Hej...Jeg har læst op på asbest og er virkelig blevet bekymret nu. Jeg boede i en lejlighed i Argentina i ca. 4 år. Naboerne, der boede ovenpå, var i gang med at demolere stort set alt i lejligheden... altså både fliser hele badeværelset og køkkenet... bygningen var fra 50'erne tror jeg. I vores gang var der ikke et almindeligt lukket og godt isoleret loft, men det var som et loft, der så ud til at være i glasfiber... men hmmm nu slår det mig, at det jo kunne have været asbest i det med (et loft, som vi senere fjernede). Under alle omstændigheder i og med at vi boede under, og det var åbent i loftet på siderne, så kom der jo ind støvpartikler fra naboens nedrivninger og renovering. På den sorte kommode vi havde der i gangen, husker jeg, at der var som små skinnende tynde tråde lyse, der faldt ned hver dag... undrede hvad det var. Kan det have været asbest? Synes asbest fibre? Nu er jeg i hvert fald helt nervøs, da vi jo boede der, mens naboerne deroppe ikke boede der under renoveringen, som stod på i ca. 2 år. Har jo levet i det der og har stadig nogle tøj stadig, siden jeg boede der og har nu en lille baby her i Danmark... Kan asbest fibre findes tilbage i de gamle tøj efter så lang tid???? Og hvis der nu har været asbest hos naboen, er det så sådan, at jeg vil blive syg???? Er så utroligt bekymret nu og kan jo ikke få dette ugjort. Jeg spurgte min daværende svigerfar, om han vidste, om der var asbest i bygningen eller ej, men han sagde nej, det burde der ikke være... men husker at de mest kiggede på mig og syntes, at jeg overreagerede. De er jo ikke så bevidste som vi er herom sådanne ting.

gjort er gjort. Intet du behøver bekymre dig om i dag. Selv om det nu var asbest, er det så små mængder, at det alligevel ikke kan måle sig med de koncentrationer, du alligevel indånder i den normale luft.

Hvad så alligevel trække vejret ind i den almindelige luft???? Det kan nok være ret så koncentreret alligevel, hvis man tænker på, at vi boede nedenunder, og det så har støvet ned til os og ind i vores lejlighed. De der udførte renoveringen og rev alt det gamle ned, så jeg aldrig med beskyttelsesmasker på ... men de vidste nok ikke engang, hvad asbest er, desværre. Ved du, om asbestfibre kan ses med det blotte øje? Nu er jeg bekymret for følgesygdomme og får angst bare ved at tænke på det. Især bekymret for lungekræft, da man jo kan få det af asbest.

med de rigtige målemetoder finder du det meste, der findes på jorden, også i luften du indånder. Asbest er alligevel et naturprodukt om end farligt at indånde i lange perioder. Det er ikke noget radioaktivt altså som gør en syg for den mindste partikel.
Hver eneste menneske har antageligvis håndteret asbest uden at vide om det på en eller anden måde i sit liv.

Lungekræft kan man få af biludstødning også.........

Du havde altså ikke bekymret dig så meget? Man kan jo altid håbe på, at det ikke fører til noget alvorligt. Som sagt kan man jo ikke gøre det gjort ugjort. Men tror du, jeg skal smide alt tøjet derfra ud? Fibrene burde jo fornuftigvis allerede være faldet af i så fald efter at have ligget i kufferten... blevet brugt og visse vasket. Begyndte at læse om asbest nu i weekenden, da jeg bor i en lejlighed fra 60'erne, hvor den ene vindueskarm er gået i stykker, typisk på midten, og i et andet rum er det blevet revet op fra væggen tæt på vindueskarmen eller hvad man skal sige... derfra har jeg taget et stykke op og støvsuget smulderet op... Det ser porøst ud, næsten som mørtel... Da kom jeg til at tænke på asbest og læste hele weekenden om, hvor det findes, og så begyndte jeg også at bekymre mig om det med naboens renovering i Argentina. Sådan her ser vindueskarmen ud, som er i stykker. Har netop læst, at det er almindeligt med asbest i vindueskarme fra 60'erne.

• Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
S Stefan1972 sagde:
Lungekræft kan man få af biludstødning også.........
Præcis. Og rygning. Så lad være med at ryge. Men der er jo selvfølgelig 100 grunde til at lade være end at man er bekymret for asbest.

Revner i hvid marmor-look bordplade med skade og skidt synlige.

Altså jeg tager din bekymring seriøst, men for mange mennesker bliver bekymringen farligere end den eventuelle risiko asbesten ville have medført. Det er ikke sådan, at man bliver syg af asbest af kun en partikel. Det er ikke sådan det fungerer. Du behøver ikke smide noget ud, og du behøver ikke gøre noget. Fortsæt bare med at leve og slip det der. Vindueskarmen behøver du nok slet ikke tænke på. De vindueskarme, der indeholdt asbest, er oftest sorte.

• Synes
Grymtorolig
  • Laddar…
Du har gode grunde til at være bekymret.
På den anden side kan man ikke gøre noget ved det, der allerede er sket. Det eneste, du kan gøre, er at passe meget godt på dine lunger fremover. Pas på med tobak og dieseludstødning og stendamm.

Når nogen i industrien har været udsat for en ulykke og har fået indåndet en masse asbest, bliver de normalt sendt til lungerøntgen og undersøgelse for at vurdere, hvor slemt det står til. Hvis det er alvorligt, plejer der at blive regelmæssige undersøgelser resten af livet for at opdage eventuel kræft i tide. Hvis du er bekymret, kan du måske få dine lunger undersøgt.

Når man har gjort alt, hvad man kan gøre, er det bare at tage resten som det er.

• Synes
Grymtorolig
  • Laddar…
Man skal til at begynde med være klar over, at de som HAR været ramt af asbestrelaterede skader, hovedsageligt er mennesker, som i årevis har arbejdet på industrier med asbest. De kunne stå og save eternit hele dagen (asbestholdige cementplader), i skyer af asbeststøv, og de manglede enhver form for beskyttelsesudstyr.

I den gruppe har man fundet en høj andel, som har fået visse specifikke kræfttyper, der næsten kun rammer asbestarbejdere. Men de har altså langvarigt fået i sig millioner gange højere doser, end hvad du kan have fået som nabo til en renovering. Der er blevet renoveret 100.000-vis af boliger med asbestholdige materialer bare her i Sverige, oftest uden nogen specielle beskyttelsesforanstaltninger. Hvis der fandtes en målelig risiko ved at være i nærheden af sådan en renovering, så ville der have været masser af tilfælde af disse specielle kræfttyper blandt "almindelige mennesker", som ikke har nogen historik for at arbejde med asbest.

Det, som gør, at man vil forsøge at holde eksponeringen så lav som muligt i hele befolkningen, er, at rent teoretisk så er det nok med meget lav eksponering for at blive syg, så det er godt at undgå eksponering. Men sandsynligheden for at blive ramt efter en lav, eller endda høj, eksponering i kortere tid, er så uendeligt lille, at man skal lede efter det der "usandsynlige tilfælde" i hele befolkningen på et kontinent, så kan man finde enkelte tilfælde, hvor man ikke finder nogen historik for arbejde med asbest eller anden varig høj eksponering.

Men selv i den del af disse isolerede tilfælde, så findes der i visse tilfælde sandsynligvis en høj eksponering i historikken, som man bare ikke finder, typisk at en person dagligt har stået og ventet på bussen udenfor en ventilationsudløb fra en eternitfabrik, for 30 år siden.

• Synes
Grymtorolig og 1 anden
  • Laddar…
Nå, rigtigt så enkelt er det ikke.

Mormors bror strøg med på grund af asbestkræft. Han havde været arkitekt, der tilbragte det meste af tiden på arkitektkontorer, men tilsyneladende var den asbest, han fik i sig, da han besøgte byggepladser, nok til at tage livet af ham mange år senere.
For et eller to år siden så jeg statistik, der fortalte, at asbestrelateret kræft stiger i Sverige, fordi en yngre generation af renovatører ikke beskytter sig.

Som så meget andet her i livet er det en statistisk risiko.
Nogle reagerer ved at bilde sig ind, at det ikke rammer dem, og at det i øvrigt er næsten ufarligt. Andre hidser sig op og bliver hysterisk bekymrede. Sandheden er et sted midt imellem.

• Synes
Grymtorolig
  • Laddar…
  • Synes
Grymtorolig
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.