Tak for svaret!
Hvad baserer du det på?
Jeg troede som du, men så en masse info om asbest i tapet på nettet.
Derfor interesseret i om det var en speciel type. Vinyltapet nævnes nemlig.
Og dette tapet tror jeg er en vinyl.
Hvad baserer du det på?
Jeg troede som du, men så en masse info om asbest i tapet på nettet.
Derfor interesseret i om det var en speciel type. Vinyltapet nævnes nemlig.
Og dette tapet tror jeg er en vinyl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,135 indlæg
Ud fra billedet synes jeg det ligner malet tråd/tekstil tapet.
Jeg ved ikke, hvor du har fundet, at det skulle være almindeligt med asbest i tapeter. Så vidt jeg husker, blev vinyltapeter populære omkring 1980 (i badeværelse/køkken), og da var man vel bevidst om faren ved asbest, og asbest var forbudt i det meste.
Men som altid, hvis man vil være sikker, må man sende en prøve til analyse.
Jeg ved ikke, hvor du har fundet, at det skulle være almindeligt med asbest i tapeter. Så vidt jeg husker, blev vinyltapeter populære omkring 1980 (i badeværelse/køkken), og da var man vel bevidst om faren ved asbest, og asbest var forbudt i det meste.
Men som altid, hvis man vil være sikker, må man sende en prøve til analyse.
Hej igen,BirgitS sagde:
Ud fra billedet synes jeg, det ser ud som malet tråd/tekstiltapet.
Jeg ved ikke, hvor du har fundet, at det skulle være almindeligt med asbest i tapeter. Så vidt jeg husker, blev vinyltapeter populære omkring 1980 (i badeværelse/køkken), og da var man velbevidste om faren ved asbest, og asbest var forbudt i det meste.
Men som altid, skal man være sikker, må man sende en prøve ind til analyse.
Jeg læste det på nettet ganske enkelt. Der findes en del information om asbest forbundet med tapeter.
Mener du, at det på billedet ser ud som om, nogen har malet ovenpå tapetet? Jeg tror faktisk ikke det, men at det blot er tapet. Testede at fugte tapetet, men det sugede ikke vand til sig. Hvilket for mig tyder på, at det har et lag af noget yderst (plast/vinyl?).
Men findes der andre typer af tapeter, som også har denne overflade, der ikke suger vand til sig? Eller tyder det simpelthen på vinyltapet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,135 indlæg
For mig ser det ud som en slags tekstil/garn/trådtapet, som nogen har malet på. Men det er min fortolkning af billedet, og den behøver selvfølgelig ikke være korrekt. Du ser jo det i virkeligheden og fra forskellige vinkler.
Arbejdstilsynet har ikke tapeter på deres liste over, hvad håndværkere skal passe på her: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
Typeksempel på sider jeg får frem, når jeg søger: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet
Vinyltapeterne kom vel til Sverige efter det blev kendt, at asbest var farligt, så usandsynligt at en strukturtapet indeholder asbest.
Arbejdstilsynet har ikke tapeter på deres liste over, hvad håndværkere skal passe på her: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbets-i-tapet.542036/post-6106366Meget usædvanligt. Produktionen af asbest blev forbudt i etaper indtil 1977 og blev brugt i meget begrænset omfang indtil 1982, da det blev totalforbudt som byggemateriale. Det blev primært brugt som brandsikring og rørisolering, men også i tag- og etageadskillelsesplader. Så længe du ikke har haft en ildsted i køkkenet tidligere, vil jeg sige, at risikoen er minimal.
https://www.flashback.org/t3143173
https://www.flashback.org/t2516437
Typeksempel på sider jeg får frem, når jeg søger: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet
Vinyltapeterne kom vel til Sverige efter det blev kendt, at asbest var farligt, så usandsynligt at en strukturtapet indeholder asbest.
Visst kan det være en gammel vinyltapet, havde noget lignende i forældrehjemmet i vådrummene fra midten af 70'erne.
Men absolut helt uden asbest.
Totalforbuddet kom først i -82, men det blev udfaset længe før da og er som sagt ekstremt sjældent i svenske tapeter.
Læser man på “nettet” bliver man også bekymret for chemtrails…
Men absolut helt uden asbest.
Totalforbuddet kom først i -82, men det blev udfaset længe før da og er som sagt ekstremt sjældent i svenske tapeter.
Læser man på “nettet” bliver man også bekymret for chemtrails…
Tak søde for dit svar! Værdsættes!Dowser4711 sagde:
Visst kan det være en gammel vinyltapet, havde noget lignende i forældrehjemmet i vådrummene fra midten af 70'erne.
Men absolut helt uden asbest.
Totalforbuddet kom først i -82, men det blev udfaset længe inden da, og er som sagt ekstremt sjældent i svenske tapeter.
Læser man på “nettet” bliver man også bekymret for chemtrails…
Så tapetet i forældrehjemmet så altså ud som mit på billedet? Indsendte du asbestprøve på det tapet, eller hvad får dig til at sige "absolut helt uden asbest"?
Hvordan ved man, at det er ekstremt sjældent i svenske tapeter? Har man undersøgt dette, rent generelt?
Tak søde for at du tog dig tid til at sende mig al denne info! Der findes virkelig fine mennesker derude!BirgitS sagde:
For mig ser det ud som typen en tekstil/garn/trådtapet, som nogen har malet på. Men det er min tolkning af billedet, og den behøver selvfølgelig ikke at være rigtig. Du ser det jo i virkeligheden og fra forskellige vinkler.
Arbejdstilsynet har ikke tapeter på deres liste over, hvad håndværkere skal være opmærksomme på her: [link]
[link]
[link]
[link]
Typeksempler på sider, jeg finder frem, når jeg søger: [link]
Vinyltapeterne kom vel til Sverige efter det blev kendt, at asbest var farligt, så usandsynligt at en strukturtapet indeholder asbest.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,135 indlæg
I begyndelsen af 70'erne, da man fandt ud af, at asbest var farligt, og at man måtte stoppe med at bruge det, blev det grundigt undersøgt, i hvilke produkter det blev anvendt. Det blev først forbudt at bruge asbest, hvor der allerede fandtes andre alternativer, og det tog længst tid for bremsebelægninger i køretøjer, fordi man ikke vidste, hvordan man kunne lave en god bremsebelægning uden asbest. Papirtapeter har man haft i over 150 år, så der er ingen grund til at have asbest i dem. Vinyltapeter er plastik, og jeg kan ikke se, hvad man skulle opnå ved at have asbest i dem.S Slottsfrun sagde:
Asbest har jo aldrig været gratis, og man har kun valgt at bruge det, når dets egenskaber var vigtige.
Ja, de var meget ens, og der blev aldrig taget prøver, da det var mine forældre, der satte dem op, og min mor var temmelig bekymret om det meste, der blev købt ind.S Slottsfrun sagde:
Da de byggede huset i 1973, var asbest et meget kendt begreb i samfundet og ikke noget, som opmærksomme forbrugere købte ubevidst.
Som sagt, der blev indført et totalforbud mod asbest i alle produkter i 1982, men det betyder ikke, at alt indeholdt asbest før det...
Du har fået et antal gode links til pålidelige kilder, Arbejdstilsynet er nok den, der vejer tungest i sammenhængen.S Slottsfrun sagde:
De er ekstremt forsigtige i deres råd til fagfolk og har en meget god statistik som grundlag for deres anbefalinger, som *ikke* inkluderer tapeter som noget, man skal bekymre sig om.
Men, hvis du virkelig er bekymret, send en bid til https://asbestprov.se/, så får du sort på hvidt.
Klik her for at svare
