Hej!
Flittig Byggahus-læser her, taknemmelig for al den hjælp man kan få og finde.
Jeg har lige revet opregulerede trævægge og et trægulv i kælderen i mit hus fra 30'erne. Mistænker at væggene og gulvet er blevet lavet i 70'erne. Under gulvet ligger en tyk sort matlignende struktur, som jeg mistænker er asfalt eller bitumen. Har dog ingen erfaring og ved søgning på forummet synes jeg, at de fleste asfaltbilleder er ”tyndere”. Er der nogen venlig sjæl, der ved og kan oplyse? Hvad kan man gøre for at få det væk? Forsøge at rive det selv eller få hjælp med sandblæsning? Eller simpelthen bare lade det være?
Gulvreglarne har ligget direkte på ”måtten”, som også har haft en lille opvul i kanterne rundt om rummet. Vedhæfter billeder.
Taknemmelig for jeres hjælp!
Flittig Byggahus-læser her, taknemmelig for al den hjælp man kan få og finde.
Jeg har lige revet opregulerede trævægge og et trægulv i kælderen i mit hus fra 30'erne. Mistænker at væggene og gulvet er blevet lavet i 70'erne. Under gulvet ligger en tyk sort matlignende struktur, som jeg mistænker er asfalt eller bitumen. Har dog ingen erfaring og ved søgning på forummet synes jeg, at de fleste asfaltbilleder er ”tyndere”. Er der nogen venlig sjæl, der ved og kan oplyse? Hvad kan man gøre for at få det væk? Forsøge at rive det selv eller få hjælp med sandblæsning? Eller simpelthen bare lade det være?
Gulvreglarne har ligget direkte på ”måtten”, som også har haft en lille opvul i kanterne rundt om rummet. Vedhæfter billeder.
Taknemmelig for jeres hjælp!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
Hvorfor vil du have det væk så? Lugter det?
Var ikke helt ualmindeligt at man brugte tæthedsmembran ikke langt fra tagpap som tæthedslag indendørs tidligere, ekstra almindeligt i store mere kommercielle rum som omklædningsrum og vaskerum men det forekom også i villa-badeværelser.
Er det anvendt under et trægulv har idéen vel været som fugtspærre hvilket måske er lidt unikt men jeg ved det ikke. Er pappen fra 30erne kan det være stenkulstjære hvilket ikke er særlig sundt men er det fra 70erne så er det bitumen og ufarligt.
Kan du støbe eller flydespartle over det?
Er det anvendt under et trægulv har idéen vel været som fugtspærre hvilket måske er lidt unikt men jeg ved det ikke. Er pappen fra 30erne kan det være stenkulstjære hvilket ikke er særlig sundt men er det fra 70erne så er det bitumen og ufarligt.
Tak for svar! Rummet var oprindeligt opbevaring til brændstof til kedlen ifølge 30'er-tegningen. På et tidspunkt senere er det i stedet blevet indrettet som et rum i træ, jeg tænker 70'er pga. den tidligere ejers alder (død nu, så desværre ikke muligt at spørge). Træet jeg fjernede føltes heller ikke gammelt, havde røde “maskinelle” mærkninger på kortsiderne, som træ også har nu.Rickard. sagde:
Det var ikke usædvanligt, at man brugte tætningsmåtte ikke langt fra tagpap som tætning indendørs før i tiden, især i store mere kommercielle rum som omklædningsrum og vaskerum, men det forekom også i villabadeværelser.
Hvis det er blevet brugt under et trægulv, har ideen vel været som fugtspærre, hvilket måske er lidt unikt, men jeg ved ikke. Er papen fra 30'erne kan det være stenkulstjære, hvilket ikke er særlig sundt, men er det fra 70'erne, så er det bitumen og ufarligt.
Det er ret tykt, og lagt som baner, hvilket betyder, at det bliver ujævnt, hvor to baner ligger oven på hinanden. Jeg tror, det bliver svært for mig at få det pænt med det tilbage. Jeg satser nok på at fjerne det med maske på og prøve at slibe gulvet nedenunder.
Lidt feedback på, hvordan det blev, for principets skyld og som tak for hjælpen Rickard.
Jeg plastede ind, lejede en støvfælde/luftrenser og skabte undertryk ved hjælp af udblæsning. Derefter brækkede jeg asfalten/tagpappen op manuelt med koben og barkskovl. Hårdt arbejde, men det tog et par timer. Nu er der små rester tilbage, men intet tykt. Tænker, at jeg burde kunne lægge klinker relativt nemt på det nu.
Jeg plastede ind, lejede en støvfælde/luftrenser og skabte undertryk ved hjælp af udblæsning. Derefter brækkede jeg asfalten/tagpappen op manuelt med koben og barkskovl. Hårdt arbejde, men det tog et par timer. Nu er der små rester tilbage, men intet tykt. Tænker, at jeg burde kunne lægge klinker relativt nemt på det nu.
Klik her for at svare