Hej,
Det er nu tid til at sætte loft- og gulvlister i det renoverede og tapetserede køkken (ca. 20 kvm). Spørgsmålet er, hvordan man skal gå frem? Skal man leje en sømpistol? Skal man købe færdigmalede lister, som man klistrer op, selvom vi allerede har tapetseret? Skal man måske sømme i hånden? Måske skal man sætte noget lignende dette i loftet: https://www.byggmax.se/inredning/stuckaturer/taklist/taklist-axxent-cx107-vit-p662260
Save gætter jeg på, at en manuel savkasse er tilstrækkelig?
Det er nu tid til at sætte loft- og gulvlister i det renoverede og tapetserede køkken (ca. 20 kvm). Spørgsmålet er, hvordan man skal gå frem? Skal man leje en sømpistol? Skal man købe færdigmalede lister, som man klistrer op, selvom vi allerede har tapetseret? Skal man måske sømme i hånden? Måske skal man sætte noget lignende dette i loftet: https://www.byggmax.se/inredning/stuckaturer/taklist/taklist-axxent-cx107-vit-p662260
Save gætter jeg på, at en manuel savkasse er tilstrækkelig?
1,4 mm dyckert og sømme i hånden går fint. Hvis håndføringen med hammeren er lidt rusten, øv lidt på prøvestykker først. Med det sidste hammerslag skal sømhovedet ligge præcis i niveau med listeoverfladen uden at lave et hammermærke.
Så går man over med lidt hvid lakmaling og en minipensel og dutter på sømhovedet. Dette er jo ikke noget, fagfolkene beskæftiger sig med, fordi det tager alt for lang tid, men gjort rigtigt bliver det mere usynligt end med sømpistol.
Det fungerer med manuell savboks, hvis man er langsom og omhyggeligt præcis, så længe det kun er 45 og 90 graders vinkler.
Så går man over med lidt hvid lakmaling og en minipensel og dutter på sømhovedet. Dette er jo ikke noget, fagfolkene beskæftiger sig med, fordi det tager alt for lang tid, men gjort rigtigt bliver det mere usynligt end med sømpistol.
Det fungerer med manuell savboks, hvis man er langsom og omhyggeligt præcis, så længe det kun er 45 og 90 graders vinkler.
Prøvede at sætte en hulkehl liste op i dag, men på en eller anden måde lykkedes det mig at skære i den forkerte retning, selvom jeg tænkte det igennem to gange. Det føles mildest talt uprofessionelt og klodset, men til sidst fik jeg en rigtigt skåret del op.
Det jeg bemærker er dog, at vægge og lofter er alt andet end lige, og de store lange søm jeg fik med, slipper faktisk fra væggen (Tætte massive regler, OSB, Gips) i nogle tilfælde? Måske burde man skrue dem fast i stedet?
Jeg har brug for noget rigtig holdbart at fugte med. Desværre har jeg dårlig erfaring med Latex, da det ser ud til, at de ikke klarer nogen bevægelser overhovedet? Så hvad skal man fugte med uden at grise tapetet til?
Det jeg bemærker er dog, at vægge og lofter er alt andet end lige, og de store lange søm jeg fik med, slipper faktisk fra væggen (Tætte massive regler, OSB, Gips) i nogle tilfælde? Måske burde man skrue dem fast i stedet?
Jeg har brug for noget rigtig holdbart at fugte med. Desværre har jeg dårlig erfaring med Latex, da det ser ud til, at de ikke klarer nogen bevægelser overhovedet? Så hvad skal man fugte med uden at grise tapetet til?
Hulkehlsliste profilsaver man helst med ujævne vægge, tidligere sagde man "skære sammen", når det gælder indre hjørner. Den ene saver man lige og sætter ind mod hjørnet. Den anden saver man 45 grader og derefter profilsaver man med fx stiksav, dvs man saver det væk, der har 45 graders overflade. Profilen skal så passe mod den liste, man satte op, som var lige skåret. Man vælger lige henholdsvis profilsavet placering ud fra, hvordan man ser hjørnet, dvs ses mindst. Man må prøve nogle gange for at finde teknikken og hvordan man skal save.
Aha? Er hålkælliste ekstra besværlige at få sammen i hjørner? Så hvis jeg saver også det andet stykke 45 grader, vil de så ikke passe sammen? Trodde ellers, at man måtte regne med, at de ikke passede helt sammen og så i stedet sætte lidt fugemasse for at kompensere?AndersS sagde:Hålkælsliste profilsaver man helst med ujævne vægge, tidligere sagde man "skære sammen", når det gælder indvendige hjørner.
Den ene saver man lige og sætter ind mod hjørnet.
Den anden saver man 45 grader og derefter profilsaver med f.eks. stiksav, dvs. man saver det væk, der har 45 graders overflade. Profilen skal da passe mod den liste, man satte derind, som var lige skåret.
Man vælger lige respektive profilsavet placering ud fra, hvordan man ser hjørnet, dvs. hvor det ses mindst.
Man må prøve nogle gange for at finde teknik og hvordan man skal save
Hvis det er mindre end 90 graders vinkel (dvs. huset er skævt), kan man så ikke bare file listerne en anelse med en slibemus eller lignende, så de bliver rigtige? Eller skal man sælge og have med sig?
Afhænger af listenes form og deres udstik mod loftet, har du en større vinkel end 90 grader, så vil der opstå en stor sprække i kanten mod loftet, da listen har et udstik på ca. 3 cm (lidt afhængig af modellen)
Der er mange måder at løse det på, men hvis man lærer at profile-save en af listerne i hjørnet, behøver man ikke bekymre sig om vinklen, uanset om det er mere eller mindre end 90 grader i hjørnet, så passer det. Og nogle gange kan man høvle eller slibe dele for at få passformen til at være korrekt.
Det er en del af finere snedkeri at lære, hvordan man kan bearbejde træ for at få en god pasform, alternativt kan man bruge spartelmasse/fugemasse for at skjule en dårlig pasform. Begge dele fungerer på deres måde, og det vigtigste er, at du bliver tilfreds.
Der er mange måder at løse det på, men hvis man lærer at profile-save en af listerne i hjørnet, behøver man ikke bekymre sig om vinklen, uanset om det er mere eller mindre end 90 grader i hjørnet, så passer det. Og nogle gange kan man høvle eller slibe dele for at få passformen til at være korrekt.
Det er en del af finere snedkeri at lære, hvordan man kan bearbejde træ for at få en god pasform, alternativt kan man bruge spartelmasse/fugemasse for at skjule en dårlig pasform. Begge dele fungerer på deres måde, og det vigtigste er, at du bliver tilfreds.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 317 indlæg
Cellplastliste og dobbeltsidet tape 
Det kræver lidt træning at få listerne pæne i gamle huse, hvor ingen vinkler er lige. Men det bliver rigtig godt, når man endelig lykkes med megen møje og stort besvær. Det er bare at gå i gang, du lærer undervejs. Og ja, det er utroligt let at komme til at vende listen forkert i geringskassen, selvom man anstrenger sig for at tænke rigtigt...
Som alternativ til latexfugemasse kan du bruge almindelig linoliekit (til vinduer). Det er dog en fordel, hvis du grundbehandler enden først med linoliemaling, alkydoljemaling eller shellak, så olien i kittet ikke suges ud.
Vi brugte det, da vi byggede spejlvægge og havde brug for at pæne mine amatørmæssige samlinger. Det blev godt, og har holdt nu i 5 år uden nogen revner. (Dækket med linoliemaling.)
Som alternativ til latexfugemasse kan du bruge almindelig linoliekit (til vinduer). Det er dog en fordel, hvis du grundbehandler enden først med linoliemaling, alkydoljemaling eller shellak, så olien i kittet ikke suges ud.
Vi brugte det, da vi byggede spejlvægge og havde brug for at pæne mine amatørmæssige samlinger. Det blev godt, og har holdt nu i 5 år uden nogen revner. (Dækket med linoliemaling.)
Fik listerne på plads, men der var en hel del forskel i hjørnerne må man sige, i visse tilfælde op til 5 mm. Fulgte igen med hvid Tec7 hvilket jeg håber vil holde sammen uden at danne revner.
Håber at det er enklere at få foder og gulvlister til at passe, som er næste skridt.
Håber at det er enklere at få foder og gulvlister til at passe, som er næste skridt.
Har nu sat et foder, og må sige, at det virkelig ikke er let at slå de små søm i uden at ramme ved siden af. Kom til at mishandle listen to steder. Har ikke besluttet mig for, om jeg skal spartle eller bare udskifte listen endnu.
I hvert fald, hvad er mine muligheder? Kunne man skrue foder og gulvlister på plads i stedet? Eller skal man overveje at købe en elektrisk sømpistol? Kan 3000 kr række til noget rimeligt?
I hvert fald, hvad er mine muligheder? Kunne man skrue foder og gulvlister på plads i stedet? Eller skal man overveje at købe en elektrisk sømpistol? Kan 3000 kr række til noget rimeligt?
En luftdrevet sømpistol koster ikke mange 100 men kræver iof at du har kompressor
De billigste kan lave grimme mærker i listen
Synes ikke det plejer at være nogle problemer at sømme almindeligt, når du har ca 5mm så brug en sømdriver
De billigste kan lave grimme mærker i listen
Synes ikke det plejer at være nogle problemer at sømme almindeligt, når du har ca 5mm så brug en sømdriver
Medlem
· Blekinge
· 12 304 indlæg
Til spartling i hjørnet plejer jeg at bruge gamle kreditkort. De har præcis den rette svaj, og hvis man vil, kan man klippe dem til den rigtige profil.
Ang fog mod tapet, så har du et dilemma idet du får gøre tingene i forkert rækkefølge.
At fuge mod en tapet er svært, hvis man ikke er vant, hvor svært afhænger lidt af tapet og fugemasse.
En latexfuge er jo det mest almindelige, men den laver man jo inden maling/tapetsering, den er ikke lavet til at være et færdigt overfladeprodukt.
En anden type er jo byggfuge eller silikone i ønsket farve, men råder dig til at træne inden du begynder på steder, der ikke er synlige.
Du har kun én chance.
Hav en blomstersprøjte med vand og en lille smule sæbe som du sprayer forsigtigt mod fugen, og så træk af med finger eller
fugepind.
Det bedste er, hvis du har en tapet, du kan maskere først, hvor maskeringstapen ikke hæfter for hårdt på tapeten.
At fuge mod en tapet er svært, hvis man ikke er vant, hvor svært afhænger lidt af tapet og fugemasse.
En latexfuge er jo det mest almindelige, men den laver man jo inden maling/tapetsering, den er ikke lavet til at være et færdigt overfladeprodukt.
En anden type er jo byggfuge eller silikone i ønsket farve, men råder dig til at træne inden du begynder på steder, der ikke er synlige.
Du har kun én chance.
Hav en blomstersprøjte med vand og en lille smule sæbe som du sprayer forsigtigt mod fugen, og så træk af med finger eller
fugepind.
Det bedste er, hvis du har en tapet, du kan maskere først, hvor maskeringstapen ikke hæfter for hårdt på tapeten.
Jeg har følgende sæt, hvor jeg brugte den næstmindste (4x10x175):nino sagde:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-Brytjarn/Dornhuggmejselsats-6-st-2000024015/
En gang missede jeg sømmen og lavede et grimt mærke i karmen og et par gange smuttede donet, en af disse gange lavede et ret grimt hul ved siden af sømmen.
Nogle ting kan repareres med spartelmasse, men det betyder også, at jeg skal male alt, hvilket ikke var meningen lige nu.
Når man ser instruktioner, hvor de bruger sømpistol, ser det let og hurtigt ud.
I mit tilfælde har jeg en hel del lister at sætte op (renoveret hele køkkenet), og vi har flere rum, der skal have skiftet lister, så jeg kan absolut overveje at bruge nogle penge på noget, der både forenkler og gør det pænere.
Kompressor har jeg hørt om før, har været tæt på at købe en lille en, men det er aldrig blevet til noget på grund af støjniveauet.
Hvad kan prisen lande på i dag, hvis man køber en god pistol og en kompressor, der ikke har problemer med at drive listesøm?
Ellers har jeg set, at der findes både gasdrevne og eldrevede versioner. Ryobi har jo en til 2400 kr og en anden til 3400 kr, men ingen anelse om de er tilstrækkelige? Der er jo en del at købe brugt også, men da jeg aldrig har brugt en sådan maskine, er det svært at vide, om den fungerer, som den skal eller ikke.