26,479 læst ·
27 svar
26k læst
27 svar
Asfaboard, udendørs gips eller vindfolie?
Brug affugter.carl16gustaf sagde:Hej
Jeg har samme problem som "plåttak". Jeg har isoleret og også sat på gulvvarmen og har derfor fået innetemperaturen op til normal rumtemperatur i min tilbygning. Når jeg stikker hånden ind gennem isoleringen, kan jeg mærke, at der er frost på indersiden af vindsperen. Har nogen et tip til, hvordan man kan få denne fugt væk uden at vente til foråret?
Så længe der stadig er byggefugt, der skal ud, og der mangler diffusionsspærre på væggenes inderside, vil der være en naturlig fugttransport ud gennem væggen, som kondenserer og fryser (ved minusgrader) det "rette sted" i væggen.
Ikke meget at gøre ved det.
Principielt bør man kunne ignorere det. Sæt diffusionsspærre op omhyggeligt og så videre. Når det bliver sommer, skal det damptryk, der opstår i væggen vha. diffusion, presse al fugt ud gennem vindsperen.
Men jeg forstår, at det ikke føles rart, det ville jeg heller ikke synes.
Tak for kommentarerne. Jeg fortsætter og krydser fingre for, at alt går som det skal!
Findes der nogle facadeplader, der kan klare lang eksponering uden at skulle udskiftes som det åbenbart er tilfældet med udendørs gips?
Jeg havde tænkt mig at have facadetegl på et eventuelt nyt hus, men eftersom en teglfacade tager ret lang tid at mure op, ville det være praktisk, hvis man kunne gøre den del til sidst, dvs. når resten af huset allerede er klart, hvilket jo kan være flere år efter, at stommen blev rejst.
Jeg havde tænkt mig at have facadetegl på et eventuelt nyt hus, men eftersom en teglfacade tager ret lang tid at mure op, ville det være praktisk, hvis man kunne gøre den del til sidst, dvs. når resten af huset allerede er klart, hvilket jo kan være flere år efter, at stommen blev rejst.
Jeg løfter denne tråd igen.
Jeg vil have svar på det oprindelige spørgsmål, " Asfaboard, ude-gips eller vindfolie?"
Men i mit tilfælde kæmper jeg kun med alternativerne Asfaboard eller vindfolie (typ Windy, T-vind osv).
Jeg skal låse konstruktionen NU! og vil gerne høre så mange meninger om disse to materialer som muligt.
Jeg har sat T-vind på fritidshuset og Asfa-board på garagen. Så jeg har prøvet begge i mindre skala allerede.
Men nu gælder det bolighuset, 45+195+45 mm krydsede isolerede træregelkonstruktion. OSB eller spån + gips på inderside, valgt vindspærre + sømmeliste + træpanel + slamfarve yderside.
Giv mig jeres argumenter.

Jeg vil have svar på det oprindelige spørgsmål, " Asfaboard, ude-gips eller vindfolie?"
Men i mit tilfælde kæmper jeg kun med alternativerne Asfaboard eller vindfolie (typ Windy, T-vind osv).
Jeg skal låse konstruktionen NU! og vil gerne høre så mange meninger om disse to materialer som muligt.
Jeg har sat T-vind på fritidshuset og Asfa-board på garagen. Så jeg har prøvet begge i mindre skala allerede.
Men nu gælder det bolighuset, 45+195+45 mm krydsede isolerede træregelkonstruktion. OSB eller spån + gips på inderside, valgt vindspærre + sømmeliste + træpanel + slamfarve yderside.
Giv mig jeres argumenter.
Ja med asfaboard tror jeg, at væggen kan stå åben relativt lang tid uden at tage skade.
Vindvæv skal også klare en del, men jeg tror, den hurtigere brydes ned af solen.
Vindvæven var jo bestemt lettere at komme til at rive itu, hvilket er en stadig stigende risiko jo længere tid man lader den stå uden facadepanelet.
Vindvæv skal også klare en del, men jeg tror, den hurtigere brydes ned af solen.
Vindvæven var jo bestemt lettere at komme til at rive itu, hvilket er en stadig stigende risiko jo længere tid man lader den stå uden facadepanelet.
Windy
Enkelt, godt, hurtigt og billigt.
Gjorde det på mit forrige hus og skal gøre det på det, jeg arbejder på nu.
Tjek at stommen er lodret, afstiv indvendigt og på med windy på ydersiden,
når du så plader indvendigt bliver det stærkt som brændevin.
Selv bruger jeg metalbånd i kryds fordi jeg ikke vil plade indvendigt, men vil have råspånplader indvendigt også.
Held og lykke
Enkelt, godt, hurtigt og billigt.
Gjorde det på mit forrige hus og skal gøre det på det, jeg arbejder på nu.
Tjek at stommen er lodret, afstiv indvendigt og på med windy på ydersiden,
når du så plader indvendigt bliver det stærkt som brændevin.
Selv bruger jeg metalbånd i kryds fordi jeg ikke vil plade indvendigt, men vil have råspånplader indvendigt også.
Held og lykke
Jadu ...FredrikR sagde:
Tror det er vægten mest faktisk.
Jeg synes asfa giver stort set de samme fordele, men lavere vægt, lettere at håndtere.
På garaget skød jeg altså fast asfan med klammerpistol. De der smallere og kraftigere klammer (5,7mm rygbredde) og ca. 30-35 mm lange.
Gik utrolig hurtigt og smidigt. Gips tror jeg giver mig flere ekstratimer med arbejde, og mere ondt i ryggen bagefter.
Så føles det som om asfa på grund af sin blødhed lettere bliver helt vindtæt (trykket mod reglar osv.). Men det er måske en chimær, det bliver måske omvendt? :O
Satte du silikon mellem pladerne eller sådan tape?ByggaNytt sagde:
Takker
Klik her for at svare
