Hej,

Jeg er begyndt at planlægge renovering af min kælder i huset fra 1954.

I fyrrummet (opvarmningssystem udskiftet x antal gange gennem årene) samt i nogle andre rum har jeg div rør, som er isolerede med følgende:
- Mineraluld
- Stålnet
- Gasbind
- Gul farve?

Samt noget gipslignende nogle steder.

Kan man rive dette ned selv, eller er der risiko for asbest i dette?

Det drejer sig om en del meter, da rørene går til vaskerum og garage osv.

Billed fra et sted.

Rør i kælderen med gul isolering og en synlig beskadiget sektion, der viser mineraluld og stålnet med en metalbeslag ved siden.

Det på billedet ligner mineraluld. Tråden er najtråd (ståltråd), der er brugt til at holde mineralulden sammen ved isoleringsarbejdet før bindet. Løs asbest blev brugt som isolering under væv ligesom den, du har, ved bøjninger og T-stykker, og disse bør du ikke sanere selv. Hvis du tager en skruetrækker og stikker i bøjningen, kan du se, om det er løs asbest eller ligner det, du har på fotoet. Hvis det ikke er som på fotoet, så tape over med ventilationstape eller lign. Vær forsigtig, hvis det er løs asbest, for fibrene er 1/1000-dels mm og svæver rundt i luften i meget lang tid.

Senest redigeret:
Hej
Asbest er et arbejdsmiljøproblem og ikke et problem for folk der river en rørforbindelse én gang i livet.
Hvis du vil være sikker, så lad isoleringen være. Så længe du ikke river i det, er det ufarligt.
Hvis du skal rive lidt isolering ned, er rådet at væde det grundigt, så det ikke støver, og derefter ikke støvsuge eventuelt spild, men tørre det op med en våd klud.
Personligt synes jeg, at frygten for asbest blandt private er meget overdrevet.
Hvor mange er der ikke, der har skiftet bremser på bilen, da der var asbestbelægning, og det er ikke så mange år siden det forsvandt.
Hvis det var så farligt som disse "sanerare" vil påstå, skulle i princippet alle født før 80 have fået lungekræft af alt det asbeststøv der fløj rundt i luften fra al eternit, bremsebelægninger, isolering m.m. som asbest blev brugt til.
Fredrik

• Synes
Tuv og 2 andre
  • Laddar…
Det er jo det, jeg siger. Vær forsigtig. Der er forskel på asbest og asbest (løs asbest). Hvis du Fredrik synes, det er "ufarligt", så ved du ikke, hvad du taler om. Hormoslyr og PCB var heller ikke farligt, før man vidste, hvad det var. Ved du, hvor mange der har asbestos af ufarlig asbest? Selvfølgelig er der forskel på en gang og at arbejde med det. Som du siger, så længe man ikke rører i det, så er det ikke farligt....

• Synes
henric78
  • Laddar…
Løs asbest? Pulver? Hvordan får man pulver indeni en omvikling? Altså, strømmer pulver ud, hvis man laver hul i en bøjning?

Skær op gipsen på ydersiden, sprøjt en masse vand ind med en blomsprøjte og klip najtråden op med en bidetang, skær i isoleringen frem til røret. Så er det bare at plukke det hele ned i en sæk. Hvis der er nogen asbest der, så fanges næsten alt op af den våde mineraluld. Er du bekymret, så brug en P3 åndedrætsmaske og læg en våd klud over røret, som du skærer og klipper igennem. Sådan plejer jeg at gøre, når jeg borer i nogle af eternittingene derhjemme, det støver ikke en tørv, men borestøvet bliver for det meste til en våd masse.

• Synes
Noobe og 2 andre
  • Laddar…
Det er ikke pulver, det er fibre, som er meget sprøde og lette

Jeg forstår ikke, hvordan det ser ud. Er det asbest bundet i typ mineralulden? Jeg forstår, at det er fibre, men hvis man ser det uden mikroskop, ser det ud som et pulver? Dvs er det frie fibre eller er de matris i et materiale?

Det du har på billedet er almindelig isolering, typisk stenuld. Asbest er noget helt andet. Se dette link hvor der også er et billede.
Asbest findes i lim, gulvmåtter (Novilon f.eks.) tætningsplug, brandtøj, pakninger til kedelåger og pumper, plader, fuger, flisefix, bløde fuger. El-apparater som brødristere, kanaler m.m. Der findes så meget og hvor man mindst venter det. Noget der findes i ventilatorer, typisk kryolit, er nogle gange blå. I brandsikringsdøre. Som sagt, så meget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest
En stenlignende struktur, muligens en type mineral som ofte forveksles med isoleringsmateriale som asbest, men fra billedet ligner det stenuld.

Senest redigeret:
Bare for at tydeliggøre. Det er ikke asbest i selve isoleringen, men man viklede en slags gazebind rundt om rørerne, og for at kunne forme pæne bukninger blandede man en gipslignende masse med asbestfibre i. I visse rigtig gamle installationer kan der være asbest direkte på rørerne og derefter nøglehårisolering udenpå.
Men hvis man forsigtigt piller med en kniv i en bøjning, og det kommer som et hvidt pulver, så er det garanteret asbest. Ser ud som gipsstøv.
Jeg ville ikke rive det selv, på trods af at mange siger, man kan spise asbest til morgenmad uden at blive syg. Hvis jeg som fagmand river det uden tilladelse og uddannelse, kan vi få bøder på mindst 50000 for arbejdsmiljølovbrud.
Selvfølgelig er risikoen lille, hvis man kun håndterer det én gang, men man skal tænke på, at fibrene spredes ekstremt let. Støvsuger du fx med en almindelig støvsuger, kan du have spredt fibrene i hele rummet.
OM man nu skulle rode med det selv, så anbefaler jeg at vikle bøjningerne ind i plast og tape, og derefter skære dem af på de lige strækninger.
Tjek derefter med din kommune, hvor du kan deponere asbestholdigt materiale.

• Synes
henric78
  • Laddar…
Tak for alle svar!

Men jeg bliver lidt forvirret...

Hvis man kigger på mit billede, er der risiko for, at der er asbest i:

A) Mineralull?
B) Den hvide gipslignende masse?
C) Begge dele?

• Synes
Carltrolle
  • Laddar…
se #10; formentlig svar C.

T
B Barnrikehuset sagde:
Løs asbest? Pulver? Hvordan får man pulver ind bag en vikle? Altså, strømmer pulver ud, hvis man stikker hul i en bøjning?
Yes jeg er 17 år og har set pulveret strømme ud 5x gange ved savning ved siden af åben bøjning 😵

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.