Nu har jeg malet på tapet i fire rum og vil gerne dele mine erfaringer. Da jeg ikke har malet på tapet før og ønskede et godt resultat, begyndte jeg at lede efter tips på nettet, læse forskellige brochurer fra farvehandlere og spørge kolleger på arbejdet. Vedrørende hvordan man behandler samlinger, fandt jeg fire alternativer, men alle har ulemper. Til sidst eksperimenterede jeg mig frem til min egen metode, og jeg er meget tilfreds med resultatet. Følgende er en beskrivelse af de forskellige alternativer med mine kommentarer samt min egen metode.
Metode 1: Lad samlingen være, mal direkte på tapetet, og samlingen forbliver synlig bagefter.
Kommentar: Det er ikke noget for mig, da jeg ønsker, at de malede vægge skal se jævne og glatte ud.
Metode 2: Lim et renoveringstapet udenpå det eksisterende tapet, for eksempel Easy Cover, og mal derefter på renoveringstapetet.
En kollega sagde, at han fik meget gode resultater med den metode. Men metoden er dyr, og jeg har aldrig prøvet den. Dels er selve renoveringstapetet dyrt at anskaffe. Dels går det meget maling til. Min kollega sagde, at det suger meget maling, og han måtte bruge spandevis af maling.
Metode 3: Mal på hele tapetet inklusive samling med en grundmaling og dernæst spartle på samlingen oven på grundmalingen, slib jævnt og mal vægmaling derefter.
Erfaring: Der gik meget spartelmasse til, der blev meget slibning, og der blev meget støv hjemme ved slibning. Jeg fik aldrig den jævne og glatte væg, som jeg ønskede. Når jeg tænker over det, undrer jeg mig over, om det overhovedet er muligt at spartle en samling, der buler udad? At glatte en revne med spartelmasse er en bagatel. Men at glatte noget, der buler ud?
Metode 4: Slib samlingen væk med sandpapir og mal derefter på den jævne overflade.
Erfaring: Samlingen blev tydelig efter malerarbejdet, selvom overfladen føltes meget jævn og glat før malingen, sandsynligvis fordi det slebne tapet og det uslebne tapet suger malingen forskelligt, og samlingen bliver synlig efter malerarbejdet. Jeg måtte redde resultatet med spartling og slibning som i Metode 3.
Min egen metode: Skær samlingen væk før maling med grundmaling, spartel og slib, og derefter mal med vægmaling.
Metodebeskrivelse: Jeg bruger en skarp hobbykniv samt en lang lineal og skærer et lige snit langs hele samlingen, så den overlappende tapetstrimmel adskilles fra resten af tapetet. Med kniven piller jeg den strimmel af overlappende tapet væk fra det underliggende tapet. Derefter maler jeg tapetet med en grundmaling. Efter det, spartler jeg det lille spor, der blev tilbage efter fjernelsen af samlingen. Da sporet er så smalt (fra en brøkdel af mm til et par mm) og grundt, kræves der kun en meget lille mængde spartelmasse for at jævne det ud. Der bliver minimal slibning og støv. Efter slibningen males væggen med vægmaling.
Tip 1: Oftest er det tydeligt, hvor bred samlingen er, og hvor snittet skal placeres. Men det er ikke et problem, hvis snittet placeres forkert. Bemærker man, at man ikke har skåret hele samlingen væk, lægger man bare et nyt snit. Skulle man komme til at skære for meget tapet væk, jævnes sporet ud med spartelmasse alligevel.
Tip 2: Mal med grundmaling først og spartl derefter på grundmalingen. Ellers, hvis man spartler direkte på tapetet, vil sporet blive synligt efter malerarbejdet.
Tip 3: Det tager et stykke tid at pille den overlappende tapet væk. For mig tog det ca. 10 minutter for hver samling.
Jeg vedlægger to billeder. Et viser sporet efter fjernelse af samling, før maling med grundmaling. Det andet viser, hvordan det ser ud efter maling med grundmaling, spartling og slibning.
Metode 1: Lad samlingen være, mal direkte på tapetet, og samlingen forbliver synlig bagefter.
Kommentar: Det er ikke noget for mig, da jeg ønsker, at de malede vægge skal se jævne og glatte ud.
Metode 2: Lim et renoveringstapet udenpå det eksisterende tapet, for eksempel Easy Cover, og mal derefter på renoveringstapetet.
En kollega sagde, at han fik meget gode resultater med den metode. Men metoden er dyr, og jeg har aldrig prøvet den. Dels er selve renoveringstapetet dyrt at anskaffe. Dels går det meget maling til. Min kollega sagde, at det suger meget maling, og han måtte bruge spandevis af maling.
Metode 3: Mal på hele tapetet inklusive samling med en grundmaling og dernæst spartle på samlingen oven på grundmalingen, slib jævnt og mal vægmaling derefter.
Erfaring: Der gik meget spartelmasse til, der blev meget slibning, og der blev meget støv hjemme ved slibning. Jeg fik aldrig den jævne og glatte væg, som jeg ønskede. Når jeg tænker over det, undrer jeg mig over, om det overhovedet er muligt at spartle en samling, der buler udad? At glatte en revne med spartelmasse er en bagatel. Men at glatte noget, der buler ud?
Metode 4: Slib samlingen væk med sandpapir og mal derefter på den jævne overflade.
Erfaring: Samlingen blev tydelig efter malerarbejdet, selvom overfladen føltes meget jævn og glat før malingen, sandsynligvis fordi det slebne tapet og det uslebne tapet suger malingen forskelligt, og samlingen bliver synlig efter malerarbejdet. Jeg måtte redde resultatet med spartling og slibning som i Metode 3.
Min egen metode: Skær samlingen væk før maling med grundmaling, spartel og slib, og derefter mal med vægmaling.
Metodebeskrivelse: Jeg bruger en skarp hobbykniv samt en lang lineal og skærer et lige snit langs hele samlingen, så den overlappende tapetstrimmel adskilles fra resten af tapetet. Med kniven piller jeg den strimmel af overlappende tapet væk fra det underliggende tapet. Derefter maler jeg tapetet med en grundmaling. Efter det, spartler jeg det lille spor, der blev tilbage efter fjernelsen af samlingen. Da sporet er så smalt (fra en brøkdel af mm til et par mm) og grundt, kræves der kun en meget lille mængde spartelmasse for at jævne det ud. Der bliver minimal slibning og støv. Efter slibningen males væggen med vægmaling.
Tip 1: Oftest er det tydeligt, hvor bred samlingen er, og hvor snittet skal placeres. Men det er ikke et problem, hvis snittet placeres forkert. Bemærker man, at man ikke har skåret hele samlingen væk, lægger man bare et nyt snit. Skulle man komme til at skære for meget tapet væk, jævnes sporet ud med spartelmasse alligevel.
Tip 2: Mal med grundmaling først og spartl derefter på grundmalingen. Ellers, hvis man spartler direkte på tapetet, vil sporet blive synligt efter malerarbejdet.
Tip 3: Det tager et stykke tid at pille den overlappende tapet væk. For mig tog det ca. 10 minutter for hver samling.
Jeg vedlægger to billeder. Et viser sporet efter fjernelse af samling, før maling med grundmaling. Det andet viser, hvordan det ser ud efter maling med grundmaling, spartling og slibning.
Hej!S Stefan9 sagde:Nu har jeg malet på tapet i fire rum og vil gerne dele min erfaring. Da jeg ikke har malet på tapet tidligere og gerne vil have et godt resultat, begyndte jeg at lede efter tips på nettet, læse forskellige brochurer fra farvehandlere og spørge kolleger på arbejdet. Om hvordan man behandler samling, fandt jeg fire alternativer, men alle har ulemper. Til sidst eksperimenterede jeg mig frem til en egen metode, og jeg er meget tilfreds med resultatet. Følgende er en beskrivelse af forskellige alternativer med mine kommentarer samt min egen metode.
Metode 1: lad samlingen være, mal direkte på tapetet, og samlingen vil forblive synlig bagefter.
Kommentar: Det er ikke noget for mig, da jeg vil have, at malede vægge skal se glatte og jævne ud.
Metode 2: påfør en renoveringstapet udenpå det eksisterende tapet, for eksempel Easy Cover, og mal derefter på renoveringstapetet.
En kollega sagde, at han fik et meget godt resultat med den metode. Men metoden er dyr, og jeg testede det aldrig. Dels er selve renoveringstapetet dyrt at anskaffe. Dels går der meget maling til. Min kollega sagde, det absorberer maling, og han måtte male i store mængder.
Metode 3: mal hele tapetet inklusive samling med en grundmaling og derefter spartle samlingen, slibe jævnt og male vægfarven derefter.
Erfaring: Der gik meget spartelmasse til, der blev meget slibning og meget støv derhjemme ved slibning. Jeg fik aldrig en jævn og glat væg som jeg ønskede. Når jeg tænker efter, undrer jeg mig over, om det er muligt at spartle samlingen, der jo buler ud? At jævne en revne med spartelmasse er en bagatel. Men at jævne noget, der buler ud?
Metode 4: slib samlingen med sandpapir og mal derefter på den jævne overflade.
Erfaring: Samlingen sås tydeligt efter malingen, selvom overfladen føltes meget jævn og glat før malingen, sandsynligvis fordi det slebne tapet og det uslebne tapet absorberer farven forskelligt, og samlingen viser sig efter malingen. Jeg måtte redde resultatet med spartling og slibning som i Metode 3.
Min egen metode: skær samlingen væk før malingen med grundfarve, spartle og slib, og mal derefter med vægfarve.
Metodebeskrivelse: Jeg bruger en skarp hobbykniv samt en lang lineal og skærer et lige snit langs hele samlingen, så den overlappende tapetstrimmel adskilles fra resten af tapetet. Med kniven fjerner jeg den strimmel af overlappende tapet fra det underliggende tapet. Derefter maler jeg tapetet med en grundmaling. Efter det spartler jeg det lille spor, der blev efterladt efter fjernelsen af samlingen. Da sporet er så smalt (fra en brøkdel af mm til et par mm) og lavt, kræves der meget lidt spartelmasse for at jævne det ud. Der bliver minimalt med slibning og støv. Efter slibningen males væggen med vægfarve.
Tips 1: Oftest ses det tydeligt hvor bred samlingen er, og hvor man skal placere snittet. Men der er intet problem, hvis man placerer snittet forkert. Opdager man, at man ikke har skåret hele samlingen væk, så læg bare et nyt snit. Skulle man skære for meget af tapetet væk, jævnes sporet alligevel med spartelmasse.
Tips 2: Mal med grundmaling først og spartl derefter på grundmalingen. Ellers, hvis man spartler direkte på tapetet, vil sporet være synligt efter malingen.
Tips 3: Det tager lidt tid at fjerne den overlappende tapet. For mig tog det ca. 10 minutter for hver samling.
Jeg vedlægger to billeder. Det ene viser sporet efter fjernelse af samlingen, før malingen med grundfarve. Den anden viser, hvordan det ser ud efter malingen med grundfarven, spartlingen og slibningen.
Gammel post ser jeg, men fandt den, da jeg søgte efter at fjerne tapetsamling.
Et spørgsmål - hvorfor grundmaler du inden spartlingen?
Hvis det ikke ser godt ud efter en omgang, hvilket det næppe vil, er man nødt til at slibe og male igen. Hjælper det ikke, må man slibe og male igen, igen, indtil det bliver godt.S Stefan9 sagde:Metode 4: slib kanten væk med sandpapir og mal derefter på den jævne overflade.
Erfaring: Kanten var tydeligt synlig efter maling, selvom overfladen føltes meget jævn og glat før malingen, sandsynligvis fordi det slebne tapet og det uslebne tapet absorberer malingen forskelligt, og kanten bliver synlig efter maling. Jeg måtte redde resultatet med spartelmasse og slibning som
Det går fint at springe grundfarven over. Bare brug færdigstrygningsmalingen direkte.M MoNa1379 sagde:
- Bliver det godt, er man færdig
- Bliver det ikke godt, har man allerede "grundmalet" og kan give en strygning mere
Klik her for at svare