogle af de problemer, der er blevet diskuteret i trådene. Luftboblerne efter støbningen fylder man tilsyneladende med en såkaldt "slurry" - "Voids are best filled with a slurry coat, made of pure cement with either very fine sand or no sand at all,". Efter polering bør man tilsyneladende lægge et tætningslag, såkaldt sealer, inden man vokser.
I chengs bog har de armeringen inden og fastgør den med ståltråd. Hælder i betonen, vibrerer derefter, og når det er klart, klipper tråden og stikker den ned...
Det sejeste af alt er alle de forskellige farver og indlæg, man kan lave i betonen, alt fra flødefarvet til vulkansort, med indlæg af diverse metaller, sten, glas osv.
Se mere på: http://www.concreteexchange.com/
I chengs bog har de armeringen inden og fastgør den med ståltråd. Hælder i betonen, vibrerer derefter, og når det er klart, klipper tråden og stikker den ned...
Det sejeste af alt er alle de forskellige farver og indlæg, man kan lave i betonen, alt fra flødefarvet til vulkansort, med indlæg af diverse metaller, sten, glas osv.
Se mere på: http://www.concreteexchange.com/
Jeg har støbt et antal prøvestykker i beton. På det ene brugte jeg almindelig gul sæbe, som jeg polerede ind med en polermaskine, resultatet blev en meget behagelig og glat overflade. Det, jeg kunne lide ved sæben, er, at betonen stadig ser rå og ubehandlet ud. På det andet brugte jeg stenimprægnering, blev meget modstandsdygtig over for vand, men en lidt mere ru overflade.
Hej
Jeg er i gang med at støbe betonskiver til vores nye køkken. Jeg har først prøvet at slibe med håndkraft, men har forstået, at man nok skal gøre det med maskine. Hvordan skal man behandle overfladen derefter? Jeg har testet med Stensåpa Steinfix 50 & 60, men det holder ikke rigtigt for vand, og hvordan skal det så gå med vin, fedtstænk m.m. Er der nogen, der ved, hvad man kan bruge for at få en rigtig god og holdbar overflade?
Jeg er i gang med at støbe betonskiver til vores nye køkken. Jeg har først prøvet at slibe med håndkraft, men har forstået, at man nok skal gøre det med maskine. Hvordan skal man behandle overfladen derefter? Jeg har testet med Stensåpa Steinfix 50 & 60, men det holder ikke rigtigt for vand, og hvordan skal det så gå med vin, fedtstænk m.m. Er der nogen, der ved, hvad man kan bruge for at få en rigtig god og holdbar overflade?
ja læg gerne billeder på skiven, Har du gjort noget mere end at blande i jernoxid, olieret den, brugt sæbe... eller noget andet.Watchmen sagde:
Jeg undrer nemlig hvad man skal gøre for at skiven skal tåle fedt og snavs så man slipper for at være bekymret for hvad der kan ske. Er der nogen anden der ved hvad man kan gøre for at få den vand og smudsafvisende?