Er ved at renovere stuen, og konen vil have lampeudtag over hvert vindue. (Har talt med en elektriker om sagen, der senere kommer og trækker rør og el, når jeg samtidig skal justere loftet ned). Har dog stødt på et problem, når jeg bruger hulsaven i letbetonbjælken over vinduet, hvor apparatdåsen skal støbes ind. Der sidder en armeringsjern 2 cm inde, præcis i midten af hvert vindue. Se billede. Spørgsmålet er, om man tør save det over? Er det forsvarligt, eller vil huset falde sammen? Det føles som om, der burde sidde flere armeringsjern. Det er dog mærkeligt, at armeringsjernet går vertikalt. Det burde ligge vandret i midten af bjælken, synes jeg.
En letbetonbjælke har oftest armering langs underkantens kanter med tværstænger, der forbinder disse. Flere bjælker har også armering i overkanten, da de nogle gange er helt symmetriske og kan monteres i en vilkårlig retning, så længe de står på højkant. Også mellem underkant og overkant plejer der at være tværstænger. Af billedet ser det ud, som om du har stødt på en tværstang mellem under og overkantsarmeringen. Har desværre ingen indsigt i dit fortsatte boring her, og til en vis grad afhænger det af, om de har anvendt armerede blokke i en bærende konstruktion eller om armeringen kun er til for at klare vinduesåbningen.
Tjek hvor du har dine tagspær, har du en lige i midten over vinduet, måske skal du overveje en gang til, om du skal skære den over.
Formentlig lægger du ikke mærke til noget, men der er jo risiko for sætninger, hvor stor er svært at svare på.
Formentlig lægger du ikke mærke til noget, men der er jo risiko for sætninger, hvor stor er svært at svare på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Bjælker plejer at have bøjlejern på tværs af længderetningen, forbundet i hjørnerne med længdegående jern. En letbetonfacade plejer at bestå af blokke eller planker, dvs en form for elementbyggeri. Bjælken er sikkert en afveksling over vinduet. En god princip er at lade installationer underordne sig konstruktionen i stedet for omvendt. Derefter tror jeg ikke, at huset vil styrte sammen, hvis du saver netop det lille stykke af armeringen af.
En opdatering så hvordan det gik for den, der nu støder på samme problem. Kan ikke lide tråde, der bare slutter helt brat
Med en ikke alt for ubegrundet bekymring turde jeg selvfølgelig ikke skære hele armeringsjernet væk, da jeg kunne konstatere, at en tagspær hvilede på vinduesbjælken. Jeg vovede mig dog til at med dremmelen fjerne halvdelen af armeringsjernets tykkelse. Sleb det ned med en lille slibeskive. Derefter huggede jeg resten af dybden ud på siden af jernet, så apparatdåsen fik plads. Var selvfølgelig nødt til at lave et spor i dåsens bagside svarende til jernets bredde, så den kunne få plads i hullet. Derefter pudsede jeg dåsen fast med gypsum naturgips. Nu er der plads til lampens kontakt med nogle millimeters margen mod armeringsjernet. For at gøre elektrikeren tilfreds tapede jeg armeringsjernet med 2 lag aldersbestandig skarvtape, som jeg havde liggende, så der ikke er synlig metal i apparatdåsen.
Med en ikke alt for ubegrundet bekymring turde jeg selvfølgelig ikke skære hele armeringsjernet væk, da jeg kunne konstatere, at en tagspær hvilede på vinduesbjælken. Jeg vovede mig dog til at med dremmelen fjerne halvdelen af armeringsjernets tykkelse. Sleb det ned med en lille slibeskive. Derefter huggede jeg resten af dybden ud på siden af jernet, så apparatdåsen fik plads. Var selvfølgelig nødt til at lave et spor i dåsens bagside svarende til jernets bredde, så den kunne få plads i hullet. Derefter pudsede jeg dåsen fast med gypsum naturgips. Nu er der plads til lampens kontakt med nogle millimeters margen mod armeringsjernet. For at gøre elektrikeren tilfreds tapede jeg armeringsjernet med 2 lag aldersbestandig skarvtape, som jeg havde liggende, så der ikke er synlig metal i apparatdåsen.
Klik her for at svare


