Forekom tidligere asbest i isoleringsmateriale, der ser ud som hvidt "vadd"?
Lidt ligesom hvidt løsuld.
Men, ikke lige så "skinnende" som glasfiber.
Har fundet hvidt "løsuld", der næsten ligner "vadd", viklet som isolering omkring bl.a. gamle vandrør indendørs. I huse fra slutningen af 1800-tallet, men som er blevet renoveret i etaper gennem årene.
Er der nogen, der ved det?
Er der nogen, der har et billede, eller et link til et billede, der viser asbest i form af løsuld til isolering?
Hvis det nu har eksisteret..
Jeg troede mest, at asbest, hvad angår isolering omkring rør, havde været brugt i typisk pulverform, omkring rørbøjninger. Men, jeg kan tage helt fejl.
Det brune kan være kamelhår (ja, det lyder utroligt, men det blev brugt førhen).
Det hvide er jeg usikker på. Sandsynligvis ikke asbest, men tag en prøve hvis du virkelig skal finde ud af det. Det afhænger jo lidt af, hvad der skal gøres.
Din påstand om pulverform (gurmassa) i rørbøjninger er ellers helt korrekt.