Skifter panelet som var sømmet direkte på tømmeret. Tænker mig en vinddug og tynd strøliste 22x45 (for at skabe et luftspalte).
Nogen idé i at så presse asfaltbord eller tilsvarende porøs plade (19 mm hunton vindtæt) mellem listerne for at øge isoleringen en smule.
Forstår at luftspalten minimeres, men der bliver trods alt 3 mm tilbage
Da der ingen dampspærre findes indvendigt og panelet skal males med slamfarve, behøves der egentlig ingen luftspalte.
Jeg havde ignoreret vindskyddet og spikret asfaboarden på tømmeret. Men det er jo svært selvfølgelig, hvis tømmeret er ujævnt.
Luftspalten bør du have, for man ved aldrig, hvad den næste ejer planlægger at male med.
Så spigtræ på/over asfaboarden?
Vil ikke bygge ud mere end nødvendigt, for at vinduerne ikke skal se indfaldne ud, samt at forbindelsen til soklen bliver naturlig.
Tror at 22mm udbygning fra tømmeret er maks, før det begynder at se mærkeligt ud. Spørgsmålet er så, om en 19mm alt. 12mm board mellem spærlægten gør en mærkbar forskel, der motiverer ekstraarbejdet samt prisen for pladerne? Luftspalte på 3mm alt. 10mm tror jeg er nok.
Jeg er i samme situation. Tænker at bruge asfaboard, 10x50 lægter og så panel.
Lyder godt, bygger så ud 22mm. Men de søm som bag dette ender i tomrummet mellem tømmerstokkene eller i revner sidder så kun i en 10mm lægte?
Hvis man først sætter en vinddug, derefter 22mm regler og imellem disse monterer boarden, så forestiller jeg mig, at panelet sidder bedre.
Har allerede købt vinddug.
Boarden kun som en ekstra isolering.
Ville en tretex plade fungere ligeså godt som asfaboarden (læste at asfaboarden let mugner?)
Jeg ville have brugt asfaboard direkte på tømmeret og så undladt lægter, hvis du alligevel skal have slamfarve. Man kan jo ikke tænke på, hvad fremtidige ejere evt. finder på.......De må vel rette sig efter omstændighederne eller lægte panelet ud selv. Eller så købe et nyere hus.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.