Forekom tidligere asbest i isoleringsmateriale, der ser ud som hvidt "vadd"?
Lidt ligesom hvidt løsuld.
Men, ikke lige så "skinnende" som glasfiber.

Har fundet hvidt "løsuld", der næsten ligner "vadd", viklet som isolering omkring bl.a. gamle vandrør indendørs. I huse fra slutningen af 1800-tallet, men som er blevet renoveret i etaper gennem årene.

Er der nogen, der ved det?
Er der nogen, der har et billede, eller et link til et billede, der viser asbest i form af løsuld til isolering?
Hvis det nu har eksisteret..

Jeg troede mest, at asbest, hvad angår isolering omkring rør, havde været brugt i typisk pulverform, omkring rørbøjninger. Men, jeg kan tage helt fejl.
 
Upload et billede, så får du sikkert bedre hjælp.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Her kommer billede. Er ej glasulv, det ved jeg sikkert. Glasulv er mere "glansigt". Dette er mere mat materiale, som typ "vadd".

Tager også taknemmeligt imod tips på den brune isolation, som er fastgjort med lindet kobbertråd. Hvidt, mat isoleringsmateriale, der ligner vadd, i en plastpose. Uklart, hvad materialet præcist er. Brun isolering fastgjort med kobbertråd mellem træpaneler, ligner mat vat-agtigt materiale, ikke glasuld.
 
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
Det brune kan være kamelhår (ja, det lyder utroligt, men det blev brugt førhen).
Det hvide er jeg usikker på. Sandsynligvis ikke asbest, men tag en prøve hvis du virkelig skal finde ud af det. Det afhænger jo lidt af, hvad der skal gøres.

Din påstand om pulverform (gurmassa) i rørbøjninger er ellers helt korrekt.
 
  • Synes
Krabbeluring og 1 anden
  • Laddar…
S
send til analyse så ved du. her får du bare at vide, hvad det kunne være.
 
  • Synes
Stina71 og 1 anden
  • Laddar…
brænder det? Det måske er fåreuld? Jeg havde noget lignende som isolering i væggen i en gammel stald på gården.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.