Er i gang med at støbe piller til en friggebod, hvorpå jeg stillede mig selv spørgsmålet, hvor meget armering jeg skulle bruge. Eller mit opfølgningsspørgsmål blev, er armering nødvendig?

Jeg googlede lidt og endte på tråde her, som hovedsageligt udtrykker "smid lidt armering i". For mig føles det meget uvidenskabeligt, hvorpå jeg gerne begynder at stille spørgsmålstegn.

Så er armering nødvendig? Hvad bliver risikoen og resultatet, hvis jeg springer armering over?

P.S. Jeg har ikke sagt, at jeg vil springe armering over, kun sat spørgsmålstegn ved hvorfor det er nødvendigt.

Mats-S
Armeringen forstærker pillerne og modvirker sprækkedannelse, så ja, smid lidt armering i :) Det er nok med cirka 3 til 4 10mm stænger, som du presser ned, når betonen næsten er helt oppe. Ryst lidt på dem, så de bliver godt indkapslet i betonen. Sørg også for, at betonen dækker enderne på armeringsstængerne. Pillerne vil nu holde i mindst 100 år :)

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Armeringen skaber en spænding i fundamentet, der forhindrer det i at revne. Et par stænger kamstål plejer at være nok.

• Synes
PG Lindgren
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Armeringen forstærker støttepillerne og modvirker revnedannelse, så ja, smid lidt armering i :) Det er nok med cirka 3 til 4 10mm stænger, som du trykker ned, når betonen er næsten helt oppe. Ryst dem lidt, så de bliver godt indkapslet i betonen. Sørg også for, at betonen dækker enderne på armeringsstængerne.
Støttepillerne vil nu holde i mindst 100 år :)
Dejligt at få svar fra en Sollentuna-bor 😀

• Elsker
Mats-S
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.