Riv et rum i kælderen, og under alt træet havde nogen lagt asfalt som overflade. Har forsøgt at slibe skidtet væk med forskellige skiver, men det bliver bare smurt ud. Skal asfalten væk? i så fald hvordan?
Antager at det er kallasfalt. Da jeg skulle fjerne asfalten på mine kældervægge (i forbindelse med omdrænering) så prøvede jeg alle tænkelige metoder som man kan klare selv men måtte til sidst give op og hyre et sandblæsningsfirma. De kom der med kompressor og sandblæsningsaggregat model større, forsvandt så i en sort sky, pakkede sammen og kørte væk en time senere og da var hele husvæggen klinisk ren fra asfalt rundt om hele huset.
Muligvis kunne du prøve en diamantfræser og fjerne asfalt plus nogle mm beton (hvis det er beton). Har ikke prøvet dette på asfalt, men derimod renoverede jeg balkonen på den måde da det var helt umuligt at slibe gammel sej maling/belægning væk. Risikoen er at fræseskiven klistre til.
Muligvis kunne du prøve en diamantfræser og fjerne asfalt plus nogle mm beton (hvis det er beton). Har ikke prøvet dette på asfalt, men derimod renoverede jeg balkonen på den måde da det var helt umuligt at slibe gammel sej maling/belægning væk. Risikoen er at fræseskiven klistre til.
Senest redigeret:
Fundet det samme, ifølge oplysninger blev det brugt som fugtspærre, og vi lod det være. Vi lagde en ny dampspærre ovenpå efter grundig rengøring. Men ren asfaltbelægning havde vi ikke, men tyk petroleumstjære eller bitumen... som for så vidt er asfalt... men i daglig tale mener man oftest asfaltbeton...
Angående diamantfræseren så tror jeg nok, at den vil klæbe igen, tænkte på at lægge stålregler i rummet, skal asfalten væk?
Måske er det samme skidt her! Mit første gæt var asfalt, kan jo være noget andet skidt. Klistret som fanden gør det alligevel!
Senest redigeret:
Tænk på at sådanne gamle asfalt/tjærebelægninger kan indeholde høje koncentrationer PAH'er så det kan blive en hel del ubehagelige stoffer der spredes ved slibning og lignende. Siger ikke at det er sådan i lige dit tilfælde men hav det i tankerne. Den type belægninger plejer at lugte ret kraftigt ved påvirkning, jfr kreosot.
lugter meget herhjemme lige nu, hvis jeg lader det være, er det farligt så?
Ingen der ved, om jeg kan lade "asfalten" blive liggende?
Jeg tør ikke råde dig om det uden at undersøge det nærmere og uden en analyse af, hvad det faktisk består af. PAH:er kan være alt fra letflygtige til meget "træge". Man skal dog ikke udføre en masse arbejder på materialet uden at vide, hvad det er, og uden beskyttelsesudstyr.
Bliver nok til at ringe til et firma, som skal komme her og sandblæse lidt. Det lugtede, før jeg begyndte at slibe, og det lugtede ikke mindre, da jeg havde irriteret det med diverse værktøjer.
Synes også, det er svært at rådgive om at fjerne / lade sidde. Men eftersom asfalten er der, hvor den er, mistænker man, at det er den eneste fugtspærre mod jorden. Hvis du fjerner asfalten, ville jeg lægge en fugtspærre inden overgulvet og derefter ventilere spalten via gulvlisterne. Jeg ville også forberede at kunne tilslutte en ventilator fra spalten med kanal ud, hvis det senere skulle vise sig nødvendigt.
Hvis du fjerner den, så læg derefter en kvm plastfolie på gulvet og se, om der dannes kondens på den.
Hvis du fjerner den, så læg derefter en kvm plastfolie på gulvet og se, om der dannes kondens på den.
Ja, det lyder fornuftigt, jeg skal tænke lidt over, om asfalten skal blive eller ej.Pen sagde:Tycker också at det er svært at råde om at fjerne/beholde. Men eftersom asfalten er der hvor den er, så mistænker man at det er den eneste fugtspærre mod jorden. Hvis du fjerner asfalten, så ville jeg lægge en fugtspærre før overgulvet og derefter ventilere spalten via gulvlisterne. Jeg ville også forberede at kunne koble en ventilator til spalten med kanal ud, hvis det senere skulle vise sig nødvendigt.
Hvis du fjerner den, så læg derefter et kvadratmeter plastfolie på gulvet og se, om der dannes kondens på den.
Tak for svarene.
Klik her for at svare