Hej, termer er jeg ikke god til... men er det ikke "billigere" at hyre en håndværker til at mure en flot brændeovn op end at købe en i lakeret plade med glasrude for 15-20 tusinde?
Overvejer lige, hvad jeg "vil have", og hvad der ville passe bedst. Har en 2 meter bred væg midt i en dagligstue, jeg vil gøre noget flot med.
Overvejer lige, hvad jeg "vil have", og hvad der ville passe bedst. Har en 2 meter bred væg midt i en dagligstue, jeg vil gøre noget flot med.
hmm, jeg kan prutte bedre
siger vi. Dog ser jeg ikke, hvad der skal være så svært ved at sætte lidt tegl i række og bygge sig opad og smøre på lidt mørtel... Måske skal jeg gøre det selv i stedet.
Findes der nogen artikel på nettet et eller andet sted om, hvordan man bygger sådan en her selv?
Findes der nogen artikel på nettet et eller andet sted om, hvordan man bygger sådan en her selv?
Hej! Vi købte en brændeovn, der hedder Maxette hos Eldabutiken i Växjö. Arbejdet skulle koste 20.000, og der var bestemt arbejde (især med støbningen af klods ned i krybekælderen), men svært var det absolut ikke. Værd hver en øre at gøre det selv! Synes jeg i hvert fald...
Har jo betongplade så intet arbejde der. Jeg kender prisen for at lave installation osv for en typisk indkøbt brændeovn, men vil nok have en kamin, der er tilpasset til mit (vores) hjem end omvendt.
Aha, en specialer altså... Det er klart, så måske kan det betale sig at tage en professionel ind... Jeg tror dog ikke, det bliver billigere at hyre en håndværker, snarere tværtimod - men til gengæld bliver det nok forband...t godt!
Held og lykke!
Held og lykke!
Jeg selv har en opmuret og granitbeklædt pejs. Med opmuret Isocern skorsten.Johnny Viking sagde:
Indsatskamin er næsten nødvendigt, på grund af at få rimelig virkningsgrad. Som indsats har jeg vermont castings indsats (tror ikke de er tilgængelige stadig på grund af prisen var så høj).
Muringen er også udført, så varmen magasineres.
På grund af den høje vægt på lille areal er grundlaget også forstærket, samt har indtagningskanal for koldluft, for højere virkningsgrad.
Udover murerarbejdet, hvilket skal være professionelt udført! For holdbarhed og stabilitet. Tilkommer snedkerarbejde for brandklassificering.
Samt diverse inspektioner af skorstensfejeren for godkendelse.
Hvis det er billigt og omkostningsmæssigt sammenligneligt med en almindelig kamin.................Glem det.
Det koster at ligge på toppen.
Senest redigeret:
Svigerfaren lånte en bog på biblioteket om, hvordan man murer ovne. Så gik han i gang. Han var i et pokkers humør hele sommeren, han arbejdede på den, meddelte svigermor
. Men en flot ovn blev det, og ikke specielt dyrt heller (tegel + mørtel + sodningslåger i princippet) ....
Badger, som du påpeger skal det være en god kamin også... 
Tilsluftskanaler er planlagt i grundarbejdet. Jeg skal bare sige, hvor den skal stå, så trækkes disse luftkanaler. Og når jeg når at bestemme mig for, hvad jeg skal bruge, så forstærker vi pladen, hvis det er nødvendigt.
Ellers, er der nogen fornuftige købskaminer ud over de typiske og standardkaminer, man ser reklamer for i huskataloger...?
Tilsluftskanaler er planlagt i grundarbejdet. Jeg skal bare sige, hvor den skal stå, så trækkes disse luftkanaler. Og når jeg når at bestemme mig for, hvad jeg skal bruge, så forstærker vi pladen, hvis det er nødvendigt.
Ellers, er der nogen fornuftige købskaminer ud over de typiske og standardkaminer, man ser reklamer for i huskataloger...?
Klik her for at svare