Skal sende et stykke af plastgulvtæppet i køkkenet til analyse samt rørisolering fra kælderen. Plastgulvtæppet har jeg ordnet.
Til mit spørgsmål, hvordan gør jeg bedst, når jeg tager en prøve fra isoleringen. Vil ikke rive/save/skære for meget. Tænkte om jeg skærer og sprøjter med blomstersprøjte samtidig, og når det er klart, pakker jeg den beskadigede del ind i plast?
Andre tips?
Til mit spørgsmål, hvordan gør jeg bedst, når jeg tager en prøve fra isoleringen. Vil ikke rive/save/skære for meget. Tænkte om jeg skærer og sprøjter med blomstersprøjte samtidig, og når det er klart, pakker jeg den beskadigede del ind i plast?
Andre tips?
Rørisoleringen er lidt tricky, da det er svært at vide, hvor de eventuelt har brugt asbestholdigt materiale.
Ofte i bøjninger og "t-kryds", hvis man har brugt det (ser ud som gips, har jeg forstået).
Hvis du skærer op, kan du se, om det er gipsagtigt eller ej. Risikoen er, at du skærer det forkerte sted og stadig ikke finder det. Så jeg er tøvende med at sende det ind, da du ikke kan drage så sikre konklusioner alligevel.
Er det gipsagtigt, behandl alt som asbest.
Ofte i bøjninger og "t-kryds", hvis man har brugt det (ser ud som gips, har jeg forstået).
Hvis du skærer op, kan du se, om det er gipsagtigt eller ej. Risikoen er, at du skærer det forkerte sted og stadig ikke finder det. Så jeg er tøvende med at sende det ind, da du ikke kan drage så sikre konklusioner alligevel.
Er det gipsagtigt, behandl alt som asbest.
Som sagt, hvordan ved man, at msn sender det rigtige materiale ind til analyse. Hvis du får svaret asbest, er det enkelt.
hvis du får svaret ikke asbest, vil du ikke kunne være sikker alligevel.
hvis du får svaret ikke asbest, vil du ikke kunne være sikker alligevel.
Køb udstyr, engangsoverall og asbestfilter + maske til at sætte filteret i, inden du begynder at tage ned gips. I mit hus tog blikkenslageren en kniv og skar lidt ud fra bøjningerne, ikke mere end en spiseskefuld, og lagde det i en plastpose. Svar kom ret hurtigt: asbest. Det så ud som gazebind med hvidt fyldmateriale rundt om rørene.
Hvis du skaffer beskyttelsesudstyr og arbejder korte perioder, kan du udføre saneringen selv. Professionelle indkapsler huset og arbejder med undertryk, så det ikke skal lække ud.
Affaldet lægger du i en sort sæk, der tapes sammen og mærkes Asbest og afleveres på lossepladsen på et særligt sted. Husk at bruge tildækkende beklædning, så du skal tape rundt om ben og håndled og bruge støvler og handsker. Der findes gode og tydelige instruktioner på nettet. Held og lykke.
Hvis du skaffer beskyttelsesudstyr og arbejder korte perioder, kan du udføre saneringen selv. Professionelle indkapsler huset og arbejder med undertryk, så det ikke skal lække ud.
Affaldet lægger du i en sort sæk, der tapes sammen og mærkes Asbest og afleveres på lossepladsen på et særligt sted. Husk at bruge tildækkende beklædning, så du skal tape rundt om ben og håndled og bruge støvler og handsker. Der findes gode og tydelige instruktioner på nettet. Held og lykke.
Håber at det ikke er asbest, men uanset så vil jeg plastre røret ind så godt som det går, plastre ind hallen samt hobbyrummet og holde det vådt mens jeg skærer. Dog så skærer jeg ikke i bøjningen for en sikkerheds skyld. Køkkenet er på overetagen og vil ikke have gamle rør siddende i det nye køkken som kommer. Tak for alle tips, afventer svar fra analyse nu.
Der var asbest på undersiden af plastmattan samt i rørbøjningerne. Tror jeg springer over at rive gulvet op og i stedet lægger gulv på plastmattan. Og skaffer mig den beskyttelse, der er nødvendig for nedrivning i kælderen. En plastmatta bliver vel aldrig gammel, så det spiller vel ingen rolle? Huset bygget -69
Jeg ved ikke om Biltema er bedste sted...
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse/
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse/
Klik her for at svare