Hej alle
Skal til at bygge vægge til en kældertrappe.
Jeg forestiller mig, at den skal formes som et U, og væggene er 1,7m høje samt 150mm tykke.
Vedlægger en lille skitse på, hvordan det skal se ud, hvor jeg har skrevet nogle spørgsmål.
Angående formen, liggende 70 og stående 95-regel eller behøves grovere dimensioner?
Hvilken tæthed har man på de horisontale henholdsvis vertikale?
Er der nogen, der har kastet sig ud i dette eller er skrap til beton og kan give mig nogle råd?
Tak på forhånd.
Skal til at bygge vægge til en kældertrappe.
Jeg forestiller mig, at den skal formes som et U, og væggene er 1,7m høje samt 150mm tykke.
Vedlægger en lille skitse på, hvordan det skal se ud, hvor jeg har skrevet nogle spørgsmål.
Angående formen, liggende 70 og stående 95-regel eller behøves grovere dimensioner?
Hvilken tæthed har man på de horisontale henholdsvis vertikale?
Er der nogen, der har kastet sig ud i dette eller er skrap til beton og kan give mig nogle råd?
Tak på forhånd.
Du bør jo lave en form, så du støber gulv og vægge i ét stykke. Du skal bukke B-jern i bundpladens underkant, som går til indersiden af væggen. Tænk på dæklaget. 50 mm mod jord i gulv og væg. Det er nok med 12-jern. Cc 150.
Normalt bruger du liggende og stående 45*95 med bræddeform.
Glem ikke stagene.
Glem ikke stagene.
Okay, men med hængeformen, hvordan bliver det så med betonen, der er i væggen? Den trykkes ikke ned i pladen, så det flyder over der?I Installation sagde:Du bør jo lave en hængeform, så du støber gulv og vægge i ét stykke. Du skal bøje B-jern i bundpladens underkant, som går til indersiden af væggen. Tænk på dæklaget. 50 mm mod jord i gulv og væg. Det er nok med 12-jern. Cc 150.
Glem ikke stagene.
Lidt usikker på, hvordan jeg skal forklare.
Klart den kan, hvis man har for meget flyd i blandingen. Men man starter med at støbe pladen.A andreashe sagde:
Længst nede på formen har man en liggende 45*95 i overkant bjælkelag. Støb der til underkant regel. Vent i 20 minutter så fylder man væggene lidt ad gangen. Vibra ikke som en gal, men tag det stille og roligt, så går det. Har støbt mange hænformer i min tid, og det går helt fint.
Jeg støbte om væggene i et rum i min kælder.
De var helt udsatte blokke af letbeton, som havde lidt skade på grund af tåbeligt byggeri fra 70'erne og en uudræneret grund, som tidligere udgjorde væggene. Det var umuligt at reparere uden at blive ruineret, så jeg byggede støbeform af OSB-plader.
Samlingerne blev tætnet med brædder, jeg havde af både facade og knast.
Jeg lavede en enorm mængde af støtter og afstivere af yderligere resttræ og forankrede dem.
Tykkelsen gik ud ca. 5 cm + ind mod letbetonen, som ikke var ødelagt mellem 2 til 12 cm, så tykkelsen på det hele varierer mellem 7-17 cm ca. Jeg armerede det med tykt armeringsnet, jeg købte på byggmax, tykkelsen kan jeg ikke huske, men er det måske 3 mm?
Det gik fint, bortset fra at der på ét sted, hvor der var ekstremt lidt gammel mur tilbage (altså dybt), bulede en smule ud. Det blev hurtigt løst. Det påvirkede slutresultatet, men i mit tilfælde var det okay, da jeg alligevel pudsede lidt efter og ønskede at opnå udseendet fra kirkers vægge eller de gamle lejligheder i Göteborg, hvor det er "uglat og hvidmalet".
Det ville ikke have sket, hvis jeg ikke havde været optimistisk med tætningsdelen, og det kunne nemt forebygges ved et lag OSB mere, så rammen havde været dobbelt så tyk.
Slutresultatet blev godt trods alt.
Jeg bankede med jævne mellemrum som en total idiot for at sikre, at det virkelig blev pakket nedad og alle bobler blev udjævnet.
Måske uortodokst at bruge OSB, men jeg ønskede som sagt teksturen og ujævnheden + at pladernes størrelse var perfekt, når de lå ned.
De var helt udsatte blokke af letbeton, som havde lidt skade på grund af tåbeligt byggeri fra 70'erne og en uudræneret grund, som tidligere udgjorde væggene. Det var umuligt at reparere uden at blive ruineret, så jeg byggede støbeform af OSB-plader.
Samlingerne blev tætnet med brædder, jeg havde af både facade og knast.
Jeg lavede en enorm mængde af støtter og afstivere af yderligere resttræ og forankrede dem.
Tykkelsen gik ud ca. 5 cm + ind mod letbetonen, som ikke var ødelagt mellem 2 til 12 cm, så tykkelsen på det hele varierer mellem 7-17 cm ca. Jeg armerede det med tykt armeringsnet, jeg købte på byggmax, tykkelsen kan jeg ikke huske, men er det måske 3 mm?
Det gik fint, bortset fra at der på ét sted, hvor der var ekstremt lidt gammel mur tilbage (altså dybt), bulede en smule ud. Det blev hurtigt løst. Det påvirkede slutresultatet, men i mit tilfælde var det okay, da jeg alligevel pudsede lidt efter og ønskede at opnå udseendet fra kirkers vægge eller de gamle lejligheder i Göteborg, hvor det er "uglat og hvidmalet".
Det ville ikke have sket, hvis jeg ikke havde været optimistisk med tætningsdelen, og det kunne nemt forebygges ved et lag OSB mere, så rammen havde været dobbelt så tyk.
Slutresultatet blev godt trods alt.
Jeg bankede med jævne mellemrum som en total idiot for at sikre, at det virkelig blev pakket nedad og alle bobler blev udjævnet.
Måske uortodokst at bruge OSB, men jeg ønskede som sagt teksturen og ujævnheden + at pladernes størrelse var perfekt, når de lå ned.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvorfor ikke mure i stedet? 200 mm lecablokke med bistål i hvert andet skift. Hvis man bruger trappen som modhold, kunne man sandsynligvis komme ned til bistål i hvert 3. skift.
Er der en speciel grund til, at sålen stikker ud så meget? En decimeter burde være tilstrækkeligt?
Er der en speciel grund til, at sålen stikker ud så meget? En decimeter burde være tilstrækkeligt?
I Installation sagde:Klart den kan om man har för mycket flyt i pjucket. Men man börjar med at støbe pladen.
Nederst på formen har man en liggende 45*95 i overkant bjælkelag. Støb dit til underkant regel. Vent i 20 minutter så fylder man væggene lidt ad gangen. Vibrer ikke som en tosse men tag det piano så går det. Har støbt mange forme i mine dage og det går alldeles udmærket.
Tænkte tage en betonbil som hælder i alting, burde ikke være noget problem da?
Tænker mig at den vil man jo ikke have stående alt for længe og tikke..
Det er en bilparkering langs langvæggen, så den skal tåle en del jordtryk. 2/3 af murens højde er jo en tommelfingerregel, når det kommer til støttemure. At mure med geo net kunne måske være en idé for at modstå jordtrykket.B bossespecial sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Så kan det være godt med armeret beton frem for muret.A andreashe sagde:
I og med at du har kortsiderne og pladen, der holder mod den længere væg, behøver sålen ikke at være så stor. Tommelfingerreglen, som du nævner, gælder mere for typen L-støtte.
Klik her for at svare