Holder på og skal rive og renovere lidt i vores hus. Huset er bygget omkring 1927 og renoveret i lidt forskellige omgange. I loft og vægge hvor jeg er nu, er der vægge med rør, avispapir, ståltråd og puds.
Hvad siger I om pudsen, er det almindeligt med asbest i dette? På en avis stod årstallet 1958, så deromkring er det måske lavet...
På det tidspunkt kunne man stoppe asbest i alt, men det betyder ikke, at det findes i alt.
Vil du vide det med sikkerhed, er der desværre kun én ting, man kan gøre, og det er at teste.
Vil du vide det med sikkerhed, er der desværre kun én ting, man kan gøre, og det er at teste.
Nu skal vi ikke skræmme folk unødigt.
I 50'erne lå der som regel en sandbunke udenfor, og de blandede mørtlen og bar det op.
Der er ingen direkte fordele ved at blande asbest i mørtlen, så mistanken om, at det skulle være i puds armeret med rør, er ikke særlig høj.
Man leder først og fremmest efter asbest, hvor det er sandsynligt.
At forudsætte at det findes i alt er lidt en fobi.
Det er næsten umuligt, at det skulle være asbest i den puds, men når du river puds, bør du beskytte dig med en god åndedrætsmaske alligevel. Nedrivningsstøv er ikke sundt, uanset asbest.
Nu skal vi ikke skræmme folk unødvendigt. I 50'erne lå der som regel en bunke sand udenfor, og de blandede mørtel og bar det op. Der er ingen direkte fordele ved at blande asbest i mørtelen, så mistanken om, at det skulle være i puds armeret med siv, er ikke særlig høj.
Man leder i første omgang efter asbest der, hvor det er sandsynligt. At forudsætte, at det findes i alt, er lidt fobi.
Hhempularen sagde:
Det er næsten umuligt, at der skulle være asbest i den puds, men når du river puds, bør du beskytte dig med en god åndedrætsmaske alligevel. Nedrivningsstøv er ikke sundt, uanset asbest.
Tak, det lyder godt! Jeg vil tape og tætne alle tilstødende rum samt anvende luftrenser og maske + heldragt for byggestøvet, da pudsen støver meget.
Mja, i en "rørning" i en almindelig villa ville jeg ikke være bange for asbest.
Til gengæld, som påpeget, behøver støvet ikke at være nogen sundhedskur for det.
Nja, pointen er, at asbesten ikke kun fandtes i færdige produkter, men også kunne blandes ind der, hvor håndværkeren troede det var passende.
Puds er ikke det første materiale, jeg ville teste, men det kan findes i næsten alt, så vil man være sikker, skal man teste.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.