"Asbest - kontroller før
En vigtig ting at kontrollere gælder for dig, der bor i et byggeri fra 70'erne. Asbest blev nemlig brugt i den periode i visse gulvlim, især hvis det handler om linoleum eller vinylgulve. Det betyder, at du kan risikere at komme virkelig galt af sted, hvis du skal fjerne en sådan belægning.
Det skal du kontrollere før, og det bedste er, at du fjerner et lille stykke af belægningen og sender det til analyse. Du kan kontakte Miljøforvaltningen i den kommune, du tilhører, for yderligere vejledning om, hvordan du skal gribe sagen an - og ved fremtidig nedrivning, hvis det skulle vise sig, at der er asbest i limen."
Uklippet fra denne artikel
https://www.golvsliparnastockholm.nu/ta-bort-gammal-plastmatta-en-guide
Tænker, at analyse nok er det eneste, der kan berolige jer, her på forummet vil der med sikkerhed gættes vildt til både ja og nej...
En vigtig ting at kontrollere gælder for dig, der bor i et byggeri fra 70'erne. Asbest blev nemlig brugt i den periode i visse gulvlim, især hvis det handler om linoleum eller vinylgulve. Det betyder, at du kan risikere at komme virkelig galt af sted, hvis du skal fjerne en sådan belægning.
Det skal du kontrollere før, og det bedste er, at du fjerner et lille stykke af belægningen og sender det til analyse. Du kan kontakte Miljøforvaltningen i den kommune, du tilhører, for yderligere vejledning om, hvordan du skal gribe sagen an - og ved fremtidig nedrivning, hvis det skulle vise sig, at der er asbest i limen."
Uklippet fra denne artikel
https://www.golvsliparnastockholm.nu/ta-bort-gammal-plastmatta-en-guide
Tænker, at analyse nok er det eneste, der kan berolige jer, her på forummet vil der med sikkerhed gættes vildt til både ja og nej...
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 indlæg
nej er næppe noget asbest i det der tæppe, ser alt for nyt ud.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Vi havde en gulvlægger i området, som konkurrerede med så gode priser i 70'erne, at han blev boykottet af tæppeleverandørerne. Han bestilte så en hel lastbil med gulvtæpper, og de må jo have rakt langt ind i 80'erne. Jeg kan ikke forestille mig, at gulvlæggerne kasserede deres lagre bare fordi der kom en ny lov. Men sandsynligheden for at få et ældre tæppe mindskedes vel, som 80'erne skred frem.
Klik her for at svare



