I hvilken type spartel og maling forekom asbest?
Spørger fordi der er løsnet maling og spartel fra mine gamle spejldøre, og jeg vil slibe dette ned samt spartle/male nyt.
Det der ligner spartel er lysegult og bliver let til pulver, når man smuldrer det i hånden.
Derudover er der flere lag af gammel maling og spartel på dørene, som sikkert er malet/renoveret mange gange gennem årene. Huset er bygget i 1893.
Blandede man for resten asbest i gammel linolie maling?
Nogen der ved det?
Asbest i maling på gamle tærskler i stål? Eller snarere risiko for bly i malingen?
Spørger fordi der er løsnet maling og spartel fra mine gamle spejldøre, og jeg vil slibe dette ned samt spartle/male nyt.
Det der ligner spartel er lysegult og bliver let til pulver, når man smuldrer det i hånden.
Derudover er der flere lag af gammel maling og spartel på dørene, som sikkert er malet/renoveret mange gange gennem årene. Huset er bygget i 1893.
Blandede man for resten asbest i gammel linolie maling?
Nogen der ved det?
Asbest i maling på gamle tærskler i stål? Eller snarere risiko for bly i malingen?
Dit spartel er med størst sandsynlighed (99%), baseret på husets alder, en ren linoliespartel, som normalt blev forberedt af maleren på stedet i forbindelse med maling. Det består af ren linolie og kridt, intet andet, og får netop den lidt gullige farve. Det bliver også som pulver, når det er gammelt, og især hvis man opvarmer malingen fra snedkerierne med f.eks. varmepistol.
På med et almindeligt åndedrætsværn når du sliber så er der ingen fare. Asbest er ikke farligt hvis du ikke udsættes for det over en længere tid (medmindre man tilfældigvis har en lungesygdom).
Skal du slibe meget kan jeg anbefale at købe en rigtig maske fra f.eks. Sundström: http://www.skyddsprodukter.se/andni...strom/halvmask-sundstrom-sr-100-silikon~2788/
Den koster en del men så er det bare at købe "puckar" når du har brug for nye (hvilket sker ret sjældent). At ånde i sådan en maske er SÅ meget mere behageligt end papirmaskerne...
Skal du slibe meget kan jeg anbefale at købe en rigtig maske fra f.eks. Sundström: http://www.skyddsprodukter.se/andni...strom/halvmask-sundstrom-sr-100-silikon~2788/
Den koster en del men så er det bare at købe "puckar" når du har brug for nye (hvilket sker ret sjældent). At ånde i sådan en maske er SÅ meget mere behageligt end papirmaskerne...
Problemet er, at jeg ikke bare kan gøre antagelser baseret på husets alder, da det jo sikkert er blevet renoveret ved forskellige lejligheder gennem årene. Men, havde jeg vidst, at maling/spartelmasse på dørene er original, kunne jeg måske have været mere sikker på, at der ikke er asbest i materialet. Nu ser dørene dog ud til at være malet/spartlet flere gange. Forskellige lag under/over hinanden.
Klik her for at svare