Jeg overvejer at bygge min første fritidshus snart og vil gerne sætte asfaltsplader på ydersiden som afstivning af væggene (og for bedre lydisolering).
Men jeg tænkte på, om det er ok også at sætte vindfolie udenpå asfaltspladerne, som så ville fungere som ekstra regnbeskyttelse under byggetiden.
Hvor meget regn tåler asfaltsplader?
Går regn igennem vindfolie?
Hvor længe kan jeg vente med at sætte panelen op?
Men jeg tænkte på, om det er ok også at sætte vindfolie udenpå asfaltspladerne, som så ville fungere som ekstra regnbeskyttelse under byggetiden.
Hvor meget regn tåler asfaltsplader?
Går regn igennem vindfolie?
Hvor længe kan jeg vente med at sætte panelen op?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nu ved jeg ikke rigtig, men jeg tror ikke, at asfaboard er særlig godt til at afstive skuret. Det er jo en ret porøs og "slap" plade.
Jeg tror, det ville være bedre med 9 mm udendørsgips i stedet.
Og udendørsgipsen er nok bedre som lydisolering også.
Nye sorter har forbedret modstandsdygtighed mod vejr og vind.
Jeg tror, det ville være bedre med 9 mm udendørsgips i stedet.
Og udendørsgipsen er nok bedre som lydisolering også.
Nye sorter har forbedret modstandsdygtighed mod vejr og vind.
Asfaboarden har en vis stivende evne, men jeg ville ikke stole på det alene uden også at sætte skævstivere i stommen. Desuden kan asfaboard tåle regn i en kortere periode (f.eks. den varme halvdel af året). Eftersom det er et velventileret hus, kan det tørre op, når facaden er på plads. Mest er det jo i kanterne, der den suger vand. Den asfaltsimprægnerede side modstår vand.
Vindfolie er ikke nødvendig, hvis samlingerne mellem asfaboardspladerne udelukkende placeres over reglar.
Vindfolie er ikke nødvendig, hvis samlingerne mellem asfaboardspladerne udelukkende placeres over reglar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Jeg har prøvet både asfaboard og ude-gips.
Gips alle dage i ugen.
Protte
Gips alle dage i ugen.
Protte
Det er tilstrækkeligt med bare asfaboard, den modstår vejr og vind lige så godt som vindfolie eller udendørsgips.
Men som med det meste andet får man, hvad man betaler for, køb kvalitet og ikke billige slappe plader, der er svære at bearbejde.
Og som modvægt til prototypen siger jeg asfaboard alle dage i ugen
Men som med det meste andet får man, hvad man betaler for, køb kvalitet og ikke billige slappe plader, der er svære at bearbejde.
Og som modvægt til prototypen siger jeg asfaboard alle dage i ugen
Klik her for at svare