Hej!

Jeg har overvejelser om at mure (helst med mursten) en hævet plantebænk inde i mit drivhus. Jeg har aldrig muret før og undrer mig over, hvor svært det egentlig er? Hvad skal man tænke på osv.?

Håber på et hurtigt svar.

/Diana

Håndværksskolen har en film om netop muring, nu tror jeg selvfølgelig det handler om Lecablok og ikke tegl, men det burde vel ikke være så stor forskel.

Se om dit bibliotek har en kopi af håndværkerskolen, som du kan låne, ved ikke om man kan købe enkelte episoder eller man skal købe hele serien.

- M

synes personligt, at mursten er enklere. det suger fugten fra mørtelen meget hurtigere, og så hærder det meget hurtigere, og det bliver meget enklere, når der begynder at komme lidt højde.
Det eneste, der er svært, er blandingen, hvis man nu kan sige, at det er svært. bland mindst 20-25 min i tumbolan og ikke for tørt.
Held og lykke!

Sørg for at have den rette konsistens på mørtelen, IKKE for løs og dyp gerne murstenen i vand inden du sætter den op, så bliver det godt!

R.

Totte_S
Jeg har muret meget lidt, men ikke desto mindre indset vigtigheden af visse ting og tydeligt erklæret derhjemme, at jeg ikke vil mure noget mere! Respekt for murere ;)

Som flere har skrevet, sørg for at blande mørtlen til den rigtige konsistens for det, du skal mure. Jeg ved ikke, hvordan man finder ud af det på anden måde end at spørge nogen, der ved det. Næstbedst er at blande som der står på posen, og når vi amatører tror, vi er færdige med at blande, så bland lidt mere ;-) (jeg har bandet mange gange, når mørtlen antager en konsistens, der er alt andet end god til formålet)

Skaff (køb/lån/leje) enten en tombola (betonblander) eller en elektrisk håndblander, beregnet til at blande mørtel med. Brænd ikke din eller naboens boremaskine af. (been there, done that) og bland ikke i hånden, medmindre din partner er kiropraktor.
Sørg for at måle op og planlægge ordentligt på forhånd! Tegn gerne hver eneste sten på ternet papir.
Lav en god fundament. (det lykkedes mig)
Sæt pinde op, som du spænder snore mellem for at have noget at gå efter for hver skifte. Medmindre du vil have, at muren skal være lidt kurvet selvfølgelig. (pittoreskt sagde min venlige ven)
Brug vaterpasset, igen og igen, og igen, mål både vandret, lodret og diagonalt. (egen erfaring taler, det blev skævt alligevel ;-)
Lån/køb en fornuftig bog om emnet og læs lidt op, der står meget fornuftigt i dem.
Forsyn dig med masser af tid, og giv ikke op. Det er sikkert sjovt at mure, hvis man ikke behøver at blive færdig til tiden.:D

• Synes
Emahlis
  • Laddar…
Brugen er for fast, hvis det ikke er muligt at trække murskeen gennem det.
Brugen er for løs, hvis det flyder ud, når man trækker murskeen gennem det.
Med den rette konsistens kan alle mure.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.