Hej!
Hvad jeg forstår, er asbest forbudt siden 1979, men at det kan findes i bygninger og visse materialer også efter det. Jeg har brug for at gøre en fuldstændig renovering af lejligheden, da intet er gjort siden man flyttede ind. Vi er selvfølgelig allerede begyndt at rive tapet ned, da spørgsmålet om asbest blev aktuelt i forbindelse med badeværelsesrenovering. Har spurgt bestyrelsen om asbestinventering, men intet er gjort - de tror ikke, at det findes, men at jeg bør gøre det ved mistanke.

Ved ikke, hvad jeg ”bør” gøre. Ringede til et asbestfirma for rådgivning, men de kunne ikke give råd. Jeg synes personligt, at hun lød tvivlende, da jeg spurgte om jeg behøvede at tage en test og hvorfor, især frarådede mange prøver. "Start med ’nogle prøver’," blev svaret...

Hvordan skal jeg vurdere dette? Har nogen været i samme situation, og hvordan bestemte I jer?

Hvor gammel er jeres lejlighed?
Hvilke overflader har I tænkt jer at rive ned?

P Poxeman sagde:
Hvor gammel er jeres lejlighed?
Hvad er det for overflader, I tænker at rive ned?
Fra år 1981. Det korte svar er alt....

Vi er allerede begyndt at rive tapet af i nogle rum, men vi skal totalrenovere badeværelset (tapet på væggene, vinyl på gulvet), hvilket selvfølgelig skal håndteres af håndværkere, men vi vil også fjerne fliser i køkkenet og også vinylen i køkkenet. Vinylgulv i soveværelserne og parket i køkkenet.

er den fra 1981 burde der ikke findes nogen asbest

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Skulle ikke være den mindste bekymret for asbest der.

• Synes
Alfredo og 1 anden
  • Laddar…
Tak for jeres svar, ikke engang for disse tæpper? Findes i gang og køkken. Sidder på noget pap i køkkenet (billede 2-3) i gangen ved jeg ikke for det er ikke gået op. Det tæppe, der er i køkkenet, er ekstremt blødt og bøjeligt. Undersiden er gullig, næsten som svampeagtig men ret tynd.

• Brun gulvetæppe med uregelmæssige mørke pletter, placeret ved en træramme.
  • Gulnede køkkenmåtter på papirplade, fjernet fra gulvet. Almindelig trægulv ses ved siden af dem. Persontøj og sneakers kan skimtes øverst.
  • Hånd trækker i plastikpose over en gulvetæppe, der ligger på gulvet med træspåner og snavs langs kanten.
Senest redigeret:
Hej, hvis nogen går ind og læser, kan jeg meddele, at der ikke var nogen asbest i disse.

• Synes
Jögge76 og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.