Jörgen Ö sagde:
Angående fugning mod tapet, så har du et dilemma i og med at du skal gøre ting i forkert rækkefølge. At fuge mod en tapet er svært, hvis man ikke er erfaren, hvor svært det er, afhænger lidt af tapet og fugemasse. En latexfuge er jo det mest almindelige, men den gør man jo inden maling/tapetsering, den er ikke lavet til at være et færdigt overfladeprodukt. En anden type er jo bygningsfuge eller silikone i ønsket farve, men jeg råder dig til at øve dig før du starter på steder, der ikke kan ses. Du har kun én chance. Hav en blomstersprøjte med vand og en lille sjat sæbe, som du forsigtigt sprøjter mod fugen, og derefter trækker af med finger eller fugepin. Det bedste er, hvis du har en tapet, du kan maskere på først, hvor maskeringstapen ikke hæfter for hårdt på tapetet.
Ja, Latex har jeg bemærket, at det ofte ikke bliver ret pænt, hvis man ikke maler over det, især ikke hvis man ikke får den jævne fine overflade. Tec7 føles lige så svært som silikone, fordelen med Tec7 er dog, at det limer og at det kan males over. Tapetet er en dyrere variant fra Cole & Son, jeg har allerede fået lidt Tec7 på det, men det gik ret nemt af med de fugekrabere (gummi), som jeg har. Men gør man det i hele køkkenet, kan man være sikker på, at det bliver dårligt nogle steder.

Jeg har en Ryobi som fungerer ok. Efterlader næsten ingen mærker, men ja, den er tung. Kan dog godt lide den, da den er perfekt til bare at tage frem og bruge. Se dog prisen, du angav, det er uden batteri, men du har måske andre maskiner fra Ryobi?

At arbejde i huse, der ikke er retvinklede på nogen måde, har jeg nu erfaring med, med størstedelen af renoveringen bag mig. Jeg vil prøve at ordne et billede, når jeg kommer hjem, men at FÖRKROPPA lister er ikke særlig svært, og desuden, hvis de bevæger sig lidt, bliver der ingen sprække lige ind, da den første liste, der er skåret lige, skjuler meget. Se linket, det er meget sigende.

FreQa sagde:
Jeg har en Ryobi som fungerer ok. Bliver knapt nok nogle mærker, men den er selvfølgelig tung. Kan godt lide den alligevel, for den er perfekt til "bare" at hive frem og sømme på. Se dog prisen du angav, det er uden batteri, men du har måske andre maskiner fra Ryobi?

At arbejde i huse, som ikke er vinkelrette på nogen måde, har jeg erfaring med nu efter størstedelen af renoveringen bag mig. Skal forsøge at fikse et billede, når jeg kommer hjem, men at FORKROPPE lister er ikke særlig svært, og desuden, hvis de bevæger sig lidt, bliver der ingen sprække lige ind, uden at den første liste som er skåret lige, skjuler meget. Se linket, det er meget talende.
Aha, synes dog ikke det ser så pænt ud i hjørnet desværre, derimod er det rigtig pænt, når fodlisten går lidt ud på karmen!

M
Uanset hvordan du vælger at gøre med hammer, handler det kun om præcision, uanset om du bruger dorn eller ej. Der bliver grimme mærker, selv af den, hvis man rammer forkert.

Men slå ikke for hårdt, det er nok det, mange gør forkert, når de kommer til at lave mærker i listerne. Det sidste stykke bankes meget forsigtigt.

Dyckertpistol synes jeg, som tidligere nævnt, driver dyckerten for dybt.

snowjim sagde:
Aha, synes dog ikke det ser så pænt ud i hjørnet desværre, derimod er det rigtig pænt når gulvlisten går lidt ud på foderet!
Kan du vise billede?

FreQa sagde:
Kan du vise billede?
Klart2.jpg

I hjørnet havde det set klart flottest ud med geret snit men jeg forstår, at det er en personlig holdning. Kan forestille mig, at gering af disse lister i hjørner kan være rigtig besværligt, især hvis huset er meget skævt.

• Synes
  • Wow
Harrison og 1 anden
  • Laddar…
snowjim sagde:
[bild]

I hjørnet ville det have set klart flottest ud med geret snit, men jeg forstår, at det er en personlig mening. Kan forestille mig, at gering af disse lister i hjørner kan være ret besværligt, især hvis huset er meget skævt.
Man kan gere, men så er et tip at lade højre listes øvre del fortsætte over venstre listen. På den venstre liste snitter man bort det øvre hjørne. Ellers fungerer måske denne er http://www.carpentry-tips-and-tricks.com/scribe-skirting-board.html

Ellers plejer man jo at lade profilerede sokler og foder mødes i en fodersokkel/skurklods for at undgå mærkelige tilslutninger.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Den drivdornssats (?) du har ser ud til at være til grovere ting end lister/listdyckert.

Det er yderst vigtigt, at spikdrivdornet (forvækker) er af god kvalitet og ikke slidt. Ellers sker netop det, at drivdornet glider af sømmet og laver mærker i listen.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Inderliste omkring et hjørne med gulvbræt, der viser en simpel og effektiv tilgang til at installere gulvlister med fordybninger.
En forstøbning af en enkelt facade gulvlist. Fordelen ved forstøbning er, at den er enkel at tilslutte i indre hjørner, selvom det hælder i alle retninger. Sæt den lige ende op, mål med en smigvinkel og kap den skrå. Klart!

• Synes
Klicka og 1 anden
  • Laddar…
Hej,

Har nu sat nogle foder og lister og har desværre fået små sprækker, der ser sådan ud:

iUgkZUJ.jpg
bq55cNV.jpg
Her kunne man have tænkt sig at flytte listen lidt ned, men nu når den sidder fast, er det ikke så sjovt at få den af og så sætte den på igen.

Er det Tec7, der gælder her? Eller skal man bruge almindelig spartelmasse eller latexfuge? Jeg har fået det indtryk, at Tec7 holder meget bedre sammen og er mere elastisk, hvilket gør risikoen for revner senere minimal. Næsten al den latexfuge, jeg hidtil har brugt, er revnet, og spartelmasse har en tendens til at synke en del sammen, hvilket kræver mere arbejde.

snowjim sagde:
Hej,

Har nu satt några foder och lister og har desværre fået små sprækker, som ser ud sådan her:

[bild]
[bild]
Her kunne man have flyttet listen lidt ned, men nu når den sidder der, er det ikke sjovt at få den af og så sætte den på igen.

Er det Tec7, der skal til her? Eller skal man bruge almindelig spartelmasse eller latexfuge? Jeg har fået indtryk af, at Tec7 holder sammen meget bedre og er mere elastisk, hvilket gør risikoen for revner senere minimal. Næsten al den latexfuge jeg har brugt indtil nu er revnet, og spartelmasse har en tendens til at synke en del sammen, hvilket kræver mere arbejde.
Det er lige det der, man slipper for med forkroppelse, og man måler vinklerne med en skyggevinkel. Sandsynligvis er dit indvendige hjørne ikke retvinklet, måske heller ikke lodret.

Fodret er for kort. Jeg har selv lavet fejlen. Tec7 fungerer nok.

Angående dykkerten, så burde du ikke skyde så hårdt. Ændr dybdeniveauet på pistolen.

Senest redigeret:
FreQa sagde:
Det er netop det, man slipper for med forkrupning, og man måler vinkler med smygvinkel. Sandsynligvis er dit inderhjørne ikke retvinklet, måske heller ikke lodret.

Fodpanelet er for kort. Har selv lavet den fejl. Tec7 virker nok.

Angående dyckenbommen, så burde du ikke skyde så hårdt. Juster dybden på pistolen.
Nej, hjørnet er alt andet end ret, forsøgte først at kompensere for det med saven, men det blev ikke meget bedre, så det endte med 45 graders savning.

Ja, jeg vil helst ikke tage fodpanelet af igen, risikoen er stor for, at noget bliver beskadiget. For øvrigt, hvordan ser man på lister? Skal der altid være samlinger, eller er det okay at fuge over dem helt?

Ja, pistolens hårdhed er ikke enkel, forskellige materialer giver forskellig modstand, i de fleste tilfælde rammer sømmet den rigtige dybde. I nogle tilfælde går sømmet ikke helt ind, i andre går det lidt for dybt.

Jeg kan forestille mig, at det er godt, hvis sømmet ligger lidt under overfladen, hvis man så spartler og maler over det. Hvis det sidder i niveau med overfladen, kan det være nok kun at male, men man vil sandsynligvis altid kunne se det.

snowjim sagde:
Nej, hjørnet er alt andet end lige, forsøgte først at kompensere det på saven, men det blev ikke meget bedre, så det endte med 45 graders savning.

Ja, jeg vil helst ikke tage karme af igen, risikoen er stor for, at noget vil lide under det. For øvrigt, hvordan ser man på lister? Skal der altid være samlinger, eller er det okay at fuge over dem helt?

Ja, hårdheden på pistolen er ikke enkel, forskellige materialer giver forskellige niveauer af modstand, i de fleste tilfælde ender sømmet på det rigtige niveau. I nogle tilfælde kommer sømmet ikke helt ind, i andre går de lidt for dybt.

Jeg kan forestille mig, at det er godt, hvis sømmet ligger lidt under overfladen, hvis man så spartler og maler over det. Sidder det langs med overfladen, kan det være nok at male, men man vil altid sandsynligvis se det.
Hvis man vil, er der vinkelmålere lavet til at overføre halvdelen af vinklen til kap- og geringssav. Ellers er jeg tilbage i mine spor: afretning. Den kan skjule meget i alle retninger.

Ser og ser. Velformede samlinger behøver ingen fugning. Det er der, vi alle sigter efter! ;) Er alt tilpasset, kan man sætte en dyvel eller domino, så den holder bedre sammen. Jeg så, at du sigtede på at få karmen parallelt med rammen. Er den ikke 100 % lodret og vandret, har man nogle mm til at korrigere med.

Øv dig videre. Jeg fyrede lidt af i går igen, og det er stadig lige sjovt! :D Jeg spekulerede forleden, hvorfor lampen begyndte at blinke. Er den i stykker, tænkte jeg i hast og begyndte at bande, men lige ja, den ville bare gøre mig opmærksom på at skifte batteri.

Jeg ser detaljer (arbejdsskade), men en overmalet dykker ses knap nok.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Ja, forankring løser problemet med soklen. Når jeg sætter lister, plejer jeg at gøre alt ved siden af som en pakke, ved at sætte en domino og lime hjørnerne sammen, før jeg tager hele pakken og sømmer op, hvor det skal være. Dominoen så tæt på indre hjørnet på gerning som muligt. Selvfølgelig er jeg klar over, at det er noget af en overdrivelse. Men godt bliver det. I øvrigt gør jeg det samme med vindueslysninger og vindueskarm, men da med lommerskruer. Derefter listerne som nævnt ovenfor.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Jeg skal give et tip, som er det absolut bedste til at trylle spikhuller og mindre sprækker væk med.
Først og fremmest skal man lime alle gerningerne.
Men derefter, for at få det sidste touch på færdiglakerede lister, gnubber man med en hvid voksblyant.
En sådan her...
http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=89330
I den anden hånd har man vådservietter/babyservietter og tørrer af, efter man har vokset sprækken eller spikhullet.
Voilà! Færdigt!

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.